למאסק נמאס מפייק ניוז: יקים אתר דירוג אמינות גופי תקשורת

ליזם הידוע נמאס מהכיסוי התקשורתי המוטה, לדעתו, ולכן הודיע על הקמת אתר דירוג עיתונאים וארגוני חדשות • השם הנבחר הוא "פראבדה", על שם העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית בברית המועצות לשעבר

אילון מאסק / צילום: ג'ו סקיפר, רויטרס
אילון מאסק / צילום: ג'ו סקיפר, רויטרס

היזם המיליארדר אילון מאסק, שאינו מרוצה מהכיסוי התקשורתי של טסלה, אמר כי בכוונתו ליצור אתר בסגנון Yelp.com שיאפשר לאנשים לדרג את אמינותם של עיתונאים וארגוני חדשות, וכי שמו של אתר זה יהיה כשמו של שופר התעמולה העיקרי של ברית המועצות לשעבר.

מנכ"ל טסלה, שמעלה לעתים קרובות ציוצים פרובוקטיביים בטוויטר, העלה רעיון זה בסערת ציוצים אנטי-תקשורתית אתמול (ד'), לאחר שבשבועות האחרונים דיווחה התקשורת שטסלה מתקשה להרחיב את ייצור מכונית הסדאן מודל 3. כמו כן התפרסמו בתקשורת תהיות לגבי תנאי העבודה במפעלי טסלה, ודיווחים על חקירות ממשלתיות של בטיחות מערכת הסיוע לנהג, אוטופיילוט.

מאסק טען כי את הכיסוי הזה מניעים עיתונאים שנתונים בלחץ "להשיג מקסימום הקלקות", וכי הכיסוי מוטה בגלל הרצון לזכות במודעות פרסום של יצרניות רכב אחרות וחברות נפט.

"הצביעות המתנשאת של חברות מדיה גדולות - שטוענות שהן יודעות את האמת, אך מפרסמות מעט מאוד דברי אמת כמעטה לשקריהן - היא הסיבה לכך שהציבור כבר אינו מכבד אותן", כתב מאסק בטוויטר לפני הצהריים בסאן פרנציסקו.

"הולך ליצור אתר שבו יוכל הציבור לדרג את אמת הליבה של כל כתבה ולעקוב אחר דירוג האמינות לאורך זמן של כל עיתונאי, עורך ועיתון", הוסיף מאסק. "חושב לקרוא לזה פראבדה" - פראבדה הוא שמו של העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית בברית המועצות לשעבר.

למאסק יש היסטוריה ארוכה של הצהרות בטוויטר שרצינותן אינה תמיד ברורה מאליה. ב-1 באפריל השנה הוא התלוצץ שטסלה עומדת לפשוט את הרגל, ולאחר מכן הבהיר שלא באמת התכוון למה שאמר. לאחרונה הוא נשבע להשיק חברת ממתקים בתגובה לדברים שאמר עליו וורן באפט, שחברת ההשקעות שלו, ברקשייר התאוויי, מחזיקה ב-See's Candies. בעבר דיבר מאסק על הקמת חברה שתחפור מנהגות כדי להקל את עומס התחבורה, ובאותה העת פירשו משקיפים את דבריו כבדיחה. כיום הוא עומד בראש חברה בשם 'חפירה' (Boring) לחפירת מנהרות.

דובר טסלה לא נענה לפניה שבה התבקש להגיב.

מכל מקום, הרעיון האחרון של מאסק משקף את נטייתו להיאבק בפומבי בחברות מדיה, אנליסטים ומשקיעים שמעלים תהיות לגבי עסקיו. דבריו האחרונים נאמרו בתגובה לעדכון אנליסטים אתמול (ד') שבו נכתב כי הכיסוי התקשורתי של טסלה הגיע "לשיא מבחינת כיסוי/הלוך רוח שלילי", ושמניית החברה תעלה כשישתפר ייצור מודל 3. אתמול טיפסה מניית טסלה ב-1.5%, אך גם לאחר עליה זו היא איבדה מערכה כ-10% מתחילת השנה הנוכחית.

הרעיון של מאסק עורר גם ביקורת וגם שבחים, ויש שהשוו את תיעובו כלפי אמצעי התקשורת לתיעובו של דונלד טראמפ כלפיהם. בין המגיבים שתמכו בציוציו של מאסק היה בנו של טראמפ, דונלד טראמפ ג'וניור, שריטווט את הציוץ של מאסק בצירוף המסר: "זה... כל כך נכון!!!".

אחד העיתונאים ריטווט את דבריו של מאסק בצירוף קישור לבקשה שהוגשה באוקטובר שעבר בקליפורניה לרישום חברה בשם פראבדה קורפ, ושבה מעורב אדם שקשור למיזמים אחרים של מאסק. "אה, הוא לא מתלוצץ", כתב העיתונאי מארק האריס.

מאסק הגיב עם אמוג'י של 'פרצוף עם חיבוק'.