"אנחנו הרשת היחידה שמעניקה השתתפות ברווחים לסוכנים"

עמוס נעים, מנכ"ל סוכנות התיווך קלר וויליאמס בישראל, בראיון ל"גלובס": "מומלץ שבתיק הפנסיוני של כל אדם יהיה רכיב משמעותי של נדל"ן"

עמוס נעים. / צילום: אמיר מאירי
עמוס נעים. / צילום: אמיר מאירי

סוכנות תיווך הנדל"ן הבינלאומית קלר ווילאמס הגיעה בשנה שעברה לישראל, בניסיון לערער את ההגמוניה של שתי רשתות התיווך הגדולות בארץ - רימקס ואנגלו סכסון. עד כה היא פתחה פה 10 סניפים, אבל החלומות שלה גדולים בהרבה. הזכיינים של הרשת בישראל הם אילן ברכה, הזכיין המקומי של קלר ווילאמס בניו יורק, ועמוס נעים.

על פניו, מדובר בזמן קצת בעייתי לבוא לשוק הנדל"ן למגורים בישראל.

"נכון שהשוק כרגע הוא שוק של קונים, והקונה הוא עדיין המלך, אבל זה ישתנה. המוכר יחזור להיות המלך עוד ב-2018, כשתחזור עליית המחירים", אומר נעים, מנכ"ל רשת התיווך בישראל. "אז נכון שיש מקומות עם בנייה מאסיבית. מי שהולך לחריש לא יודע מי נגד מי וגם בראש העין ישנה בנייה נרחבת, אבל יש מקומות אחרים שאין בהם בנייה בכלל".

ועדיין, הנתונים מראים על הצטננות השוק.

"הנתונים מראים על ירידה של 20% בעסקאות בשנת 2017, אבל הירידה בעסקאות לא נובעת ממשבר אמיתי בנדל"ן. הממשלה הלכה בכל הכוח על הפתרון של מחיר למשתכן, שנותן פתרון רק לפלח אחד של זכאים. שכחו שיש משפרי דיור, רווקים, גרושים, משקיעים, מבוגרים וסטודנטים. אז בפועל התוכנית השפיעה על קבלנים, כי אין טעם לבנות דירות רגילות שלא יהיה למי למכור אותן, ולכן הקבלנים משקיעים רק במחיר למשתכן. אבל מתחילת 2018 התחלנו להרגיש התפכחות של אנשים, כולל זכאים. המשקיעים חזרו לשוק, וגם משפרי דיור הבינו שאין להם למה לחכות והם חוזרים לשוק".

איך מתאפיין שוק היד שנייה?

"היתה ירידה משמעותית של 22% בעסקאות יד שנייה ב-2017. בסוף השנה ראינו התעוררות והיום השוק בועט. המשקיעים הדירו רגלם משוק הדיור בגלל המיסוי שהוטל עליהם, וכתוצאה מכך, יש התעוררות גדולה בשוק המשרדים. ב-300-400 אלף שקל ניתן לקנות משרד קטן בתשואה יפה. יחד עם זאת, עולם המשרדים עובר היום מהפכה בגלל חללי העבודה המשותפים ושוק המשרדים בתל אביב מתרוקן, כך שלא סתם התשואות במשרדים הן גבוהות. אני לא יודע להגיד איך ייראה שוק המשרדים בעתיד, אפילו הסניפים שלנו בראשל"צ ובכפר סבא יושבים בחללי עבודה משותפים. לכן עדיין ההשקעה הכי טובה היא בדירות מגורים, כי לאורך זמן שוק הדיור עולה. גם אם יש ירידה באמצע, היא לא אמורה להיות מורגשת למי שמשקיע לטווח ארוך. תמיד יש סייקלים בשוק וגם אם תהיה ירידת מחירים אז הנכס יישאר לילדים.

"מומלץ שבתיק הפנסיוני של כל אדם יהיה רכיב משמעותי של נדל"ן. אנשים שקונים דירה ב-500 אלף שקל בבאר שבע, השכירות מחזירה להם את המשכנתא ובהגיעם לגיל פנסיה הדירה נקייה, והקרן תישאר לדורות הבאים". 

ולמרות ההצהרות, אין לכן עדיין סניף בתל אביב.

"יש לנו 10 סניפים עם 150 סוכנים ב-11 חודשים בלבד. הסניף הראשון היה בחולון, וסניפים נוספים יש לנו בראשל"צ, באר שבע, אילת, בת ים, לוד, רמלה, כפר סבא, חדרה, ופתח תקווה. נתחזק בפריפריה ונכנס גם לתל אביב. אנחנו בוחרים את הסוכנים שלנו במשורה והם מתוגמלים יפה. לא סתם יש לקלר וויליאמס מעל 180 אלף סוכנים בעולם ב-31 מדינות. אנחנו הרשת היחידה שמעניקה השתתפות ברווחים לסוכנים. על כל עמלת תיווך, 60% מהעמלה מגיעה לסוכן (עם אפשרות להגיע גם לעד 90%), 30% לבעל המשרד או הזיכיון, ו-10% לרשת. מתוך ה-10% של הרשת, היא מחלקת 20% בחזרה לסוכנים.

"כל אדם שעובד לפחות 3 שנים בקלר וויליאמס, ימשיך לקבל שיקים כל חייו על פי המודל של השתתפות ברווחים, וזה עובר אפילו בירושה. יש לנו סוכנים שמגיעים לעשרות אלפי שקלים בחודש בזכות המודל הזה".