רוז והצ'יזבטים: "הכסף יגיע... אתה אולי חסר ביטחון, אני לא"

המפרק של פלטפורמת המסחר ג'נרל טרייד, שקרסה תוך אובדן כספי השקעה של כ-400 לקוחות, מציג שיחות והקלטות שביצעו לקוחות החברה עם נציגיה בימים שלפני קריסתה • מהשיחות עולה כי גם זמן קצר לפני קריסת החברה חזר הבעלים, דודו רוז, על מצגים כוזבים ללקוחות שביקשו למשוך את יתרת השקעתם

בשבוע שעבר גולל המפרק הזמני של חברת ג'נרל טרייד בהרחבה את מסלול הקריסה של החברה, עד לאבדנם של לפחות 30 מיליון שקל השייכים לכ-400 לקוחות. המסלול הזה עובר דרך תרמית מתוזמנת ומתוכננת, וארוכת חודשים שבוצעה על-ידי בעלי החברה, כשהדומיננטי בתרמית מבין שני בעלי החברה היה דוד (דודו) רוזנצוויג (רוז) - כך לגרסת המפרק. ומה עכשיו? נראה כי המפרק הזמני, עו"ד עדי פיגל, עשה עבור רשויות האכיפה את העבודה, ופרש צעד אחר צעד, שלב אחר שלב, את הונאת הפירמידה שלטענתו התבצעה.

בשבוע שעבר חשף "גלובס" את אוזלת היד של הרשויות שהוצפו בחודשים האחרונים (כמעט שנה) בתלונות נגד ג'נרל טרייד ובעליה, אך ביטלו את הפניות כלאחר יד. ההתנהלות הזאת אפשרה, כך עולה מדוח המפרק, את המשך תרמית - עד לרגע האחרון ממש, ימים ספורים לפני קריסת החברה - תוך שיגור הבטחות שווא מצד בעלי החברה לעבר המשקיעים התמימים.

המפרק הזמני תיעד שיחות רבות והקלטות שביצעו לקוחות החברה בימים שקדמו לקריסתה, ובין היתר הקלטה של פגישה מה-19 במארס במשרדי ג'נרל טרייד בין לקוח בשם גרשון לבין רוז. הפגישה התקיימה לאחר שהלקוח לא הצליח במשך שבועות לקבל את הכספים שהשקיע חזרה, ובמסגרתה, מספר המפרק, חזר רוז על מצגים כוזבים ושקריים שהציג גם ללקוחות נוספים.

בין היתר, טען רוז בפני הלקוח, כי הוא "פספס הודעה" שבה הובהר ללקוחות שיש עיכוב מסוים במשיכת יתרות השקעה מסיבות שאינן תלויות בחברה - וזאת בשל "מעבר בין מסלקות", וכי אין שום חשש לכספים. רוז הוסיף והבהיר ללקוח כי כספיו יכולים לשבת רק בשני מקומות - במסלקה או בחשבון הבנק - וכל זאת, במצב שבו רוז ידע כבר היטב (כולל לפי גרסתו) כי כספי הלקוחות אינם קיימים עוד.

"אין מה לדאוג"

"אנחנו עובדים עם בנק 'ברקליס' יש חשבון כספי לקוחות... כמו כל גוף פיננסי, כספי הלקוחות מופרדים מכספי החברה... זה חשוב להבהיר את זה... הכסף יושב תחת רגולציה, אין מה לדאוג", אמר רוז ללקוח. רוז הוסיף והציג תיאורים פלסטיים על כך שהעיכובים נובעים משינויי רגולציה, ואינם נובעים מסיבות שתלויות ב-ג'נרל טרייד, תוך הטלת האשמה על גורמים חיצוניים:

"תראה גרשון, אנחנו מהצד שלנו עשינו את זה הכי מהר שאפשר, מהצד שלך זה לא נראה מספיק טוב, ואני מבין אותך. אני תקוע כאן פה בין הפטיש לסדן. אני, האינטרס שלי בבוקר שאתה מבקש משהו - אני רוצה שבצהריים כבר יסתיים הטיפול. ביני לבינך נמצא בנק מצד אחד ורגולטור מצד שני, ואלו שני גופים שלא פועלים לפי הגחמות שלי ולא שלך... מה שאתה צריך להרגיש זה ביטחון בכסף... הרצון של כולנו שזה יקרה במיידי... ובזה אתה לא צריך לדאוג... התהליך לא נמצא בידיים שלנו".

במשך כ-40 דקות שיחה ניסה רוז לשכנע את הלקוח - כולל באמצעות הצעת הטבות - שלא למשוך את כספיו, הציג בפניו אישור המעיד על כך כי כספים שגרשון ביקש למשוך עוד לפני הפגישה - "כבר בוצע", וזאת תוך הצגת "אישור" על ביצוע העברה עתידית שתבוצע בחשבון הבנק של הלקוח עד ה-5 באפריל. המונח "אישור" על ביצוע ההעברה העתידית מסומן בדוח המפרק במרכאות, לרמוז על כך שהמסמכים זויפו או שהוצג מסמך לא רלוונטי. כך או כך, קובע המפרק, "העברה זו לא בוצעה מעולם, וכך גם לא בוצעה העברה של יתרת הכספים שביקש הלקוח למשוך בפגישה".

בסוג מיוחד של חוצפה יוצאת דופן, בלשון המעטה (כפי שמגדיר זאת המפרק הזמני), רוז הוסיף והציג בפני הלקוח בפגישה, כי הלקוח צריך להבין מדוע הרגולטור מקשה עליו: "אני בצד שלך... בואי נילחם ברגולטור... היום רוצים כל-כך הרבה תעודות... רוצים עוד ועוד דברים... והרגולטור בעצם מחפש את התרמית הבאה, אז הם בודקים את כולם, כי הם לא יודעים היכן זה נמצא". רוז גם חזר והציג בפגישה כי אין ללקוח כל סיבה לחשש: "הכסף יגיע... אתה אולי חסר ביטחון בזה, אני לא". זמן קצר לאחר שיחת ההרגעה הזאת, במאי השנה, ג'נרל טרייד קרסה.

שיחות אחרות שנערכו עם רוז במארס ועם עובדי החברה במאי בסמוך למועד הקריסה, מעלות תמונה דומה. כך, ב-6 במאי, שלושה ימים בלבד לפני המועד שבו הודיעה ג'נרל טרייד על חדלות פירעון וימים ספורים לאחר מועד קריסת פלטפורמת מסחר דומה, שורט טרייד - התקיימה שיחה בין מנהל מכירות בג'נרל טרייד לבין לקוח החברה בשם יורם, שבמסגרתה הובהר לאותו לקוח, כי קיים הבדל בין שתי החברות, ובג'נרל טרייד, "הכל בסדר". וזאת, משום שכספי הלקוחות שמורים בחשבונות נפרדים מחשבונות החברה.

הלקוח אמר לעובד ג'נרל טרייד: "רציתי לדעת אם אתם קיימים, אם הכל בסדר".

העובד השיב בביטחון: "בוודאי, אה... אני מניח ששמעת על הכתבה על שורט טרייד".

הלקוח: "נכון. אני לא יודע אם אתם אותו דבר, לא אותו דבר".

העובד: "לא, אני אסביר לך... כמה הבדלים, דבר ראשון חשבונות הבנק. שורט טרייד - יש להם חשבון בנק בנאמנות של של בנק מזרחי. במקרה שלהם - מה שזה אומר במילים פשוטות בשביל שתבין - אני, אתה, יוסי, דוד, לא חשוב מי, פותחים חשבון, מעבירים כסף - כולם לאותו חשבון מעבירים... מי שרשאי לגעת בכספים זה הברוקר - אותה שורט טרייד, אז ככה שלקוח מבקש למשוך, אז הברוקר מושך לו את הכספים. אם אין כסף בחשבון, אז אין כסף.

"שורט טרייד - ברגע שיש להם גישה לכספים של כל הלקוחות, אז הם לקחו את הכסף והשקיעו אותו במניות קנאביס בהונג קונג, מניות שלא נסחרות - אז בוא נגיד שעקצו אותם. ואז (הלקוחות, א' ל"ו)רוצים למשוך, ואין כסף לתת להם...

"אצלנו, להבדיל משורט טרייד, אנחנו עובדים לפי תקינה בינלאומית... זה חשבון שהחברה, הברוקר עצמו פותח... אבל הוא רק על-שם הלקוח, ורק החשבון הכללי רשום על-שם החברה. לכל לקוח ולקוח בתוך החשבון הזה יש את השם שלו...".

הלקוח: "איפה זה? בלונדון?".

העובד: "כן"... (ב)שורט טרייד לא היה את זה, זה לא היה קיים".

הלקוח: "אתה יכול להביא לי אישור, אסמכתא מ(בנק) ברקליס, שהכסף שלי שם?

העובד: "כן".

בפועל, כותב המפרק, קשה לתאר במילים עד כמה רב המרחק בין המצגים הכוזבים ללקוחות לגבי אותו עקרון יסוד, שלפיו כספי הלקוחות מופקדים בחשבונות נפרדים, לבין המציאות, שבה בעלי השליטה עשו שימוש פסול בכספי הלקוחות. זאת, תוך שהם ממשיכים להציג ביודעין בפני הלקוחות מצגים כוזבים, כולל לצורך עיכוב השבת כספי לקוחות וממשיכים לגייס לקוחות חדשים עד הרגע האחרון.

"ניהול כושל"

עם חשיפת הפרשה ב"גלובס", מסר אז בא-כוחו של רוז: "הקריסה המצערת והכואבת של החברה היא קריסה עסקית שלא נבעה בשום פנים ואופן מדבר למעט ניהול כושל. כל אחד מהמשקיעים שהפסיד כספים, השקיע מרצונו החופשי, תוך שהוא מודע לסיכונים. על כל משקיע שטוען שהפסיד, יש משקיעים רבים אחרים שגרפו רווחים על-ידי השקעות דומות".

הלקוחה איימה: "אפנה ליאח"ה"; ורוז ביקש: "חכי, הייתי עם דלקת ריאות"

השקעה בטוחה, חשבונות בנק נפרדים ואישורים מבנקים בחו"ל - אלה ההבטחות והמסמכים שהוצגו ללקוחות ג'נרל טרייד ושנועדו להרגיעם. בפועל, דובר בהבטחות שווא ובמסמכים שמידת האותנטיות שלהם לא ברורה.

באתר של פלטפורמת המסחר בבעלות דודו רוז, ג'נרל טרייד, עדיין מופיעה ההבטחה שלפיה "הרגולטור יצר מעטפת השומרת על הסוחר הישראלי, ועל-פי התקנות החדשות, קיימת הפרדה מוחלטת בין כספיו של הלקוח לכספי הברוקר. בנוסף לכך, הברוקר מחויב לשמור על מלוא הערך הכספי של הלקוח בחשבון בנק נפרד כמו חשבון נאמנות של עורכי הדין. בדרך זו העבודה עם ברוקרים, כמו ג'נרל טרייד, הופכת לעבודה בטוחה ונטולת סכנות, כשכל כספו של הלקוח נמצא בחשבון בטוח ואפשר למשוך את הכספים בכל עת".

גם מסמכים ששלחו עובדי ג'נרל טרייד ללקוחות שונים של החברה בשנים 2017 ו-2018, נכתב באופן מפורש כי "ביטחונות הכספים - כספי הלקוחות מופקדים בחשבונות בנק הנפרדים מכספי החברה (חשבונות סגרגציה)". דברים ברורים עוד יותר (לרבות בכתב) הוצגו ללקוחות החברה משלהי שנת 2017 - היינו במהלך התקופה שבה יושם אותו "נוהל קרב" שעליו כתב המפרק הזמני בהרחבה בדוח שלו על נסיבות קריסת החברה- במסגרת אותו "נוהל קרב" - בתגובה לדרישות של הלקוחות למשוך את כספם, המשיכו בעלי החברה לעשות שימוש בכספי לקוחות; המשיכו להציג בפניהם "יתרות זכות" שלא קיימות; עיכבו במכוון דרישות מצד לקוחות להשבת כספים; ולצד זאת, ביצעו מהלך מסיבי ביותר לגיוס לקוחות חדשים, שהצטרפו למעגל הנפגעים הנוכחי.

כך, למשל, במארס האחרון נשלח ללקוח החברה אישור הנחזה להיות חתום על-ידי בנק "ברקליס" ועל-ידי ג'נרל טרייד. זאת, במטרה להרגיע את הלקוח ולהציג בפניו שהכספים שהפקיד אכן מוחזקים בחשבון נפר. בין היתר נכתב ללקוח: "בבקשה קבל מכתב זה כאישור שחשבון הבנק שמספר XXX, המוחזק תחת חברת 'ג'נרל טרייד', נפתח כחשבון לקוח ומנוהל על-ידי 'ברקליס' בדרך זו". המכתבים היו חתומים לכאורה על-ידי אורגנים בכירים של בנק ברקליס.

אישור דומה מבנק "ברקליס" הוצג ונשלח על-ידי נציגי ג'נרל טרייד (כולל על-ידי רוז) ללקוחות רבים החל משלהי 2017, וזאת על-מנת להציג בפניהם מצגים כוזבים, שלפיהם כספי ההשקעה שלהם מוחזקים בחשבון נפרד.

בחקירות שהתקיימו בפני המפרק הזמני ניסה רוז להרחיק עצמו, באופן אבסורדי, מהבטחות אלה, אך דבריו נסתרים בראיות ובעדויות שהגיש המפרק לביהמ"ש. באשר למסמכים שנחזים להיות חתומים על-ידי בנק ברקליס, המפרק הזמני לא קובע כי מדובר בזיופים, ואולם משתמע מהדוח כי הם אינם אותנטיים, בלשון המעטה.

אחת הלקוחות עימתה את רוז עם ממצאיה שלפיהם המסמכים שהציג בפניה מזויפים. הלקוחה דרשה את כספה בהקדם, ואף כתבה לרוז בוואטסאפ בחודש שעבר: "קיבלתי אישור מ'ברקליס' שהמסמך שהעברת לי כאסמכתא להעברה הוא מזויף. אם לא אקבל 'סוויפט' אמיתי, היום אני הולכת עם האישור ליאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה, א' ל"ו)".

רוז, בתגובה, ניסה למשוך זמן, והסביר כי הוא היה חולה בדלקת ריאות, וכי בקשת הלקוחה למשוך את השקעתה בטיפול. אולם כשהלקוחה ציינה כי הוא מושך זמן שוב, ענה לה רוז: "את מוזמנת לבוא לפגוש אותי ולהחליט אם אני משקר או לא. כשתרצי לדבר, אני זמין". הלקוחה השיבה, כי בכוונתה לפנות לעו"ד ולטפל בנושא, ורוז ניסה להניא אותה מכך.

מנפלאות ג'נרל טרייד / ברקת שמאי

היקף החובות:

● יותר מ-30 מיליון שקל, ליותר מ-400 נפגעים שונים

היקף הנכסים הידועים שמהם ניתן יהיה להיפרע:

● חשבונות בנק: 560,000 שקל ו-66,000 דולר

● סכומים שצפויים להתקבל בגין עסקאות שבוצעו: 370,000 דולר

לאן הלך הכסף?

● השבת כספים לחלק מלקוחות שדרשו למשוך את כספם

● תשלומים למסלקות הבורסה

● מימון הפעילות השוטפת של החברות בישראל ובחו"ל

● ביצוע השקעות חדשות בהיקפים של מיליוני דולרים, שנרשמו על-שם רוז וקדם בלבד (יותר מ-5 מיליון דולר)

פעילות עסקית והשקעות מכספי הלקוחות:

● הקמת תאגיד זר בבולגריה שרק רוז וקדם היו בעלי המניות בו

● מימון פעילות עסקית בהונגריה

● פעילות לגיוס לקוחות חדשים בגאורגיה

● הקמת מסלקה בלוס אנג'לס (השקעה של לפחות 3 מיליון דולר)

● הקמת תאגיד באנגליה שהיה אמור לשמש כברוקר (השקעה של לפחות 2 מיליון דולר)

● קמת קרנות גידור במלטה (השקעה של 150 אלף דולר)