גל התייקרויות בדרך? גם מחירי הבשר הקפוא עולים

לאחר שאמש פורסם כי קימברלי-קלארק וסנו מייקרות את מוצרי הנייר בכ-10%, כעת נודע כי גם שניב מעלה מחירים • במקביל, ל"גלובס" נודע כי מחירי הבשר הקפוא המיובא התייקרו ב-20%, כשבשיא - שיתרחש כנראה באוגוסט - ההתייקרות תגיע עד 40%

דוכן בשר בסופרמקט / צילום: תמר מצפי
דוכן בשר בסופרמקט / צילום: תמר מצפי

גל התייקרויות בדרך? לאחר שהספקית קימברלי-קלארק הודיעה אתמול (ג') לקמעונאים על עליית מחירים בשיעור של 10%, שלאחריה חשף "גלובס" כי חברת סנו מייקרת את מוצרי הנייר בשיעור דומה, כעת נודע ל"גלובס" כי גם יצרנית מוצרי הנייר שניב צפויה לייקר את מוצרים בשיעור זהה (10%). 

ואולם, העלייה לא מתמצה רק במחירי הנייר. ל"גלובס" נודע כי גם מחירי הבשר הגולמי הקפוא המיובא ברשתות המזון התייקרו בשיעור של כ-20%, כשבשיא - שיתרחש כנראה בחודש אוגוסט - צפויה ההתייקרות להגיע לעלייה של 40% במחיר.

גורם באחת מרשתות הקמעונאות סיפר היום (ד') ל"גלובס" כי "קיימת עליית מחירים אגרסיבית יחסית במוצרי הבשר הגולמי. כל אחד מהחלקים נמכר במחיר שונה, אך מדובר בעלייה של כ-20% בממוצע במחיר לקמעונאי - וגם המחיר לצרכן צפוי לעלות בעקבות זאת".

מה הסיבה לכך? לדברי גורם בענף היבוא ושיווק בשר, "נוצר מחסור בבשר בעקבות חוסר תפוקה של מפעלים באורוגוואי שלא עובדים - מה שהביא לעלייה במחירים בדרום אמריקה (משם מיובא רוב הבשר הקפוא - ש.מ)".

במקביל, גם שינויים בהליך השחיטה, שאמורים להיכנס לתוקף בקרוב ולצמצם את הסבל של בעלי החיים בתהליך, יובילו ככל הנראה לעלייה נוספת במחיר. החל מיוני הקרוב כל המפעלים המאושרים לייבא בשר מדרום אמריקה יידרשו לעבוד בשיטה החדשה, שלדברי גורמים בענף דורשת גם השקעה כספית וגם מאריכה את קצב השחיטה. 

נציין כי ב-4 השנים האחרונות קיימות מכסות ליבוא בשר טחון טרי פטורות ממכס שמחולקות לשחקניות הגדולות, ביניהן גם רשתות הקמעונאות. כמו כן, רפורמות בענף שהחלו ב-2014 הגדילו את המכסות ליבוא בשר טרי, והובילו, בין היתר, לירידה של כ-6% במחירו ולגידול בצריכה שלו על חשבון בשר מעובד וייתכן שגם על חשבון בשר קפוא. 

בקרוב נשלם יותר
 בקרוב נשלם יותר

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, התייחס היום בשיחה עם "גלובס" לסוגיה ואמר כי "נתוני סטורנקסט מדווחים על התייקרויות של 0.7% במדד המחירים. אצלנו המספרים האלה לא בולטים, כי אנחנו נותנים הנחה של 180 שקל במסגרת המעבר לכרטיסי האשראי החדשים שלנו בשותפות עם כאל. אם אני מנטרל את זה, עליית המחירים נעה בין 0.4% ל-0.6%".

לדבריו, החלה פנייה של ספקים לרשת שהודיעו על התייקרויות: "פנו אלינו מסנו ומקימברלי. עדיין לא התחלנו לדון בזה, קיבלנו את העדכון על ההתייקרות רק אתמול, ובימים הקרובים נראה לאן זה מוביל".

קמעונאי אחר אמר בשיחה עם "גלובס" כי "קרוב היום שגם ספקי המזון יודיעו על התייקרות. גם חברות המזון צפויות להודיע על עליות מחיר, וזה צפוי לקרות עד ראש השנה. אנחנו מקבלים מהספקים מסרים שאומרים שהם הגיעו לנקודת קצה אחרי עליית שכר המינימום ועלויות התפעול שעלו. להערכתי, הפעם עליות המחירים לא יתבצעו באופן גורף על כל מוצרי החברה, אלא יעשו את זה ברמת קטגוריות, כפי שראינו במהלך הנוכחי".

התייקרות ראשונה של החברה מאז המחאה החברתית 

עד לאחרונה הן הקמעונאים והן הספקים הדגישו שהעלייה נובעת בעיקר משינוי התמהיל ומעבר למוצרי פרימיום, אולם כעת מתברר כי גם מחירם של מוצרי בסיס כמו נייר טואלט נמצא במגמת התייקרות. ההתייקרות לצרכן תורגש בכיס כבר בתחילת השבוע הבא, כאשר, ככל הנראה, גם כאן מדובר במוצרים כמו נייר טואלט, נייר סופג וטישו. לפי הערכות של קמעונאים, ההתייקרות במחיר לצרכן תנוע בין 9% ל-12% בממוצע.

המותג של סנו בקטגוריות הללו נקרא "סנו סופט"; ובקימברלי-קלארק ההעלאה מתייחסת למותגים המרכזיים של החברה: לילי, מולט וניקול. משיחות עם רשתות שיווק עולה כי מדובר בהתייקרות ראשונה של מוצרי החברה מאז ימי המחאה החברתית ב-2011.

מדוע הספקיות מבצעות את העלאות המחירים? לטענת קימברלי-קלארק, ההתייקרות מתבצעת עקב עלייה במחירים של חומרי הגלם, ובראשם עלייה מתמשכת של כ-50% בתאית (חומר הגלם של הנייר) שהחלה בחודש ינואר 2018. כלל הלקוחות הגדולים בשוק כבר אישרו את העלייה לחודש יוני. 

בסנו, לעומת זאת, סירבו להתייחס לטענות לגופן, ומסרו כי "ענייניה העסקיים של החברה מנוהלים במישרין עם הגורמים הרלוונטיים".

לפי נתוני סטורנקסט, נתח השוק הכספי של קימברלי-קלארק מכלל שוק מוצרי הצריכה עמד בתום השליש הראשון של 2018 על 2.4%, וזאת בזכות עלייה של 0.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. סנו, שלפי נתוני סטורנקסט היקפי המכירות שלה גדולים מעט מאלה של המתחרה, אוחזת בנתח שוק של כ-2.7% בשליש הראשון של 2018, עם ירידה של 0.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

בנוסף, כלל קטגוריית מוצרי הנייר רשמה גידול כספי במכירות בשיעור של 3.4% בשליש הראשון של השנה, וזאת ביחס לשליש הראשון ב-2017.

ואולם, הגידול במכירות הכספיות מאפיין את כל השוק. כלל שוק מוצרי הצריכה רשם גידול כספי של קרוב ל-3% בשליש הראשון של השנה, שמהווה תוספת של כ-284 מיליון שקל במכירות כספיות. לא רק הגידול מאפיין את השוק כולו, כי אם גם ההתייקרות. כך, מדד המחירים של סטורנקסט מצביע על התייקרות בשיעור של 0.7 נקודות שעד היום הוסבר כאמור באמצעות מעבר למוצרי פרימיום, אך במקרה של קימברלי-קלארק מדובר דווקא בהתייקרות של מוצרי צריכה בסיסיים.

מקימברלי-קלארק ישראל נמסר: "קימברלי-קלארק מחויבת להציע לצרכניה את המוצרים הטובים ביותר ובאיכות הגבוהה ביותר. בשל עלייה יוצאת דופן ומתמשכת בעלות חומרי הגלם בכל העולם - ובפרט תאית, הרכיב המרכזי במוצרי הנייר שלנו - אנו נאלצים לבצע עדכון במחיר המכירה לקמעונאים במותגי הנייר. בשלושת המותגים המרכזיים (לילי, מולט, ניקול) השארנו מוצר גליל כפול ללא שינוי מחיר לקמעונאי. ברצוננו להדגיש כי גם לאחר עדכון מחיר המכירה לקמעונאים, קימברלי-קלארק עדיין סופגת את מרבית העלייה בעלות חומרי הגלם. עדכון זה ייושם ביוני 2018. המחיר הסופי לצרכן נקבע על-ידי הקמעונאי בלבד". 

הנקל-סוד הקטינה את ג'ל הכביסה של פרסיל - אך המחיר נשאר זהה

שיטה נוספת לייקור מחירים לספקים היא הקטנת הגודל של המוצר, כלומר צמצום התכולה שלו, מבלי לשנות את המחיר. כלומר, המחיר נשאר כפי שהיה, אך התמורה שהצרכן מקבל עבורו התכווצה. זה המהלך שצפוי להתבצע בג'ל הכביסה של המותג פרסיל של קבוצת הנקל-סוד.

ג'ל הכביסה של פרסיל נמכר בעבר במיכל של 5 ליטרים, ולפני כשנה וחצי הוקטן למיכל של כ-4.5 ליטרים. כעת עדכנה החברה את הקמעונאים כי היא צפויה להקטין את המוצר פעם נוספת - לגודל של 4 ליטר בלבד, בעוד שהמחיר יישאר זהה.

כלומר, התייקרות של 12% מגולמת בהקטנת המוצר, שכן מחיר הקנייה של הקמעונאי והצרכן לא צפוי להשתנות. 

מהנקל-סוד נמסר בתגובה: "חברת הנקל משיקה את פרסיל ג'ל החדש עם פורמולה חדשה שהיא הטובה ביותר שהייתה אי-פעם. מדובר במוצר חדש העונה על מעבר הצרכנים לתוכניות כביסה קצרות ובטמפרטורה נמוכה. לאחר תהליך מחקר ופיתוח ארוך וקפדני הפורמולה החדשה של פרסיל משיגה תוצאות ניקוי והסרת כתמים ברמה גבוהה משמעותית, ויש בידנו את כל ההוכחות והביסוסים לכך באמצעות בדיקה במכון מחקר חיצוני מקצועי ובעל שם עולמי".

עוד טענו בחברה כי "ההשקה החדשה מלווה בשינוי גודל אריזה, אולם המחיר הקמעונאי לבקבוק החדש נמוך יותר מהמחיר הקיים". עם זאת, בחברה סירבו למסור באיזה שיעור.