הרשת החברתית: העבודות ישתנו בעתיד? מנכ"ל IBM מרגיע

וגם: החוקרת היפנית שמפתחת את הצד האנושי של הטכנולוגיה

דניאל מלכה ומזי גלאור עם בכירים מ-IBM בכנס think TLV 2018 / צילום: כפיר סיון
דניאל מלכה ומזי גלאור עם בכירים מ-IBM בכנס think TLV 2018 / צילום: כפיר סיון

את כנס think TLV 2018 ערכה אתמול (ב') חברת IBM במלון אינטרקונטיננטל תל-אביב, כשהפעם הוקדש הכנס למקומה של האנושיות בטכנולוגיה, ולדרכים בהן הטכנולוגיה תורמת לריפוי מחלות, בעלי מוגבלויות, מאבק בפשע וכיו"ב. דניאל מלכה, מנכ"ל IBM ישראל, הבהיר, הזהיר ומיהר להרגיע.

מלכה אמר כי "אנו נמצאים בנקודה קריטית בזמן, בה במידה זו או אחרת, 100% מהמקצועות בעולם ישתנו. יש כאלה שמודאגים מזה, ואני יכול להבין אותם אבל גם להרגיע ולומר להם שהטכנולוגיה באה כדי להעצים את האדם ולא להחליף אותו. האדם והמכונה יעבדו זה לצד זה".

בכנס התארחה פרופ' צ'יאקו אסאקווה, חוקרת מדעי המחשב מ-IBM טוקיו. אסאקווה, שהתעוורה בילדותה, הציגה על הבמה פתרונות לבעלי מוגבלויות בהם זיהוי חפצים וקריאת מיילים ומסרונים, אותם היא סייעה לפתח. אסאקווה הייתה שחיינית מצטיינת עד שבגיל 11 עברה בבריכה תאונה שגרמה לה להתעוור תוך כשלוש שנים. חרף הקשיים, היא סיימה לימודים באוניברסיטה והתקבלה לעבודה ב-IBM טוקיו, כחוקרת מדעי המחשב עיוורת לפיתוח טכנולוגיה לכבדי ראייה. כיום אסאקווה היא מובילת תחום טכנולוגיות נגישות ועמיתת מחקר ב-IBM.

עוד השתתפו בכנס: ניר קידר, סמנכ"ל בכיר לתכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות; הזמרת והיוצרת זוכת האירוויזיון - נטע ברזילי, שעלתה על הבמה וקיבלה ממלכה פרס על קידום הגיוון וההכלה; אליין בנישו, מנכ"ל IBM צרפת לשעבר ומנהל חטיבת החברות והתאגידים ב-IBM העולמית; מזי גלאור, סמנכ"לית שיווק ותקשורת ב-IBM ישראל; עודד כהן, מנכ"ל מעבדות המחקר של IBM חיפה; הירו טקאגי, חוקר בכיר ב-IBM טוקיו ואחרים.

צים מרעננת את הנהלת החברה

שינויים ומינויים חדשים בהנהלת צים. חברת הספנות בראשות המנכ"ל אלי גליקמן, הודיעה היום (ג') על מינויו של סער דותן לתפקיד סמנכ"ל בכיר למדינות ופיתוח עסקי בחברה. דותן (48) יחליף את רפאל בן-ארי, שסיים החודש את תפקידו כסמנכ"ל ספנות. דותן הצטרף לצים בשנת 2005 ומאז מילא בחברה מספר תפקידים בכירים. בשנה האחרונה כיהן כסמנכ"ל מכירות ושירות לקוחות גלובלי.

בנוסף, דיווחה צים על מינויו של יאיר טיטלבאום לסמנכ"ל מכירות גלובלי. טיטלבאום (44), שמגיע לצים מקבוצת הרכב כלמוביל שם כיהן כמנהל חטיבת הרכב של מיצובישי, יכנס לתפקידו החדש ב-1 בספטמבר. עוד במסגרת השינויים והמינויים יצטרף אסף טיראן (43) לצוות ההנהלה הבכירה של החברה.

סער דותן / צילום: שלמה שהם
 סער דותן / צילום: שלמה שהם

תורמים לשילוב

ביום ראשון נערך במכללה האקדמית נתניה טקס הענקת מלגות לסטודנטים וסטודנטיות המשמשים חונכים ואחים בוגרים לתלמידים ממוצא אתיופי, פרויקט אותו מובילה חברת לוריאל.

אלי שגיב, מנכ"ל לוריאל ישראל, סיפר כי מדי שנה מעניקה החברה 30 מלגות לסטודנטים אתיופיים, כאשר עד כה הוענקו למעלה מ-250 מלגות לסטודנטים שחנכו 350 תלמידי ביה"ס היסודי. שגיב סיפר כי עם הפרויקט, "עקומת הלימודים של התלמידים שזכו לחניכה מהסטודנטים, עלתה והשתפרה, ובנוסף, בשאלון שנערך בבית הספר, דיווחו הילדים על תחושת שייכות, כבוד הדדי ומסוגלות להצלחה בלימודים מזמן החניכה (94%)". 

עוד נכחו: ח"כ פנינה תמנו שאטה (יש עתיד); פרופ' יעקב הרט, נשיא המכללה האקדמית; חגי ניניו, סמנכ"ל משאבי אנוש לוריאל ואחרים. 

אלי שגיב, פנינה תמנו שאטה ויעקב הרט/ צילום: אסף לב
 אלי שגיב, פנינה תמנו שאטה ויעקב הרט/ צילום: אסף לב

 

סקר איגוד החברות הציבוריות: הבכירים ונושאי המשרה מגלים אופטימיות זהירה בנוגע למגמת השווקים

איגוד החברות הציבוריות ערך היום (ג') בשיתוף עם פירמת עורכי הדין זיסמן אהרוני גייר ובנק מזרחי טפחות, את הוועידה הכלכלית השנתית במרכז הכנסים של הבורסה בתל-אביב. אילן פלטו, מנכ"ל האיגוד, פתח את המפגש, הכריז ואמר כי "ההודנא הרגולטורית נגמרה ורואים את התוצאות בשטח".

משה גפני, יו"ר ועדת הכספים סיפר שנלחם במשרד האוצר וציין כי "יוקר המחיה נגרם בגלל המגזר הציבורי, לא בגלל המגזר העסקי". שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, הכריז במקום כי "אנחנו בוחנים את הפחתת המס על רווחי הון למשקיעים קטנים בהיקף רווחים של עד 50 אלף שקל. אנחנו בעד הורדת מסים שתאיץ את הצמיחה", הוא אמר. 

עוד במסגרת הוועידה, קיבל דני גולדשטיין, יו"ר איגוד החברות הציבוריות לשעבר, אות הוקרה על תרומתו לשוק ההון הישראלי. גולדשטיין אמר כי "חלק מבעלי השליטה בחברות הציבוריות בעבר התנהגו כמו חזירים ובצורה בלתי רציונלית. היום כשאני כבר לא בתפקיד, אני קורא לחברות הציבוריות לשמור על אמון הציבור ולרסן את עצמן".

בוועידה פורסם גם סקר שערך איגוד החברות הציבוריות בקרב כ-100 בכירים ונושאי משרה בחברות הציבוריות. סקר מורחב זה מעלה בין היתר כי 16% מהחברות דיווחו שהן שוקלות מחיקה - שיעור שלפי איגוד החברות הציבוריות מהווה שיפור משמעותי ביחס לשנתיים הקודמות, כשב-2017 שקלו להימחק מהמסחר 31% מהחברות וב-2016 שיעור זה עמד על כ-45%. לצד זאת, באיגוד החברות הציבוריות ציינו כי תופעת מחיקת החברות מהמסחר נמשכת, ובמחצית הראשונה של השנה מספר החברות שנמחקו עמד על 9 והוביל למאזן שלילי בפרמטר זה, מול חמש הנפקות של חברות חדשות, שהוריד את מספר החברות הציבוריות בשוק ההון המקומי ל-453. עוד עולה מהנתונים כי הבכירים ונושאי המשרה שלקחו חלק בסקר אופטימיים בנוגע למגמת השווקים.

47% מהם העריכו כי המדד המוביל בבורסה, ת"א 35, יסיים את השנה בעליות של עד 5%, ו-17% נוספים העריכו כי התשואה שיניב בסיכום שנתי תהיה גבוהה מ-5%. כ-28% מהנשאלים העריכו שהמדד יציג ירידה שנתית של עד 5% וכ-8% נוספים העריכו כי שיעור הירידות השנתי במדד יהיה גדול מכך. מתחילת השנה ועד כה מציג ת"א 35 עליה מינורית של פחות מ-1%.

מהסקר עולה עוד כי העיתון הכלכלי המועדף ביותר על קהילת שוק ההון הוא עיתון "גלובס", שזכה לבחירת 52% מהמשתתפים, אחריו עיתון דה מרקר עם 28%, כלכליסט עם 18% ומוסף ממון של ידיעות אחרונות עם 1%.

באורחי ואורחות הוועידה היו: ח"כ איילת נחמיאס ורבין; צבי סטפק, יו"ר איגוד החברות הציבוריות ויו"ר מיטב-דש; איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לני"ע; אלה אלקלעי, סמנכ"לית פיתוח עסקי בבית ההשקעות אי.בי.אי; עו"ד מיכל מור-קופל, מנכ"לית משותפת של איגוד הדירקטורים, עדי שחף, סגן מנהל החטיבה הפיננסית במזרחי טפחות; אבנר חדד, מנכ"ל קסם קרנות ו-ETF; אמיר אייל יו"ר אינפיניטי ויו"ר אילים; ואחרים.

צבי סטפק אייללת נחמיאס ורבין אבי גבאי משה גפני ואיתי בן זאב / צילום: יעל צור
 צבי סטפק אייללת נחמיאס ורבין אבי גבאי משה גפני ואיתי בן זאב / צילום: יעל צור