ביה"ד האריך את הצו המונע פיטורים במפעל טבע באשדוד

בית הדין קרא לגורמים לפעול במהירות המרבית להגעה להסדר, וקבע דיון נוסף במעמד הצדדים ב-28 ביוני

הפגנת עובדי טבע אשדוד / צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת עובדי טבע אשדוד / צילום: דוברות ההסתדרות

"עדיין קיים סיכוי בהמשך המשא-ומתן להגיע לפתרון בכל הנוגע לשאלת סגירת מפעל טבע מדיקל באשדוד" - זוהי מסקנת שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, יוחנן כהן, שהאריך היום (ד') את הצו המונע פיטורים במפעל זה.

טבע הודיעה לפני כחודשיים על כוונתה לסגור את מפעל טבע באשדוד לאחר שהועמד למכירה, אך לא נמצא לו רוכש. המפעל אינו רווחי, וטבע תכננה לפטר מחצית מעובדיו באופן מיידי, ואת המחצית השנייה - עם סגירת המפעל ב-2019. זאת כחלק מתוכנית ההתייעלות הנרחבת של חברת התרופות, בשל החוב העצום שבמאזנה (מעל 30 מיליארד דולר).

המפעל באשדוד מייצר מוצרים בתחומי העירוי וההזנה התוך-ורידית, ובטבע צפויים להמשיך ולהביא לשוק את המוצרים הללו, אך הפעם כמוצרים מיובאים ולא כאלה שתייצר בעצמה.

בעקבות בקשה לצו מניעה שהגישה ההסתדרות, בית הדין עיכב בסוף אפריל את הפיטורים.

בהחלטה שניתנה היום בתום דיון שנערך בהשתתפות נציגי ההסתדרות, טבע ומשרד הבריאות, החליט הרכב בית הדין, בראשות השופט יוחנן כהן, להותיר את הצו המונע פיטורים במפעל טבע באשדוד על כנו. ההחלטה ניתנה לאחר שבית הדין השתכנע כי נעשה מאמץ מצד משרד הבריאות לייצר פתרון שיאפשר את הפעלת המפעל לאור חשיבותו החיונית.

בית הדין קרא לגורמים לפעול במהירות המרבית להגעה להסדר, וקבע דיון נוסף במעמד הצדדים ב-28 ביוני. בית הדין קבע כי לדיון יופיע גם אבינועם ספיר, מנכ"ל טבע מדיקל.

"ערים אנו לטענות המשיבה (טבע) בדבר ההפסדים המשמעותיים ההולכים ומתמשכים וכן בנוגע להלך הרוחות בימים אלה במפעל", כתב השופט. "עם זאת, משמדובר בגורלו של המפעל והמשך תעסוקתם של כ-150 עובדים, יש ליתן לצדדים שהות נוספת למיצוי המשא-ומתן תוך מעורבות פעילה של המדינה, בניסיון לערב גורמים רלוונטיים, והכול תוך כדי המשך המשא-ומתן בין הצדדים עצמם".

השופט הדגיש כי התרשם מתגובת המדינה כי החלטות שמתקבלות בנושאים מסוימים הן בעלות השפעה משמעותית לא רק על העובדים, אלא על הציבור בכללותו. לעניין זה הוא מפנה לעמדת משרד הבריאות ביחס לסגירת המפעל, "תוך שמשרד הבריאות מנמק את החשיבות של ייצור עצמאי של מוצרים שמיוצרים במפעל טבע מדיקל דווקא בישראל ולא בחו"ל, במיוחד לצרכים של שעת חירום".

לדברי השופט, טבע שיתפה פעולה באופן מלא והעבירה כל שנדרשה, בעוד שבאת-כוחה של המדינה טענה כי לא כל המידע הועבר, אך לדבריו טענה זו עמומה, והוא קובע כי המדינה צריכה להעביר דרישה מפורטת, מנומקת וברורה אילו מסמכים נדרשים לה.

"אנו קוראים לגורמים המוסמכים ליתן דעתם לטפל בסוגיית סגירת המפעל בצורה מהירה ביותר, שכן יש גם צדק בטענת טבע כי נגרמים לה נזקים משמעותיים באחזקת המפעל, הוצאת משכורות ואף מתח רב ביחסי העובדים וטבע", סיכם השופט. 

מטבע נמסר בתגובה: "טבע פועלת ותמשיך לפעול במשותף עם משרד הבריאות וההסתדרות על-מנת למצות כל אפשרות למציאת פתרון הולם לכל הצדדים בהקדם האפשרי".