ברק: "אני מזהיר: קומץ זעיר מתמרן מנהיג חלש, לחוץ ולחיץ"

אהוד ברק, ראש הממשלה לשעבר, נשא דברים היום (ג') כאורח כבוד באירוע "תמונת מצב 2018" • ברק התייחס בנאומו למצב הפוליטי במדינה ואף רמז על חזרה לפעילות פוליטית

אהוד ברק / צילום: תמר מצפי
אהוד ברק / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה לעבר אהוד ברק נאום היום (ג') במוזיאון ארץ ישראל כאורח כבוד של "הקתדרה" באירוע 'תמונת מצב 2018' . בין השאר הוא התייחס למצב הפוליטי במדינה ורמז על חזרה לפעילות פוליטית ממשית ולא רק באמצעות היותו פרשן רשתות. ברק אמר דברים קשים על ראש הממשלה נתניהו, אשר תחתיו הוא שירת כשר הבטחון בין 2009-2013 וציין שלטעמו יש צורך לחזור היום לשורשים, "למהפכה הציונית, שבה ההתמקדות היא בנו ולא בהם. למצב בו אנחנו לוקחים את גורלנו בידנו, ביזמה, בהעזה, באומץ".

לדבריו, "בשנים האחרונות, תחת שלטון נתניהו וגורמים קיצוניים, חל שיבוש עמוק בחזון. במקום להתמקד בעצמנו, בגיבוש אחדותנו הפנימית וכוחנו ובדחף היצירה של האזרחים (כפי שעשינו לכל אורך מימוש החזון הציוני), מצמיחים שלטון נתניהו והקיצונים חזון אחר, שבמוקדו: 'הם', ולא 'אנחנו'. פחד עמוק מ'זרים', 'גויים' ו'עמלקים' מבחוץ, ומ'בוגדים' ו'משתפי פעולה' עם אויבינו מבפנים. שיסוי והסתה של ישראלים זה בזה וזריעת שנאת זרים, מוחלשים וקבוצות מיעוט. שנאת אחים ופרימת הרקמה החברתית , לקול תשואותיו של ה'בייס' המיתולוגי. "

ברק הקדיש חלק מדבריו ל"ממשלת לאומנות אפלה" שאינה מחפשת יותר את הקשרים עם צרפת, בריטניה, הולנד או מדינות סקנדינביה: "המדינות המובילות את ערכי החירות, קדמה ושוויון, אלא חוברת אל מוקדי הלאומנות האפלה של אירופה: הלא הם הונגריה, צ'כיה, סלובקיה, וכמובן פולין. בעבור האחרונה מוכן היה ראש הממשלה , למרק את עוונות העבר, גם במחיר בגידה בזכר הנספים, ועלבון לניצולים - ובלבד שיגמלו לו לעת צרה בהצבעות בבריסל.  וכמאמר התלמוד, הריהם כ'זונות המפרכסות זו את זו'".

(הכתוב כאן לקוח מתוך דברים שהכין ברק מראש)

עוד אמר ברק שהיעד העיקרי של נתניהו וקיצוני הימין, "הוא 'מדינה אחת מהים עד הירדן' וסיכול של כל אופציה לגרושין מן הפלסטינאים - גירושין , שהם הצעד היחיד שבכוחו להבטיח רוב יהודי בתוך מדינת ישראל".

"תוצאתו ההכרחית של היעד הזה היא אחת: שקיעת ישראל אל מדינה שיש בה רוב מוסלמי, התנגשות פנימית אלימה וקבועה, והיא איננה יהודית, איננה ציונית ואיננה דמוקרטית. זהו שינוי כיוון דרמטי ומסוכן במתווה הציוני כולו".

"אני חוזר ומזהיר: קומץ זעיר מתמרן מנהיג חלש, לחוץ ולחיץ, שמאחוריו מפלגה פופוליסטית, על מתווה מסוכן מאין כמוהו הנוגד את האינטרס הלאומי ואת עמדות רוב הציבור (שני שליש לפחות להערכתי). רוב מוחלט של הציבור בישראל רוצה להבטיח רוב יהודי ואופי ציוני־דמוקרטי לישראל, ולכן מעדיף (גם בהיעדר אפשרות מיידית להסדר עם הפלסטינאים) גירושין מן הפלסטינאים. 'אנחנו כאן והם שם', תוך הבטחת המשך השליטה הבטחונית בכל השטח לכל טווח זמן שיידרש. אני קורא לאזרחי המדינה: זה הזמן להתעורר. המדינה על כוחה והשגיה היא שלכם, שלנו. לא של חבורת ההזויים בשוליים" אמר ברק.

בסיום דבריו, קורא ברק ל"הבנת הכורח והדחיפות, לצד הבנת הצורך לשלב ידיים, ולקיים את האפשרות המעשית של הנהגה אחרת, חזקה ומלוכדת, מפוכחת ונטולת פחדים, שתביא איתה חזון, תקווה, וכושר מעשה. אומץ לקבל החלטות וכוח לבצע אותן. אני, כאזרח מודאג, אפעל לכך בכל כוחי".

במענה לשאלה הראשונה שנשאל ברק, האם הוא מכריז על מועמדות, השיב שלא היה רוצה שדבריו יתמקדו בנושא האישי "אני מעדיף שלא לחזור לחיים הפוליטיים, אך אני אעזור לכל מי שרוצה או יכול או מתאים. אעשה הכל כדי להביא לאיחוד כוחות שיצור מפנה, אך לא משנה לי אם אני אהיה במקום 20, 120 או מחוץ לרשימה. זה לא בנוגע אלי".

מהליכוד נמסר בתגובה:

״אין טעם להתייחס לניסיון השבועי של אהוד ברק, ראש הממשלה הכושל בתולדות ישראל, לקושש כמה כותרות בתקשורת.״