בית הדין לעבודה מאשר לטבע לפעול לסגירת המפעל באשדוד

ההסתדרות האשימה את טבע בחוסר תום-לב וטענה כי יש רוכשים פוטנציאליים המעוניינים ברכישת המפעל - "אך טבע - ששמה לה למטרה לחסל את מפעל התעשייה הציוני שטווה מייסדה - לא ניהלה איתם מו"מ למכירה לפני הודעתה על סגירת המפעל" • ביה"ד דחה את טענת חוסר תום-הלב וכתב כי "התגלו סתירות דווקא בעדות נציג ההסתדרות"

עובדי טבע אשדוד מפגינים נגד הפיטורים / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי טבע אשדוד מפגינים נגד הפיטורים / צילום: דוברות ההסתדרות

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע דחה את הבקשה לצו מניעה בנוגע לסגירת המפעל של חברת התרופות טבע באשדוד ופיטורי העובדים שם. בדיון שנערך היום (ה') קבע השופט יוחנן כהן כי טבע יכולה להמשיך במהלך של זימון העובדים לשימועים, ואין מקום לעצור זאת. "לטבע יש פררוגטיבה ניהולית לסגירת המפעל", קבע השופט. בית הדין ימסור לצדדים החלטה מנומקת ומפורטת בהמשך.

טבע מתכננת לסגור את המפעל עד שנת 2019, כאשר מחצית מהעובדים היו אמורים להיות מפוטרים בזמן הקרוב, ומחציתם עם סגירת המפעל.

ההסתדרות, שבה מאוגדים עובדי האתר באשדוד, הגישה בקשה לצו מניעה, ובו האשימה את טבע בחוסר תום-לב וטענה כי יש רוכשים פוטנציאליים המעוניינים ברכישת המפעל - "אך טבע, אשר שמה לה למטרה ברורה לחסל את מפעל התעשייה הציוני שטווה במו-ידיו מייסדה, מר אלי הורביץ - לא ניהלה איתם משא-ומתן למכירה לפני הודעתה על סגירת המפעל".

בית הדין דחה את טענת חוסר תום-הלב וכתב כי "התגלו סתירות דווקא בעדות נציג ההסתדרות".

נזכיר כי השופט עיכב במספר שבועות את זימוני העובדים לשימוע במטרה לתת לצדדים זמן להגיע להסדר. "בית הדן הקשיב בקשב רב לעדויות ולטענות הצדדים, והוא סבור כי בהליך זה גילה בית הדין סבלנות רבה ונתן את כל האפשרויות על-מנת לנסות ולהגיע לפתרון בסוגיית סגירת המפעל", נכתב בהחלטת בית הדין היום. "צודקת באת-כוחה של טבע כי טענות ההסתדרות הן טענות בעלמא שלא קיבלו כל ביטוי בראיות, ובית הדין נדרש להליך שהיה מיותר מלכתחילה".

עוד נכתב כי גם המדינה "עשתה מאמצים כבירים כדי להביא לאיזה שהוא פתרון, כאשר לנגד עיני המדינה טובת הציבור וגם טובת העובדים, אולם גם המדינה הגיעה למסקנה, לאחר בדיקה מעמיקה, כי אין מנוס ואין ביכולתה להציע פתרון שימנע את סגירת המפעל".

השופט המליץ לצדדים כי "טוב יעשו... אם במקום להמשיך בטענות משפטיות שלא נמצא להן כל יסוד, ינסו להביא לתוצאה הטובה ביותר לטובת העובדים אשר יוכלו לפרוש בתנאים מקסימליים".

טבע מתכננת לסגור את המפעל באשדוד כחלק מתהליך ההתייעלות הנרחב שהיא מבצעת, על רקע החוב העצום שבמאזנה (30.8 מיליארד דולר בסוף הרבעון הראשון). בתחילה הודיעה טבע על כוונתה לנסות למכור את המפעל באשדוד, ולאחר חג הפסח הודיעה לעובדים כי המפעל ייסגר עד 2019, כשמחצית מעובדיו יפוטרו בקרוב, ומחצית - עם סגירת המפעל. באתר מועסקים כ-175 עובדים. המפעל באשדוד מייצר מוצרים בתחומי העירוי וההזנה התוך-ורידית, ובטבע צפויים להמשיך ולהביא לשוק את המוצרים הללו, אך הפעם כמוצרים מיובאים ולא כאלה שתייצר בעצמה.