הושלמה רכישת השליטה באבגול: לאומי ירשום 124 מ' ש' רווח

העסקה, שבוצעה לפי שווי חברה של 1.7 מיליארד שקל ליצרנית הבדים הלא-ארוגים, הניבה רווח של יותר מ-100% למוכרות - הקרן הזרה את'מבה ולאומי פרטנרס

מפעל אבגול בברקן / צילום:איל יצהר
מפעל אבגול בברקן / צילום:איל יצהר

הושלמה עסקת רכישת השליטה ביצרנית הבדים הלא-ארוגים אבגול על-ידי יצרנית הכימיקלים אינדורמה ונצ'רס (Indorama Ventures), שמניותיה נסחרות בבורסה בתאילנד.

במסגרת העסקה רכשו הקרן הזרה את'מבה (Ethemba) ולאומי פרטנס, שהחזיקו יחד בכ-66% מההון, את מניותיהן בחברה במחיר 1.62 דולרים למניה (5.88 שקלים) - כלומר, לפי שווי של כ-1.7 מיליארד שקל לאבגול - מחיר שהוא אקזיט מזהיר למוכרות שרשמו יותר מ-100% רווח על השקעתן.

בעקבות השלמת העסקה התפטרו חלק מהדירקטורים המכהנים - אדם הנרי טיגר, מארק ריצ'רד ג'ייקובסון (יו"ר החברה עד היום), יאן ויגר מולין, מרק יוהן סלנדברוק וסער אבנרי - ובמקומם מונו דירקטורים מטעמה של אינדורמה, כולל מנכ"ל החברה דיויד מלדרם. מלבד השינויים בדירקטוריון אינדורמה לא מתכננת לבצע שינויים בהנהלת אבגול או בפעילותה בשנים הקרובות.

בנק לאומי, באמצעות זרוע ההשקעות לאומי פרטנרס, השקיע לראשונה באבגול ב-2011 עת רכש 11.5% מהמניות. בשנים הבאות ניצל לאומי אופציה שהייתה בידו והגדיל את ההחזקה עד לכ-15% מההון. בעקבות השלמת העסקה קיבלה לאומי פרטנרס כ-260 מיליון שקל, ובנק לאומי ירשום רווח לפני מס של 124 מיליון שקל שיופיע בדוחות הרבעון השלישי של השנה.

קרן את'מבה, שהחזיקה לפני המכירה 51% ממניות אבגול, רכשה את מניות השליטה בחברה בסוף 2012 מידי חברת הפטרוכימיים של דיויד פדרמן ומשפחת גולדווסר תמורת כ-107 מיליון דולר (כ-410 מיליון שקל) - כלומר, לפי שווי חברה של כ-890 מיליון שקל. 

מניית אבגול  הגיבה לדיווח הבוקר (ה') בעלייה של 2%. מאז ההודעה על העסקה המתגבשת לפני קצת יותר מחודשיים, רשמה המניה ירידה של כ-5% ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-1.1 מיליארד שקל בלבד, כך שהוא עדיין נמוך בכ-35% מהשווי שלפיו מתבצעת העסקה. גופים מוסדיים המחזיקים נתח משמעותי ממניות אבגול הם חברות הביטוח מגדל (כ-8.7%) וכלל ביטוח (כ-7.6%).

פעילותה של אבגול מתרכזת בייצור מוצרי בד לא-ארוג, המשמש חומר גלם לשוק מוצרי ההיגיינה - בעיקר לחיתולים חד-פעמיים, תחבושות חד-פעמיות לנשים, מוצרים רפואיים חד-פעמיים ומגבונים. מדובר בחברה ותיקה, שהוקמה בשנת 1953 והייתה הראשונה שהביאה לישראל, בשנת 1988, את טכנולוגיית "ספאנבונד" לייצור מוצרי בד לא-ארוג. אחריה נכנסו לפעילות בתחום כמה חברות ציבוריות נוספות, ובהן על בד , ספאנטק  ושלאג .

אבגול מעסיקה כיום כ-860 עובדים ויש לה שישה אתרי ייצור - בארה"ב, בסין, ברוסיה, בישראל ובהודו. מוצרי החברה נמכרים ביותר מ-30 מדינות.

אינדורמה, רוכשת השליטה באבגול, היא חברה ציבורית הנסחרת בתאילנד בשווי של כ-10.5 מיליארד דולר. החברה נמנית עם היצרנים המובילים בעולם של מוצרים פטרוכימיים. לחברה פעילות ייצור באפריקה, באסיה, באירופה ובצפון אמריקה. הפורטפוליו של החברה כולל קטגוריות של מוצרים חיוניים ומוצרי ערך מוסף העשויים מפולימרים ומאריגים.

המוצרים של אינדורמה משמשים לתעשיית מוצרי הצריכה המתכלים ולתעשיית הרכב, למוצרים דוגמת משקאות (בקבוקים וכדומה), מוצרי היגיינה וטיפול אישי, צמיגים ואביזרי בטיחות. החברה, שמעסיקה 15 אלף עובדים ברחבי העולם, דיווחה על הכנסות בגובה 8.4 מיליארד דולר ב-2017.

מטה החברה נמצא בבנגקוק, בירת תאילנד, ויש לה 75 אתרי פעילות ב-25 מדינות, בארבע יבשות שונות. לחברה 11 מרכזי מחקר ופיתוח ברחבי העולם, והיא רשומה כבעלים של 250 פטנטים.

את קרן את'מבה ייצג בעסקה משרד עו"ד ברנע, ואילו אינדורמה יוצגה על ידי משרד הרצוג פוקס נאמן.