קסטרו-הודיס לוטשת עיניים לכרטיס אשראי חוץ-בנקאי

סמנכ"ל הכספים של קסטרו, רון רוטר, ל"גלובס": "הכול על השולחן. אנחנו מאוד ערים למה שקורה מבחינת המתחרים ומבחינת ההזדמנויות בשוק" • היום דיווחה החברה על השלמת המיזוג עם קבוצת הודיס, המעניק שווי שוק של 860 מיליון שקל לקבוצה המאוחדת • במקביל, השיקה כרטיס גיפט קארד לשוק הלקוחות העסקיים והמוסדיים הכולל את כלל מותגי הקבוצה

רון רוטר, סמנכ"ל הכספים של קבוצת קסטרו / צילום  אביב חופי
רון רוטר, סמנכ"ל הכספים של קבוצת קסטרו / צילום אביב חופי

קבוצת קסטרו-הודיס שבשליטת משפחת רוטר וקבוצת המשקיעים בהובלת יוסי גביזון דיווחה היום (א') על השלמת המיזוג בין השתיים, ומשחררת מהלך רשמי ראשון מאז המיזוג במסגרתו החברה המאוחדת תחל לשווק כרטיסי גיפט קארד עבור חברות כשי לעובדים. ל"גלובס" נודע כי החברה לוטשת עיניים גם אפשרות להנפיק כרטיס אשראי חוץ-בנקאי, כפי שעשתה רק לאחרונה קבוצת האופנה והלייף סטייל פוקס עם חברת האשראי לאומי קארד.

בשיחה עם סמנכ"ל הכספים של הקבוצה, רון רוטר, הוא מאשר כי "הכול על השולחן", וכי "אנחנו הופכים ליעד אטרקטיבי מבחינת חברות כרטיסי האשראי". שווי השוק של החברה הממוזגת עומד על כ-860 מיליון שקל, נכון למועד השלמת העסקה.

במקביל מודיעה הקבוצה על צעד משותף ראשון במסגרת מיזוג - השקת גיפט קארד לכלל מותגי הקבוצה בשם "Love gift card". מדובר בכרטיס רכישה לשוק הלקוחות העסקיים והמוסדיים בישראל המעניק אפשרות קניhה בכל מותגי הקבוצה: קסטרו, הודיס, קרולינה למקה, אורבניקה, איב רושה, טופ-טן ואקססורייז.

בשלב זה, מדובר בכרטיס לארגונים וחברות והוא לא יימכר כתו לשימוש עצמי, אך עבור הקבוצה מדובר בפוטנציאל להגדיל את המכירות שלה, כשעד היום הקבוצה פעלה רק באמצעות המותג קסטרו, בשוק זה, וזאת בניגוד לקבוצות אופנה אחרות דוגמת קבוצת פוקס בשליטתו ובהובלת הראל ויזל וקבוצת גולף בניהולו של רביב ברוקמאייר, שפועלות כיום באמצעות כרטיס גיפט קארד שכוללים מגוון רחב של מותגים.

"השוק של הארגונים והמוסדיים הוא שוק גדול שכבר תקופה צומח. עד היום רק קסטרו  פעלה בשוק הזה, וקיבלנו בשנתיים הרבה מאוד פניות מארגונים שאומרים שיש ביקוש לכלל המותגים של הקבוצה" אומר רוטר, סמנכ"ל הכספים בקבוצה. לדבריו, "כבר בחג הקרוב יאפשרו לארגונים לרכוש את התו המשולב, שיהווה מנוע צמיחה נוסף למכירות.

בנוסף, התייחס רוטר לפוטנציאל שהחברה רואה במיזוג, ואמר כי הוא יאפשר "להתייעל ולהעלות ערך למעלה בצורה של איחודים לוגיסטיים ואיחודי מערכות מידע", כמו גם "ניצול משאבים דוגמת שטחי איכסון וקווי ייצור". נוסף על אלה, ברור שמדובר גם בחיזוק הכוח של הקבוצה מול קבוצות הקניונים הגדולות.

והאם מדובר בסנונית ראשונה שמבשרת גם כרטיס אשראי חוץ-בנקאי, בדומה לזה שחנכה לאחרונה קבוצת פוקס? "הכול על השולחן" משיב רוטר. "אנחנו מאוד ערים מה קורה מבחינת חברות כרטיסי האשראי ומבחינת מתחרים שלנו, ולהזדמנויות בשוק. אנחנו הופכים ליעד אטרקטיבי מבחינת חברות כרטיסי האשראי".

ואולם, הכרטיס החדש מושך בסמיכות גבוהה מדי לחגי תשרי, כך שלפוטנציאל המלא שלו הוא צפוי להגיע רק בחג הפסח. "עשינו הכול כדי לתפוס חלק נכבד כבר ראש השנה" אומר רוטר, ומעריך כי בעקבות ההכרזה הרשמית יפנו חברות נוספות. "מדובר באבן-דרך משמעותית עבורנו, ואנחנו צופים שזה יהיה אחד הכרטיסים הכי משמעותיים בקרב חברות".

קסטרו צופה כי השלמת העסקה כאמור תהווה, בין היתר, "מנוע צמיחה רווחי ומשמעותי לפעילותה" ותקנה לה "יתרונות תחרותיים, תפעוליים ומיתוגיים ותשתית משמעותית לפיתוח מנועי צמיחה נוספים" ויצירת סינרגיות נוספות בין כלל מותגיה.

לטובת השלמת העסקה מדדה קסטרו מחדש את השקעתה הקיימת בכל אחת מהחברות בקבוצת חברות הודיס במועד השלמת העסקה בשווי הוגן שלהן בהתאם לשווי מניית החברה במועד השלמת העסקה, שעמד על סך של 102.5 שקל בסיום יום המסחר ב-15 באוגוסט. קסטרו מציינת כי שווי זה "נמוך משמעותית מהשווי העולה מהעבודה הכלכלית אשר פרסמה החברה", העומד על טווח של כ-124 עד 153 שקל למניה.

בעקבות מדידה זו, צפויה החברה להכיר בהוצאה של כ-62 מיליון שקל, שהיא ההפרש בין השקעותיה של החברה בכל אחת מהחברות בקבוצת חברות הודיס ערב העסקה, לבין שוויין כפי שנגזר משווי המניה במועד השלמת העסקה, שתירשם בדוחות הרבעון השלישי. מדובר בפער בין הערכת השווי של פרומתאוס לשווי שנגזר ממחיר המניה של קסטרו במועד סגירת העסקה.

קסטרו מבהירה כי מדובר ברישום הוצאה חשבונאית חד-פעמית, שאינה תזרימית. בעקבות השלמת העסקה צפוי ההון העצמי של החברה בספרים לגדול בכ-237 מיליון שקל.

נושא נוסף שעולה על הפרק היום עם השלמת המיזוג, הוא קבלת הזיכיון של הקבוצה למותג הקוסמטיקה האיטלקי קיקו מילאנו. בשל הארכת המשא-ומתן, התשלום שהיה אמור להתקבל במסגרת נדחה, כשלדברי רוטר, המשא-ומתן נמצא בשלבים מתקדמים, כשאישור ממשרד הבריאות כבר התקבלו, והחברה כבר סימנה לוקיישנים ייעודיים לפתיחת חנויות, ולהערכתו המהלך יצא לדרך בתוך כחודשיים.

לפני קרוב לחודשיים הודיעו קסטרו והודיז על מיזוג מלא בין השתיים בעסקה של החלפת מניות, בעקבותיו עוברת החברה לשליטה משותפת. לפי שעה אין שינוי בין נושאי התפקידים בחברות, גביזון החליט שלא למנות דירקטורים בקבוצת קסטרו, אך הוא יוכל לעשות זאת בהמשך.

בעקבות העסקה דוללו החזקותיה של משפחת קסטרו-רוטר מ-70% לכ-45%, החזקות שותפי קבוצת הודיס על מותגיה בראשותו של יוסי גביזון גדלו מ-5% לכ-38%, בעוד החזקות הציבור בקבוצה קטנו מ-25% ל-17%. שווי העסקה מוערך ב-300 מיליון שקל.