קבוצת דלק תמכור לדלק ישראל תחנות כוח בכחצי מיליארד ש'

במסגרת העסקה יימכרו שתי תחנות כוח המספקות חשמל למתקני התפלה באשקלון ובשורק • זו הפעם השנייה השבוע שקבוצת דלק מוכרת את אחת מהחזקותיה בתחום התשתיות

אשקלון  / צילום:תמר מצפי
אשקלון / צילום:תמר מצפי

קבוצת דלק מארגנת מחדש את החזקותיה בתחום התשתיות, ואמש דיווחה על עסקה גדולה נוספת בתחום תוך מספר ימים, הפעם בתוך "הבית". הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה דיווחה כי תמכור שתי תחנות פרטיות לייצור חשמל שנמצאות בבעלותה, באשקלון ובשורק, לחברה הבת דלק ישראל, המפעילה רשת תחנות תדלוק וחנויות נוחות, בכ-474 מיליון שקל (התמורה כוללת הלוואות בעלים, שטר הון ומניות), פלוס סכום של עד 65 מיליון שקל אם יתקיימו תנאים שונים הקשורים לעסקה. שתי תחנות הכוח משמשות בעיקר כמתקני התפלה של חברת IDE (הנדסת התפלה) בה מחזיקה קבוצת דלק 50%.

תחנת הכוח באשקלון בהספק כולל של 87 מגוואט החלה לפעול בינואר 2008 במסגרת הסכם BOT של מתקן ההתפלה באשקלון. רוב התפוקה שלה מיועדת לצרכי מתקן ההתפלה והסכם ה-BOT שלה מסתיים בחודש יוני 2027. תחנת הכוח השנייה שתימכר במסגרת העסקה, שורק, הוקמה אף היא במסגרת ההסכם BOT כדי לספק חשמל למתקן ההתפלה הסמוך. התחנה, בעלת הספק כולל של 140 מגוואט, החלה לפעול בחודש ספטמבר 2107, כאשר כמחצית מהתפוקה שלה מיועדת למתקן ההתפלה בשורק והיתרה נמכרת ללקוחות פרטיים או לחברת החשמל. הסכם ההפעלה שלה מסתיים בחודש מאי 2037. השלמת העסקה מותנית בקבלת אישורים שונים.

גיוס חוב לעסקה עם פורטיסימו

העסקה הנוכחית מגיעה לאחר שביום שני דיווחה קבוצת דלק  כי חתמה על מזכר הבנות בלתי מחייב עם קרן פורטיסימו למכירת 60% מהחברה הבת דלק תשתיות, המחזיקה במחצית ממניות חברת הנדסת התפלה (IDE), על בסיס שווי של 206 מיליון דולר לדלק תשתיות, המשקף ל-IDE שווי של 412 מיליון דולר. במקביל, יפעלו דלק תשתיות והצדדים למזכר ההבנות לגיוס חוב בשוק ההון או מבנקים בסכום של 80-100 מיליון דולר, סכום שיופחת משווי דלק תשתיות לצורך העסקה.

חברת IDE מתמחה בפיתוח, תכנון, ייצור ותפעול של מתקני התפלה ופתרונות מים מתקדמים. החברה מחזיקה, בין השאר, במחצית הבעלות על מתקן ההתפלה באשקלון, (בעל יכולת התפלה של 120 מיליון מ"ק בשנה), מחצית ממתקן ההתפלה בחדרה (127 מיליון מ"ק בשנה), 51% ממתקן ההתפלה בשורק, וכן בבעלות מלאה על מתקן ההתפלה בקרלסבד שבקליפורניה.

אין זו העסקה הראשונה שנחתמת בין קבוצת דלק לקרן פורטיסימו. לפני מספר חודשים רכשה הקרן מידי דלק את חברת גדות ביוכימיה, שהסבה לה הפסדי עתק בשנים האחרונות, תמורת כ-40 מיליון שקל. גדות ביוכימיה עוסקת בשיווק ובייצור חומצת לימון ומלחי חומצת לימון המשמשים לתעשיות המזון, התרופות והדטרגנטים, וכן בשיווק ובמכירה של חומר הגלם פרוקטוזה, המשמש לתעשיית המזון כתחליף סוכר וכ"ממתיק פרימיום".

מניית קבוצת דלק, ששוויה בבורסה עומד על 6.5 מיליארד שקל, רשמה בשנה האחרונה ירידה של 10%. תשובה, שמחזיק בכ-61% מההון, פרסם לאחרונה שתי הצעות לרכישת מניות החברה, שתיהן בפרמיה קטנה על מחיר השוק: הראשונה, שפורסמה לפני כשבועיים (ב-7 באוגוסט), הייתה לרכישת מניות בסכום של עד 182 מיליון שקל (כ-3% מההון) ובמחיר של 520 שקל למניה, אך ההיענות לה הייתה מזערית (רכש מניות בכ-15 מיליון שקל). זמן קצר לאחר מכן פרסם תשובה הצעה נוספת לרכישת עוד כ-2.1% מההון, הפעם ב-36 שקל למניה. ההצעה בתוקף עד 4 בספטמבר וגם הפעם צפויה היענות נמוכה, אם בכלל, שכן מחירה של מניית דלק בבורסה גבוה כיום מהמחיר שתשובה מציע במסגרת הצעת הרכש.