מנהלי קרנות מצדיקים את מכפילי המניות הגבוהים בהייטק

בעוד מניות כמו אמזון, נטפליקס ו-Salesforce עלו לרמה גבוהה פי כמה מהממוצע הרב-שנתי בשוק, חסידי ההשקעות במגזר הזה טוענים שמדידות המכפילים מנפחות את תמונת הסיכון • הספקנים אומרים שהתרכזות העליות במספר קטן של מניות פופולריות משאירה את השוק הרחב פגיע • ניהול תיקים – יתרונות וחסרונות

מניית פייסבוק בבורסת נאסד"ק / צילום: רויטרס
מניית פייסבוק בבורסת נאסד"ק / צילום: רויטרס

הביצועים הנאים של מניות מגזר הטכנולוגיה בארה"ב הניעו כמה מנהלי קרנות ואחרים לבטל את החששות הוותיקים מפני המכפילים שבהם הן נסחרות כקצרי ראות.

בעוד שמניות כמו אמזון  (סימול: AMZN), נטפליקס  (סימול: NFL) או Salesforce (סימול: CRM) עלו השנה לרמה גבוהה פי כמה מהממוצע הרב-שנתי בשוק, חסידים רבים של ההשקעות האלה טוענים שמדידות כאלה מנפחות את תמונת הסיכון. הם מעדיפים הערכה רחבה יותר של ההתקדמות הפיננסית והאסטרטגית של החברות, בטענה שההשקפה הזו יכולה להיות רלוונטית יותר לאלה שמתכננים להחזיק את המניות לטווח ארוך יותר.

המסיבה של חמש המניות הלוהטות
 המסיבה של חמש המניות הלוהטות

"אני לא מדבר על מכפילים. זה השלב שבו השיחה נפסקת", אומר ג'ונתן קרטיס, מנהל תיקים בפרנקלין אקוויטי גרופ מקבוצת טמפלטון, על שיחותיו עם אחרים על מניות טק. "אני אומר להם, 'תעזרו לי להבין איך ייראה העסק הזה כשהוא יבשיל'".

השאלה של איך לשערך מניות טכנולוגיה פופולריות חוזרת לסדר היום, מפני שמדדי המניות העיקריים קרובים לקבוע שיא תוך-יומי חדש בשוק השורי הארוך ביותר במניות בארה"ב. השוק השורי, שנמשך תשע שנים, הובל באחרונה על ידי העליות החדות שמחזיקות מעמד באמזון, אפל  (AAPL), אלפאבית  (GOOGE, החברה האם של גוגל) ועוד.

הספקנים אומרים שהמכפילים הגבוהים והיעדר ה"עומק" בשוק - כלומר, ההתרכזות של העליות במספר קטן של מניות פופולריות - משאירים את השוק הרחב פגיע לירידה. ניתוח נתונים משנת 1964 ואילך מראה שאחרי מכפילים גבוהים יש לשוק נטייה לרשום תשואות חלשות יותר ב-10 השנים שלאחר מכן, לפי קרדיט סוויס.

המתמטיקה לצד האופטימיים?

אבל כמה משקיעים שרואים בנכסים הללו החזקה לטווח ארוך לא מרימים ידיים. לדעתם, הבדיקה של סיכוני התמחור (מכפילים) מתעלמת מהערך העתידי של הוצאה נוכחית על השקעה בחברות שיש להן יתרון משמעותי בשוקי מפתח - כמו ההתרחבות של אמזון במחשוב ענן, ורכישת מנויים רבי ערך על ידי חברות אחרות בתחומים שהן מובילות.

למאמינים בגישה הזו יש אולי קצת מתמטיקה של השוק לצידם: התמחור של מניה ממוצעת במדד 500 S&P הוא כעת באחוזון ה-97 בהשוואה היסטורית, לפי קבוצת גולדמן זאקס, שניתחה 40 שנות נתונים. זו אמנם ירידה מאחוזון 99 בנקודה מסוימת בשנה שעברה, אבל זה מראה שהחששות מפני תמחור גבוה יכולים להיות מיוחסים לחלק רחב מהשוק, ולא רק לטכנולוגיה. אפילו חברות מוצרי צריכה בסיסיים, שנתפסות כמניות מגננה לתקופות של האטה כלכלית, נראות מנופחות בעיני משקיעים רבים.

קשה כמובן להתווכח עם הטענה שמכפילים גבוהים מעלים את הסיכון של ירידה במניה בטווח הקרוב בתגובה לכל התפתחות שלילית מסוימת, בין אם מדובר על אכזבת רווח או הלם בשוק מרוחק כלשהו שפוגע בסנטימנט. המשקיעים בנטפליקס ופייסבוק קיבלו בחודש האחרון תזכורת על כך, עם ירידות במניות בעקבות דוחות רווח מאכזבים.

"התמחור חשוב הרבה יותר כשאופק הזמן שלך מתארך", אמר ג'ון פריצ'רד, נשיא נייטסברידג' ניהול נכסים, שמעריך שעליית שערי הריבית תוביל בשלב מסוים לניעור של השוק שיוריד את מניות המכפיל הגבוה.

אבל עליית הריבית השנה היא איטית, ומגזר הטכנולוגיה נשאר פופולרי, כשמנהלי הקרנות נוטים למגזר הזה יותר ביחס לכל מגזר אחר מבין 11 מגזרי המניות במדד 500 S&P. מנהל תיקים ממוצע מחזיק 1.2% מהתיק שלו במניות טכנולוגיה ואינטרנט, לפי סקירה של בנק אוף אמריקה מריל לינץ' מהחודש שעבר.

מכפילי הרווח רצים לשיא

זה נובע, בין השאר, מכך שמניות טק גדולות רבות נסחרות במכפילים גבוהים כשהן רצות לשיאים חדשים, והן הפגינו צמיחה מרשימה ברווחים בשנים האחרונות, שהורידה את מכפילי הרווח למרות שהמניות עלו.

שיעור מנהלי הקרנות שמעניקים משקל יתר למגזרי מניות
 שיעור מנהלי הקרנות שמעניקים משקל יתר למגזרי מניות

אמזון, למשל, עלתה ביותר מ-60% השנה והיא נסחרת במכפיל רווח עתידי גבוה של 85. השיפור ברווחיות אמזון ברבעונים האחרונים הוריד את מכפיל הרווח הזה מממוצע של 115 בשלוש השנים האחרונות, לפי נתוני חברת המחקר FactSet. לשם השוואה, מדד 500 S&P נסחר במכפיל של כ-16 לרווחים העתידיים של המניות ב-12 החודשים הקרובים.

לפני פחות מחמש שנים, פייסבוק נסחרה במכפיל רווח עתידי של מעל 50 כשהיא השקיעה יותר מכל יריבותיה כדי להשיג דומיננטיות בשוק הפרסום במדיה החברתית. הרווחים המשופרים הורידו את המכפיל הזה ל-23 כעת, יחסית גבוה גם אחרי ירידת המניה החדה בחודש האחרון.

מניית חברת התוכנה Salesforce עלתה השנה ביותר מ-40%, אבל חסידיה טוענים שהשוק לא מעניק מספיק משקל ליכולתה לזכות בלקוחות לטווח ארוך, ומעניש אותה יותר מדי על הוצאות שיווק ומכירות עכשוויות.

"קל מאוד לנתח את העלויות השנה ולומר, 'תסתכלו על כל ההוצאה הזו, זה עסק לא רווחי'", אמר מאט סייבל, מנהל תיקי השקעות בחברת MFS אינבסטמנטס.