מסתמן: הגדלת שיעור הזכאים לדירה מוזלת במחיר למשתכן

במשרד האוצר מקדמים שינוי בתנאי הזכאות לתוכנית הממשלתית שיקבע כי מי שאין בבעלותו דירה בשלוש השנים האחרונות יהיה זכאי לדירה מוזלת ויוכל להשתתף בהגרלות

קרקע של מחיר למשתכן / צילום: איל יצהר
קרקע של מחיר למשתכן / צילום: איל יצהר

מספר הזכאים לדירה מוזלת במסגרת תוכנית מחיר למשתכן רק עולה, וכעת מסתמן כי באוצר החליטו לקדם שינוי נוסף שיגדיל את שיעור הזכאים עוד יותר. לא נמנע כי מדובר במהלך שמטרתו להמשיך את ההשפעה הפסיכולוגית של התוכנית הממשלתית ולהוציא עוד רוכשים פוטנציאלים מהשוק כדי לשמר את רמת העסקאות הנמוכה.

במשרד האוצר מקדמים שינוי בתנאי הזכאות לתוכנית הממשלתית שיקבע כי מי שאין בבעלותו דירה בשלוש השנים האחרונות יהיה זכאי לדירה מוזלת ויוכל להנפיק תעודת זכאות ולהשתתף בהגרלות. נזכיר כי עד כה כלל היסוד בתוכנית קבע כי מחוסר דירה זכאי יהיה מי שלא הייתה בבעלותו דירה במשך שש השנים האחרונות. מדובר בשינוי משמעותי שעשוי להכניס לא מעט זכאים חדשים לתוכנית. 

שינוי נוסף מתייחס לקהל הגרושים והגרושות וקובע כי גרוש או גרושה, שהילדים אינם נמצאים בחזקתם ואינם מחזיקים בדירה בבעלותם יהיו זכאים להוציא תעודת זכאות. במקרה הזה, אין חשיבות לוותק על פי ההצעה החדשה.

נזכיר כי בעבר דובר על כך שגם תנאי הזכאות לרווקים במסגרת התוכנית ישתנו. נכון להיום, רווק או רווקה מחוסרי דיור יכולים להוציא תעודת זכאות רק מעל גיל 35. על פי השינוי שהוצע בעבר, דובר על כך שגיל הרווקים יופחת ל-26. אולם נכון להיום מדובר רק בדירות מוזלות שלא זכו לביקוש בשלב ההגרלות. 

השינויים בתוכנית הממשלתית צפויים לעלות לאישור בהמשך השבוע. באוצר אישרו את הפרטים.

נציין כי מדובר במהלך שאמנם יגדיל את שיעור הזכאים לתוכנית הממשלתית, אולם זכאים חדשים יהיו שייכים לסדרה ג', כלומר יקבלו הזדמנות לזכייה בהגרלות לאחר מיצוי הזכאות של הסדרות הקודמות. עוד נזכיר כי נכון להיום ישנם כבר למעלה מ-120 אלף זכאים כאשר מספר הדירות המוזלות שעתיד להיבנות עומד על סביב 55 אלף בלבד. בנוסף, רק לכשליש מיחידות הדיור בהם זכו קבלנים במכרזים התקבל כבר היתר בנייה

הגדלת היקף הזכאים כעת, במצב זה של התוכנית, מטרתו לאותת לזכאים ולענף הנדלן שהתוכנית ממשיכה לפעול ומדובר בעוד ניסיון של משרד האוצר להשפיע פסיכולוגית על הרוכשים מה שעשוי להמשיך ולהותיר את היקף העסקאות בענף הנדלן על רמה נמוכה. כלומר, עוד זכאים לדירה מוזלת זה עוד רוכשים פוטנציאלים שיושבים על הגדר וממשיכים להפעיל לחץ על הענף ועל הקבלנים.