בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1%

הריבית נמצאת ברמה של 0.1% מאז פברואר 2015 • בנק ישראל מסר כי "בכוונת הוועדה המוניטרית להותיר את המדיניות המרחיבה על כנה, כל עוד הדבר יידרש כדי לבסס את סביבת האינפלציה בתוך תחום היעד"

הוועדה המוניטירית של בנק ישראל החליטה להותיר את שיעור הריבית של הבנק המרכזי ברמה של 0.1%, ללא שינוי מאז פברואר 2015. הוועדה הדגישה בהודעתה כי בכוונתה להותיר את המדיניות המרחיבה על כנה, כך שלעת עתה לא נראה שינוי במדיניות הריבית. בהודעה של הוועדה נאמר כי סביבת האינפלציה ממשיכה לעלות בתמיכת המדיניות המוניטרית המרחיבה, ומסתמן שהיא מתחילה להתבסס בתחום יעד יציבות המחירים. האינפלציה השנתית נמצאת בחלק התחתון של היעד, והציפיות לאינפלציה לשנה מצויות בסביבת הגבול התחתון של טווח היעד, כ-1.4% לשנה. הסיכון העיקרי להתבססות האינפלציה ביעד הוא האפשרות לייסוף חד בשקל.

על פי הוועדה, למרות שברבעון השני נרשם קצב צמיחה נמוך יחסית, ככל הנראה לא מדובר בשינוי מגמה, ועיקר הירידה בצמיחה נובע מהתנודתיות ביבוא כלי הרכב. האינדיקטורים השוטפים לפעילות תומכים בהנחה שברבעון השלישי המשק שב לצמוח בקצב גבוה יותר. שוק העבודה מוסיף להיות הדוק, והשכר ממשיך לעלות בקצב נאה, במיוחד במגזר העסקי. קצב הצמיחה של הכלכלה העולמית התגבר ברבעון השני, אך מסתמנת היחלשות במומנטום, ונמשכת האטה בקצב הצמיחה של הסחר העולמי. האינפלציה בארה"ב נעה סביב היעד של 2%, והפדרל ריזרב צפוי להעלות את הריבית עוד פעמיים ב-2018. באירופה וביפן אינפלציית הליבה עדיין נמוכה והמדיניות המוניטרית המרחיבה נמשכת.

השקל שומר על יציבות מול המטבעות העיקריים. מאז החלטת הריבית האחרונה נרשם ייסוף במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי של כ-2.3%, בעיקר כתוצאה מהיחלשות מטבעות של משקים מתעוררים. במחירי הדירות נבלמה מגמת הירידה שהחלה לפני כשנה. נמשכת העלייה בהיקף המשכנתאות החדשות, וריבית המשכנתאות נותרה יציבה.

כאמור, כוונת הוועדה המוניטרית להותיר את המדיניות המרחיבה על כנה, כל עוד הדבר יידרש כדי לבסס את סביבת האינפלציה בתוך תחום היעד. בנק ישראל ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות באינפלציה, בכלכלה הריאלית, בשווקים הפיננסיים ובמשק העולמי, והוא יפעל להשגת יעדי המדיניות המוניטרית בהתאם להתפתחויות אלו.