מי משקיע בעזרים לגיל השלישי ולבעלי מוגבלויות? תופתעו

שלושה פרויקטים שונים - של חברת SAP, של רשת הדיור המוגן מגדלי הים התיכון ושל חברת הסיעוד תגבור - מראים כי שוק העזרים לגיל השלישי ולבעלי מוגבלויות מתפתח ומושך לתוכו כוחות חדשים

צוות הפיתוח של אפליקציית מחשבון לילדים עם מוגבלות / צילום: אורי ניצן
צוות הפיתוח של אפליקציית מחשבון לילדים עם מוגבלות / צילום: אורי ניצן

אפשר לקרוא לזה Age-Tech, או Senior Tech או Gray-Tech, אך בכל שם שהוא, תעשיית המוצרים והעזרים, המכשירים הרפואיים, התרופות והבדיקות, תוכניות ההגנה ואפילו המזון הייעודי לגיל השלישי, עולה ופורחת.

שלושה מיזמים שיצאו לפועל בימים אלה, מראים כי התעשייה הזו מושכת גורמים שאינם המובנים מאליהם כאשר חושבים על השקעה במכשור רפואי, מערכות אבחון או עזרים לנגישות. תעשיית המוצרים לבעלי מוגבלויות ולבני הגיל השלישי מתחילה למשוך לתוכה הן גורמים העוסקים בטיפול בגיל השלישי אך עד כה לא עסקו בהייטק, והן גורמים שעסקו עד כה בהייטק, אך לא בתחום הטיפולי או הרפואי.

תגבור השקיעה בסטארט-אפ שפיתח מערכת להשגחה על קשישים

חברת תגבור, העוסקת בתחום גיוס השמה ,סיעוד ופתרונות לגיל השלישי השתתפה, עם משקיעים נוספים, בסיבוב השקעה בחברת הסטארט-אפ Technologies EchoCare, שפיתחה מערכת להשגחה על קשישים, שלא באמצעות חיישנים לבישים.

חלקה של תגבור בהשקעה הנו למעלה ממיליון שקלים, ועל פי ההערכות הסכום הכולל שגויס הגיע ל-3 מיליון דולר. בנוסף, אושר לחברה מענק משלים על ידי רשות החדשנות.

החיישנים של EchoCare מוטמעים בבית הקשיש וכאמור אינם לבישים. הם יכולים להתריע על מצבי חירום אליהם עלול להיקלע הקשיש בזמן היותו בביתו בגפו, כגון, נפילה קשה שלא מאפשרת לו לקרא לעזרה או מצוקה נשימתית, וכן מזהה שינויים בשגרת יומו של הקשיש אשר יכולים לרמז על התדרדרות בריאותית.

קבוצת תיגבור הנה חברה ארצית, ציבורית ובינלאומית המתמחה בשירותי כוח אדם, גיוס וסיעוד, שרותי שמירה ואבטחה, ופתרונות במיקור חוץ. אורית בנבנישתי, מנכ"לית תגבור, תמונה כדירקטורית בחברה מטעם המשקיעים בסבב גיוס זה. בנוסף, קיבלה תיגבור זכות הפצה בלעדית למערכות EchoCare בישראל.

לדברי בנבנישתי, "החלטנו להשקיע בחברת סטארט-אפ ישראלית, התומכת באסטרטגיה של קבוצת תגבור, ולאור היתרונות העתידיים הגלומים ברכישה זו עבור תגבור בהובלת שוק הסיעוד והטיפול בקשישים במסגרת הקהילה".

את העסקה ליוו עוה"ד יואב נהיר ולי אמיר, ממחלקת תאגידים וניירות ערך במשרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות'.

יומן פעילויות מונגש ותוכנה ללימוד שפת סימנים

מהנדסי מרכז הפיתוח של SAP בישראל פיתחו ארבע אפליקציות לבעלי מוגבלויות, כחלק מפעילות המעורבות למען הקהילה של החברה. האפליקציות זמינות או יהיו זמינות בהמשך להורדה מחנויות האפליקציות.

תחום העזרים לבעלי מוגבלויות הוא תחום רפואי חם כיום, בשל העלייה בשיעור המחלות הכרוניות והתבגרות האוכלוסייה, וכן בשל ההטמעה ההדרגתית של עיקרון שילוב בעלי המוגבלויות בכל מעגלי החברה. האפליקציות פותחו יחד עם בית הגלגלים, ארגון ארצי לצעירים ובוגרים עם מוגבלות פיזית, עם בית איזי שפירא וכן עם עמותת Prize4life המייצגת את חולי ניוון השרירים מסוג ALS.

האתגר שקיבלו המהנדסים מבית הגלגלים, היה להנגיש למשתתפי בית הגלגלים את לוח הפעילויות של הבית, כדי לאפשר להם עצמאות בבחירת הפעילויות. מהנדסי סאפ פיתוחו ממשק משתמש ליומן הפעילויות, לשימוש בתוך היומנים של גוגל ואאוטלוק, אשר משלב שימוש בסמלים, זיהוי פנים, המרת טקסט לקול ועוד עזרי נגישות המאפשרים חשיפה לפעילויות עבור משתמשי בית הגלגלים בעלי מגבלות פיזיות וקוגניטיביות שונות.

צילום מסך של אפליקציית היומן Mind Ramp
 צילום מסך של אפליקציית היומן Mind Ramp

עבור בית איזי שפירא פותחו שתי תוכנות: אפליקציית מחשבון לילדים עם מוגבלות, אשר כוללת בין היתר כפתורים גדולים וברורים יותר, וכן אפליקצייה ללימוד שפת סימנים עבור הילדים ובני משפחותיהם.

יחד עם עמותת Prize4Life פותח מכשיר אשר מאפשר לחולים שאיבדו את קולם ומתקשרים היום באמצעות מחשב (אותו הם מפעילים לרוב באמצעות תנועות עיניים), לשוחח עם סביבתם בקולם שלהם ולא בקול דמוי מכונה. כיוון שהמחלה ידועה כפרוגרסיבית, כלומר היא מחמירה בהדרגה, החולים מעוניינים להקליט מבעוד מועד מסרים שונים בקולם, הכוללים מסרים אישיים ליקירהם וכן משפטים או צירופי מילים בהם אותם חולים משתמשים לעיתים קרובות. אם וכאשר אותו מטופל יאבד את הקול, ניתן יהיה לשלב את ההשמעה של המסרים המוקלטים בתקשורת הממוחשבת שלו.

 צילום מסך של אפליקציית ALS Mobile Analyzer
  צילום מסך של אפליקציית ALS Mobile Analyzer

משקפיים לגילוי שבץ ותוכנה המאטה את הדיבור בטלוויזיה

חברת הדיור המוגן מגדלי הים התיכון הפכה פעילה מאוד לאחרונה בתחום פיתוח מכשור רפואי ועזרים לחיי היומיום עבור הקהל המבוגר, באמצעות קרן "מגדלי הים התיכון Ventures" שבבעלותה. ביום ראשון הקרוב תערוך הקרן את השלב האחרון בתחרות שייסדה, לסטארט אפים המפתחים טכנולוגיות כאלה. הפרס למיזמים המנצחים יהיה מימון טיסה, לינה והשתתפות לזוכים בכנס Aging2.0 בסן פרנסיסקו, כולל סבב פגישות עם משקיעים ייעודיים לתחום. בנוסף תעניק הקרן למיזמים הדרכה למשך חצי שנה.

הסטרטאפים שעלו לגמר כוללים מכשירי אבחון, כמו Facense תוסף חכם למשקפיים המכיל חיישני חום אשר באמצעות מדידת הפרשי החום בין שני צידי הפנים, יכול לגלות מחלות כמו שבץ, אסטמה/COPD, מיגרנה ואפילפסיה; TuneFork, מכשיר המאפשר בדיקת שמיעה ללא מרשם באמצעות הטלפון הסלולרי ו-Invisicare, טכנולוגיה האוספת מידע מחיי היום יום של המשתמש כדי להתריע על התדרדרות המצב הבריאותי

בתחום עזרי הנגישות, My-TView, טכנולוגיה המפחיתה הפרעות רעש בשידורי טלויזיה ומתאימה אותם ליכולות הראיה וקצב ההבנה של הקהל המבוגר. לחברה טכנולוגיה ייחודית המאפשרת האטה של קצב הדיבור בשידור מבלי לפגוע באיכותו או בסנכרון בין קול לתמונה, ו-GaitBetter, מכשיר לאימון מוטורי וקוגניטיבי לשיפור יכולת ההליכה, באמצעות תוסף מציאות מדומה להליכונים סטנדרטיים.

כל הסטארט-אפים הם טריים וגייסו עד כ-3 מיליון דולר.

מהקרן נמסר כי מטרתה היא להעלות את המודעות לפתרונות הטכנולוגים השונים הקיימים בישראל ובעולם עבור בני הגיל השלישי וכמו כן, לאתר חברות חדשות להשקעה. דב שוגרמן, מנכ"ל משותף של הקרן, מסר כי: "בעשור האחרון נראה כי תחום הפתרונות הטכנולוגיים לבני הגיל השלישי תופס תאוצה בכל העולם. ביפן וארה"ב כבר מדובר בתעשייה ענפה ומובילה, שהגורמים השונים בה רואים את הפוטנציאל העסקי והערכי באוכלוסיית בני הגיל השלישי. הקרן בחרה לארגן ולקחת חסות על התחרות על מנת להכיר לעולם את הטכנולוגיות הישראליות ולמצב את ישראל כמעצמת " tech 3 rd " כפי שהיא נתפסת בשאר תחומי הטכנולוגיה והקידמה".

יאיר סרוסי, יו"ר קבוצת מגדלי הים התיכון: "הטכנולוגיה לטובת המבוגרים היא win win . עוד סקטור שישראל תהיה בו שחקן מוביל ואנחנו במגדלי הים התיכון רותמים את הידע והניסיון שלנו לסייע ולהוביל את ההשקעות בטכנולוגיה לטובת האוכלוסיה הבוגרת . השנה יש כבר מעל מאה חברות סטארט אפ בתחום וקצב ההקמה גובר. זהו שוק צומח שמהווה הזדמנות עסקית לצד עשיה חשובה חברתית"