האינפלציה דוהרת: הלירה הטורקית ממשיכה לאבד מערכה

המטבע איבד 2.6% מערכו בעקבות הדיווח שמדד המחירים לצרכן נסק באוגוסט ב-17.9% לעומת אשתקד • מתחילת השנה העלה הבנק המרכזי של טורקיה את הריבית ב-700 נקודות בסיס, אך לא היה די בכך כדי למנוע את קריסת הלירה, שאיבדה יותר מ-40% מערכה לעומת הדולר

לירה טורקית / צילום: שאטרסטוק
לירה טורקית / צילום: שאטרסטוק

הלירה הטורקית צנחה בתגובה לחששות שקובעי המדיניות אינם פועלים במהירות מספקת לבלום את האינפלציה הדוהרת.

המטבע איבד 2.6% מערכו בעקבות הדיווח שמדד המחירים לצרכן נסק באוגוסט ב-17.9% לעומת אשתקד. זוהי העליה החדה ביותר במדד מאז 2003, וכעת גבוהה האינפלציה ביותר מפי שלושה מיעד האינפלציה בסך 5% שקבע הבנק המרכזי. התחזית החציונית בסקר שערכה סוכנות הידיעות בלומברג היתה עליה של 17.6%.

מתחילת השנה העלה הבנק המרכזי את הריבית ב-700 נקודות בסיס, אך לא היה די בכך כדי למנוע את קריסת הלירה, שאיבדה יותר מ-40% מערכה לעומת הדולר.

בשל הירידה האחרונה בשווי הלירה בתגובה להסלמה בסכסוך עם ארה"ב ולהתחזקות הדולר, התייקרו עלויות הייבוא וגבר הלחץ על חברות שנטלו הלוואות כבדות נקובות מט"ח.

פגישת הריבית הבאה של הבנק המרכזי תיערך ב-13 בספטמבר. בחודש שעבר החל הבנק לייקר את עלות המימון באמצעות צמצום היצע הנזילות, אך למרבה ההפתעה הוא נמנע מהעלאת הריבית, שאותה הוא הותיר ללא שינוי בפגישת הריבית שנערכה ביולי.