דלק השלימה מכירת כ-10% מהפניקס ביותר מחצי מיליארד שקל

קבוצת דלק של יצחק תשובה השלימה עסקת החלף שנייה למכירת 4.9% ממניות חברת הביטוח הפניקס, ויכולה למכור עוד 6.3% ועדיין להחזיק בשליטה בה • אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין מכרה עוד 5% ממניות כלל ביטוח וירדה מתחת להחזקת שליטה

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

כחודשיים לאחר ביטול העסקה להעברת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס לידי סיריוס האמריקאית-סינית, ולאחר שמניית הפניקס טיפסה מתחילת השנה בכ-11%, מנצלת קבוצת דלק את מחיר השיא של מניית קבוצת הביטוח והפיננסים שבשליטתה כדי להיפגש עם יותר מחצי מיליארד שקל.

בחמש השנים האחרונות קפצה מניית הפניקס , שבניהול אייל לפידות, בכ-90%, לשווי גבוה מזה שהייתה דלק מקבלת תמורת מניות השליטה בעסקה עם סיריוס, לו הייתה יוצאת לפועל.

אתמול מכרה קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, 4.9% ממניות הפניקס, במקביל לעסקת החלף (SWAP). המכירה הנוכחית הכניסה לקופתה של דלק עוד 256 מיליון שקל, וזאת בהמשך לסכום דומה שנבע לה מעסקת מכירת מניות הפניקס בהיקף זהה, שביצעה בסוף השבוע האחרון, תמורת 253 מיליון שקל.

העסקה אמש נעשתה לפי שווי חברה של 5.2 מיליארד שקל, כשהיום הפניקס כבר שווה בבורסה יותר מ-5.3 מיליארד שקל, והיא קבוצת הביטוח בעלת שווי השוק השני בגודלו במשק הישראלי.

בסך-הכול מקבלת דלק 509 מיליון שקל עבור מכירת 9.8% ממניות הפניקס במסגרת עסקאות SWAP, שיאפשרו לה להגדיל את התמורה, אם וככל שערך הפניקס יטפס בעתיד, או לחילופין - היא תשלם חלק מהתמורה אם מניית הפניקס תרד בתקופה זו. מדובר בעסקאות דומות לאלה שמבצעת זה תקופה אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין במניות חברת כלל ביטוח (וגם היום דיווחה על עסקה שכזו). 

מניית הפניקס הוסיפה 36% בשנה האחרונה
 מניית הפניקס הוסיפה 36% בשנה האחרונה

מבנה העסקאות האלה הינו מכירת המניות כאמור, ובמקביל ביצוע עסקת SWAP מול בנק, כך שבעוד 24 חודשים (מהעסקה הראשונה למכירת מניות הפניקס) ובעוד 21 חודשים (בעסקה השנייה), היא תתחשבן עם הבנק לגבי שווי הפניקס, מותאם דיבידנדים. ל"גלובס" נודע כי בעוד שהעסקה משבוע שעבר נעשתה למול בנק מזרחי-טפחות הרי שהעסקה מהיום נעשתה מול בנק הפועלים.

בעסקת המכירה הנוכחית מנצלת דלק את העובדה שרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון שינתה את ההתייחסות לדרישות ההון מהפניקס מ"חברת ביטוח בינונית", שנדרשת לגרעין שליטה מינימלי של 40%, ל"חברת ביטוח גדולה" שגרעין השליטה המינימלי בה עומד על 30% מהון המניות.

כך, דלק תרד עתה להחזקה של 36.4%, שעדיין מאפשרת לה למכור שליטה בהפניקס, ועל כן גם ליהנות מפרמיית שליטה. דלק יכולה להמשיך ולממש עוד כ-6.3% ממניות הפניקס ועדיין להחזיק שליטה בקבוצת הביטוח.

סיריוס מחכה לרגולטור ידידותי?

נזכיר כי לפני כחודשיים פקעה עוד עסקה שקידמה דלק למכירת החזקותיה בהפניקס לסיריוס, שממתינה לבחירת הממונה החדש על רשות שוק ההון, בתקווה שזה יפעל אחרת מהממונה היוצאת דורית סלינגר, שלא נתנה אור ירוק לעסקה. לפני כשנה, בצעד מקדים לעסקה דנן, מכרה דלק לסיריוס 4.9% ממניות הפניקס ב-208 מיליון שקל. נזכיר כי דלק מעוניינת למכור את הפניקס הן בשל שינוי עסקי והתמקדות בעסקי האנרגיה שלה, והן מכורח חוק הריכוזיות.

הפניקס היא מחברות הביטוח המצליחות ביותר בשוק המקומי בשנים האחרונות. היא מציגה את הרווח הגבוה בענף ושיקמה את מעמדה לשנייה בענף, תחת ניהולו של לפידות. ברבעון השני היא רשמה רווח של כ-108 מיליון שקל, ירידה של כ-50% ביחס לרבעון המקביל, כך שמתחילת השנה הציגה החברה רווח כולל של כ-283 מיליון שקל, קיטון של כ-43% ביחס למחצית המקבילה - ועדיין התוצאות הללו היו הגבוהות בענף.

כאמור, אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין היא שהביאה את עסקאות ה-SWAP לשוק הביטוח. היום הודיעה אי.די.בי פתוח כי מכרה מנה נוספת של 5% ממניות כלל ביטוח בעסקת החלף תמורת כ-173 מיליון שקל, כך שהיא מחזיקה עתה ב-29.8% ממניות חברת הביטוח בלבד - פחות מגרעין השליטה המינימלי כאמור.  זאת לעומת כ-55% שהחזיקה אי.די.בי בקבוצת הביטוח קודם למינוי נאמן למניות השליטה באוגוסט 2013.