רו"ח שטרק הודיעה על הסרת מועמדותה לוועדה למינוי בכירים

רו"ח איריס שטרק, שנבחרה בשבוע שעבר לנשיאת לשכת רואי החשבון, הודיעה הבוקר לממשלה כי בשל בחירתה לנשיאת הלשכה היא פורשת מהוועדה המייעצת למינוי בכירים, כיוון שהחליטה להתמקד בתפקידה החדש • בשבוע שעבר הורו שופטי בג"ץ על הקפאת הליכי הדיון בוועדה

רו"ח איריס שטרק / צילום: שלומי יוסף
רו"ח איריס שטרק / צילום: שלומי יוסף

האם נסללה הדרך למינוי רמטכ"ל, מפכ"ל ונגיד בנק ישראל? רו"ח איריס שטרק, שנבחרה בשבוע שעבר לנשיאת לשכת רואי החשבון, הודיעה היום (ד') לממשלה כי היא החליטה לפרוש מהוועדה המייעצת למינוי בכירים שבראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג. הנימוק הרשמי שהעבירה שטרק להחלטה הוא שהיא פורשת בשל בחירתה לנשיאת לשכת רואי חשבון.

ואולם, הפרישה של שטרק באה על רקע החלטת בג"ץ בשבוע שעבר להקפיא את עבודת ועדת גולדברג עד שהמדינה תנמק מדוע שטרק ותא"ל (במיל') יעקב נגל, נציגיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מונו לוועדה שתפקידה, בין היתר, לבחון את כשירות הליכי המינוי לתפקיד מפכ"ל המשטרה, בזמן שנתניהו נתון לחקירה פלילית בתיקים 1000, 2000 ו-4000.

התפטרותה של שטרק מהוועדה עשויה לייתר את הדיון בעתירה לבג"ץ, בעיקר אחרי שנגל הלך בעקבותיה, ובמקרה שלוועדה ימונו נציגים חדשים במקומם.

בהודעה שהעבירה שטרק, היא מסרה כי בחירתה בימים אלה לנשיאת לשכת רואי החשבון בישראל תדרוש השקעה של מרב הזמן והמרץ למען ציבור רואי החשבון. לדבריה, יש בכך אחריות גדולה, שדורשת מחויבות רבה להוביל שינויים משמעותיים, עליהם היא התחייבה לבוחריה במהלך הקמפיין לנשיאות הלשכה.

שטרק מסרה: "השבוע נבחרתי לנשיאת לשכת רואי החשבון בישראל, וזו פעם ראשונה בהיסטוריה של הלשכה שנבחרת אישה לתפקיד. אני שמחה מאוד על הבחירה בי, אך רואה בה גם אחריות גדולה שדורשת הרבה מאוד אנרגיה ומשאבים על-מנת לבצע שינויים משמעותיים עבור ציבור רואי החשבון בישראל. אי לכך החלטתי שבעת הנוכחית אני מסירה את מועמדותי מוועדת גולדברג".

בשבוע שעבר הורו שופטי בג"ץ על הקפאת הליכי הדיון בוועדה למינוי בכירים בראשות השופט בדימוס גולדברג, בנימוק כי לראש הממשלה בנימין נתניהו עשוי להיות עניין בזהותו של המפכ"ל שצפוי להתמנות בקרוב. השופט מני מזוז פסק כי כיוון שלנתניהו יש אינטרס במינוי הזה, אסור לו להיות מעורב בהליכים שנוגעים למינוי חברי ועדת גולדברג שצריכה לאשר את מינוי מפכ"ל המשטרה.

ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה שהגישה התנועה לטוהר המידות, בדרישה לבטל את מינוי נציגי הציבור בוועדה למינויים בכירים בראשות השופט אליעזר גולדברג, שללא אישור שלה לא ניתן לבצע את המינויים, מעכבת את הליכי המינוי.

בעתירה, ביקשה התנועה לטוהר המידות מבג"ץ לבטל את החלטת הממשלה על מינויים של שני נציגי ציבור - רו"ח איריס שטרק ותא"ל (מיל') יעקב נגל - כחברים בוועדת גולדברג.

באמצעות עו"ד יובל יועז טענה התנועה לטוהר המידות כי במועמדותם ובמינויים של שני נציגי הציבור נפלה שורה של פגמים, הנובעים בעיקרם מהיותם מקורביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומהעובדה שלא דיווחו על זיקתם האישית לשרים בממשלה, בטופס המועמדות שלהם.

עוד טענה התנועה כי במינוי השניים מבקש ראש הממשלה לעקוף את הנחייתו של היועץ המשפטי לממשלה, שהורה לשר לביטחון פנים למנוע כל מעורבות של נתניהו בהליך מינויו של מפכ"ל המשטרה הבא, נוכח החקירות הפליליות המתנהלות נגדו.

בהחלטה העביר השופט מזוז ביקורת על הפרקליטות, תוך שהזכיר כי תפקיד הוועדה בראשות גולדברג הוא לבדוק את טוהר מידות של מועמדים לתפקידים הכי רגישים במדינת ישראל: "זה לא תפקיד ריק מתוכן. הועלו בעבר טענות לגבי מועמדים למפכ"ל. השאלה האם אדם כזה יכול לבחון דברים כאלה? וזה בנפרד מההיבט האם שני מועמדים אלה (שטרק ונגל. ח'מ') אפשר לקרוא להם נציגי ציבור. לכאורה נציגי ציבור צריכים להיות אנשים שאין להם זיקות או מחויבות לממשלה, ואין לממשלה שום השפעה עליהם", כתב מזוז.

לדברי מזוז, לאורך שנים, שרים וגם ראשי ממשלה שהיו בסטטוס של נחקרים, הדירו את עצמם, בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה, ממעורבות במינויים שהייתה להם נגיעה לעובדה שהם נחקרים. השופט הוסיף כי טיעון החשש לניגוד הענייניים שבו מצוי לפי הנטען נתניהו הוא מספיק, ולא צריך להוכיח שהוא יביא בפועל לעיוות בעבודת ועד המינויים. "אם יש ניגוד בין אינטרסים, זה צריך להוביל שינטרל את אותו ניגוד. לא צריך בשביל זה לטעון כי חברי הוועדה יקבלו החלטה לא טובה".

יצוין כי לפני 3 שבועות חשף אמנון אברמוביץ' מחברת החדשות את הקפאת הוועדה על-ידי היו"ר גולדברג.