למה עסקים קטנים לא מעניינים את כלכלני המאקרו בישראל

כ-99% מהעסקים בישראל עונים להגדרה של עסק קטן או בינוני. ולמרות הנתון המרשים הזה, הם לא מעניינים את כלכלני המקרו בישראל • רוצים לדעת למה?

כ-99% מהעסקים בישראל עונים להגדרה של עסק קטן או בינוני. ולמרות הנתון המרשים הזה, הם לא מעניינים את כלכלני המקרו בישראל. רוצים לדעת למה?

עסק קטן מעסיק בין 10 עד 49 עובדים. עסק בינוני מעסיק בין 50 ל-249 עובדים. והמגזר כולו מעסיק כמעט 2 מיליון עובדים, שזה המון. וזה לא כל הסיפור. לעסקים הקטנים והבינוניים יש גמישות תעסוקתית שזה אומר יכולת גבוהה יותר לקלוט גם חרדים, גמלאים, הורים שמבקשים לעבוד במשרה חלקית ותושבי פריפריה שאין להם כמעט סיכוי למצוא עבודה במשרה מלאה בחברה גדולה במרכז. כיצד המדינה יכולה לסייע לעסקים האלה? העזרה הגדולה ביותר איננה כספית אלא בהדרכה והכשרה שתלמד למשל, גמלאים שעבדו כל חייהם כשכירים, איך להתחיל עסק קטן.

אז למה זה לא קורה? בואו נעשה רגע סדר. קודם כל הסיפור הזה אינו ייחודי לישראל. כלכלני מקרו בכל העולם מתעניינים פחות בעסקים הקטנים, הם מעדיפים להתמקד בערים, שם קיימת כלכלה מקומית ואינטראקציות רבות בין עסקים, והן בעצם דומות למדינות קטנות. בגלל זה גם יש מחסור מאוד גדול של ידע בנושא.

מי שכן חקר את הנושא ואפילו לעומק הוא ארגון המדינות המפותחות ה-OECD. בנובמבר 2016 פירסם ה-OECD דוח על מדיניות עידוד עסקים קטנים ויזמות בישראל וממנו גם למדנו שבישראל מספר האנשים שמצהירים על כוונתם לפתוח עסק בתוך שלוש שנים הוא השלישי בגובהו בין המדינות המפותחות, ושמספר העסקים הנפתחים בכל שנה בישראל עולה בשיעור גבוה יחסית של 3% על מספר העסקים הנסגרים. שמעתם את זה? אותם עסקים שנתקלים בסבך של רישיונות, היתרים מיוחדים, ביורוקרטיה ורגולציה, שגם לא זוכים להכשרה מתאימה ובגלל זה סובלים מבעיות ניהול. ככל שמענים אותם כך הם רק רוצים לגדול ולגדול.

קצת מוזר נכון? הכלכלנים יגידו שעסקים קטנים ובינוניים לא מעניינים כי הם לא ממש מצטיינים בפריון גבוה, וכיון שבמשק הישראלי אין בעיית אבטלה. אלה הסיבות הרשמיות, אבל אתם יודעים למה באמת עסקים קטנים לא מעניינים את כלכלני המקרו? אתם מכירים את הילד החכם והמבריק של הכיתה? זה שהמורה אוהבת ומושך את כל תשומת הלב בזמן שהקטנים והבינוניים, האפורים, נדחקים לשוליים? לילד הזה קוראים תעשיית ההייטק. גם היא משופעת בעסקים קטנים. אבל עסק קטן בהייטק יכול לעשות פתאום אקזיט של כמה עשרות מיליוני דולרים. הוא הרבה יותר מעניין וסקסי והוא יכול לגייס כסף מקרנות הון סיכון, בזמן שהרב המוחץ, 99% זוכרים? בקושי סוגר את החודש. המשאבים, כך אומר המחקר של ה-OECD, המופנים לתמיכה מקצועית בעסקים הקטנים והבינוניים בישראל נחותים משמעותית מהמשאבים המופנים לסקטור ההייטק. לומר לכם שזה בסדר? לא, זה ממש לא בסדר.