התשובה החדשה של סין למכסי טראמפ: ביטול שיחות הסחר

נכון לעתה, סין ביטלה את סבב שיחות הסחר עם ארה"ב שהיה מתוכנן לסוף החודש • הסיבה: הטחת מכסי הייבוא  האחרונה של הנשיא טראמפ ואיומים על מכסים נוספים על סחורה בשווי מיליארדי דולרים

ליאו הי, סגן ראש ממשלת סין / צילום: רויטרס
ליאו הי, סגן ראש ממשלת סין / צילום: רויטרס

סין ביטלה את שיחות הסחר עם ארצות הברית שהיו מתוכננות לימים הקרובים, כך לפי מקורבים לעניין, צעד שמחליש עוד יותר הסיכויים לסיום מלחמת הסחר בין שתיים מהכלכלות המובילות בעולם.

ההחלטה הסינית שלא להשתתף בשיחות היא בעקבות ההחמרה האחרונה במתחים המסחריים בין שתי המדינות. ביום שני האחרון, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע על מכסי ייבוא חדשים בסך 200 מיליארד דולר על סחורות מסין, מה שהוביל את סין להשיב מלחמה עם מכסי ייבוא משלה, בסך 60 מיליארד דולר, על סחורות אמריקאיות. לאחר מכן, הנשיא טראמפ הכריז כי יגביר עוד את הלחץ על הסינים על-ידי הטלת מכסים על מוצרים מסין בשווי 257 מיליארד דולר.

בכירים בממשל הסינים אמרו כי סין לא תתקפל מול לחצי ארה"ב. עוד הוסיפו כי על-ידי סירוב להשתתף בשיחות הסחר, בייג'ינג עומדת בהבטחתה לא לנהל משא ומתן תחת איום.

"מעשי ארה"ב לא מעידים על כנות או רצון טוב", אמר דובר משרד החוץ הסיני גנג שואנג. "אנחנו מקווים שארה"ב תתקן את שגיאותיה".

הטחת המכסים ההדדית שאמורה להתרחש ביום שני הקרוב מקרבת את סין וארה"ב צעד נוסף למלחמת סחר כוללת.

עם זאת, מקורבים לשלטון בבייג'ינג טוענים כי סין שומרת לעצמה את האפשרות לפתוח בשיחות חדשות עם וושינגטון בחודש הבא. לפני כשבועיים, שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין הזמין את סגן ראש ממשלת סין ליאו הי, מי שמנהל בפועל את כלכלת סין, לסיבוב חדש של שיחות סחר שיתקיים החודש.

במקור, סגן שר המסחר הסיני, שהוביל את סבב השיחות הקודם, היה אמור לנהל את הסבב החדש ובהמשך סגן ראש הממשלה עצמו היה אמור להחליפו בביקור בוושינגטון ב-27-28 בספטמבר. נכון לכעת, הביקור בוטל, כך על-פי בכירים בסין.