אישה במצרים נשלחה לכלא לאחר שהתלוננה על הטרדה מינית

השחקנית אמאל פאתי נשפטה לשנתיים מאסר לאחר שפרסמה סרטון בפייסבוק, שבו תיארה כיצד הוטרדה מינית בבנק בקהיר • בית המשפט טען כי ההאשמות שלה חותרות תחת השלטון המצרי

נשים במצרים / צילום: רויטרס
נשים במצרים / צילום: רויטרס

אישה במצרים נשפטה לשנתיים מאסר, לאחר שלכאורה הפיצה "פייק ניוז" כשפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה סרטון, שבו היא מספרת על הטרדות מיניות שחוותה במדינה. 

גזר הדין של השחקנית אמאל פאתי מגיע בתקופה שבה נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי התיר את הרסן ואפשר למשטרה ומערכת המשפט במדינה לדכא נשים שמתלוננות על הטרדות מיניות. הדיכוי של נשים וארגונים פמיניסטים הוא חלק ממגמה רחבה יותר של פגיעה בזכויות של אלה שנתפסים כסכנה לתדמית המדינה. 

פאתי נעצרה בפשיטה על הביתה במאי האחרון אחרי שפרסמה סרטון בעמוד הפייסבוק הפרטי שלה, שבו היא דיברה על הטרדות מיניות שחוותה בסניף בנק מקומי בקהיר. בית המשפט בקהיר דן את פאתי לשנה מאחורי סורגים בשל פרסום "פייק ניוז" במטרה למוטט את המשטר המצרי ושנה נוספת בכלא בשל החזקה של "חומר מגונה", כשהכוונה היא לסרטון עצמו. בנוסף, היא נקנסה ב-10 אלף לירה מצרית (כ-560 דולר). 

"בשבילי, זה אישור למטרידים שהם יכולים להטריד נשים בחופשיות", אמר מוחמאד לוטאפי, בעלה של פאתי. "המסר לנשים או לקורבנות של הטרדה הוא 'תסתמו את הפה שלכם או שנכלא אתכם'". לוטאפי עובד כעורך דין לזכויות אדם, ובכוונתו לערער על גזר הדין. 

אישה נוספת, תיירת מלבנון בשם מונה מזבואה, נעצרה ביוני אחרי שהתלוננה על הטרדה מינית שחוותה בזמן ביקור במצרים. בתחילה היא נשפטה ביולי ל-8 שנים בכלא באשמת הפצת שמועות שיכולות "לערער את החברה" ולמוטט את השלטון, אך בתחילת ספטמבר היא שוחררה, לאחר שגזר דינה בוטל. 

המעצרים גרמו, לפי נשים מצריות, להשפעה מצננת על תלונות הציבור על הטרדות מיניות. פעילים לזכויות נשים ואנשי מקצוע שעובדים עם ניצולות של תקיפות מניות אמרו כי הם התמודדו עם מעצרים ותשאולים על-ידי כוחות ביטחון בשל העבודה שלהם. 

הנשיא א-סיסי הבטיח לפעול לעצירת ההטרדות המניות אחרי שאישה הותקפה על-ידי קהל גברים בחגיגות כניסתו לתפקיד ב-2014. משרדי ממשלה הוקיעו הטרדות מיניות, אך נשים מצריות רבות אומרות שהן לא מרגישות בנוח לדווח על מקרי תקיפה מינית למשטרה המצרית, שמורכבת בעיקר מגברים.