בעלי המניות של ערוץ 10 ישלטו בערוץ הממוזג עם רשת

זאת בניגוד להסכם הראשוני בין שני הצדדים, לפיו חלוקת המניות בערוץ הממוזג אמורה הייתה להיות 60%-40% לטובת רשת • שני הצדדים אמורים להזרים כסף לערוץ בשתי פעימות, והן שיקבעו את חלוקת המניות בעתיד

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי / צילום: איל יצהר
מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי / צילום: איל יצהר

המיזוג בין רשת לערוץ 10 לא מפסיק לייצר תפניות חדות בעלילה. ל"גלובס" נודע כי המשא-ומתן בין בעלי המניות של שתי מחזיקות הרישיון נמצא בישורת האחרונה, ואם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, בעלי השליטה בערוץ הממוזג יהיו בעלי המניות של ערוץ 10. 

לפי המסתמן, בשלב הראשון יחזיקו בעלי המניות של ערוץ 10 ב-60% מהערוץ הממוזג, ובעלי המניות של רשת יחזיקו ב-40%, כאשר ההחזקות תהיינה אישיות. כל הצדדים אמורים להזרים לערוץ כסף על-מנת להבטיח את קיומו ואת עלייתו על מסלול רווחי, כאשר ההזרמות ייעשו בשתי פעימות, והן גם שיקבעו את חלוקת המניות בעתיד.

בעבר, נזכיר, בעלי המניות ברשת לא מיהרו להזרים כסף לערוץ, ולכן ספק אם בפעימה השנייה הם יעשו זאת. אם אכן הדבר יתממש, ולא תתבצענה מצדם הזרמות לערוץ הממוזג, החזקתם של בעלי המניות בערוץ 10 תעלה לאחוזים גבוהים יותר. גם לבעלי המניות של RGE (שמחזיקה ב-51% מערוץ 10 ונמצאת בבעלות שווה של לן בלווטניק, אודי רקנאטי ואביב גלעדי), בעלת השליטה בערוץ 10, אין יכולות זהות להזרים כספים.

בעלי המניות ברשת ובערוץ עשר
 בעלי המניות ברשת ובערוץ עשר

נחושים להפחית את ההחזקות 

בהסכם הראשוני בין בעלי המניות הוחלט כי בערוץ הממוזג, שיכלול גם את הבעלות בחברת החדשות של ערוץ 10, יחזיקו בעלי המניות של רשת ו-RGE, כאשר החלוקה אמורה הייתה להיות 60%-40% לטובת רשת. ההסכם התבצע על סמך הצהרות הצדדים במשא-ומתן, שאמורות היו לקבל עיגון במציאות במסגרת הליך בדיקת הנאותות של חברת ארנסט אנד יאנג. 

שני הצדדים גם סיכמו כי הם יגיעו למיזוג עם "שולחן נקי" - כלומר, כל צד יסגור את החובות שלו בעצמו, והערוץ הממוזג יתחיל מנקודה מאוזנת, כשבעלי המניות החדשים מזרימים לו כסף כדי לתמוך בו בשלבים הראשונים. כך, במסגרת המשא-ומתן הצהיר ערוץ 10 על חוב של 35 מיליון שקל שהצטבר בשנה האחרונה מאז הפיצול, ואילו רשת הצהירה על חוב של 110 מיליון שקל.

ההבדלים בין ההצהרות לבין מה שהתגלה בפועל, לצד הצורך להמשיך ולהזרים כספים רבים כדי שלערוץ הממוזג תהיה תקווה, הובילו למשברים במשא-ומתן, עד כדי כך שבשלב מסוים נראה כי הוא מקרטע. עם זאת, האינטרס של בעלי המניות לפתור את המחלוקת ולהגיע לעמק השווה היה ברור.

נזכיר כי בעלי השליטה ברשת הם אנשי העסקים אודי אנג'ל ועידן עופר. האחרון מעוניין לצאת מהחזקותיו בערוץ טלוויזיה או לפחות להפחית אותן באופן משמעותי, כדי שלא יהיה מוגבל בעסקיו האחרים כפועל יוצא מחוק הריכוזיות. 

במקביל, גם בקרב בעלי המניות של ערוץ 10 היו נחושים להפחית ככל הניתן את ההחזקות בערוץ, שפועל בשוק שאפשרותו לשרוד כלכלית מוטלת בספק. עם זאת, המניע לא היה כלכלי בלבד: חקירתו של לן בלווטניק, בעל המניות המשמעותי של הערוץ, סביב קשריו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיק 2000, גרמה לו לרצות לוותר על השליטה בכלי תקשורת ישראלי.

ולכן, למרות המהמורות במשא-ומתן מסתמן שבעלי המניות נחושים למצוא מתווה שיאפשר את המיזוג. עם זאת, אם הם אכן יחתמו על המתווה המסתמן, עדיין לא ברור מי יוביל את המיזוג - האם יהיה זה מנכ"ל רשת, אבי צבי; מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי; או בכלל גורם שלישי שלא מנהל כעת את הערוצים. 

שאלה נוספת היא האם הערוץ הממוזג יהיה דומה יותר באופיו לערוץ 10 או לרשת, או שתתבצע הכלאה בין שניהם. עד כה ההנחה הייתה שהגוף שיקלוט את כוח-האדם ואת המיקום בשלט יהיה רשת. כעת, כשמסתמן שהיוצרות התהפכו, לא ברור מה ההשלכות גם מבחינת הסוגיות הללו. 

מה תחליט הרשות השנייה?  

אבל הרבה לפני שהצדדים ידרשו לפתור את הנושאים הללו, בעלי המניות עדיין ניצבים בפני מהמורה משמעותית אחרת: סירובה של הרשות השנייה לאשר את המיזוג בטענה שהוא לא חוקי. על-פי הרשות השנייה, במקרה בו בוטל הרישיון, על הרשות לפעול בהתאם למסלול שנקבע בחוק, לפיו יש לפרסם הודעה לציבור המאפשרת בקשות לעשות שימוש באפיק שהתפנה. הזוכה בתהליך יהיה חייב לרכוש את חברת החדשות של בעל הרישיון הקודם, אלא אם כן הרשות פטרה אותו מכך.

עם זאת, כפי שנחשף ב"גלובס", רשת שיגרה לפני החג מכתב לרשות השנייה, ובו טענה כי המיזוג נפסל על סעיף לא רלוונטי. לדברי החברה, מטרת הסעיף שהיווה עילה לפסילה הוא הסדרת הסיטואציה שבה אפיק, על מכלול השידורים בו והנכסים המופעלים במסגרתו, לרבות מניות חברת החדשות - נותר "יתום". עם זאת, לדברי רשת, אין זה המצב במקרה של מיזוג עם ערוץ 10. "מניות חברת החדשות לא יהפכו 'יתומות', אלא יהפכו לנכס של החברה הממוזגת מכוח הוראת חוק החברות", נכתב.

מבעלי המניות של ערוץ 10 ורשת לא נמסרה תגובה לידיעה.