מרוויחים מהפריחה בתיירות: זינוק במספר הישראלים שמשכירים לטווח קצר

העלייה במספר התיירים שבאים לישראל והביקוש לדירות במקום מלונות הביאו בשנה האחרונה לעלייה של 52% במספר נכסי הדיור לתיירות בארץ • בדיקה בלעדית עבור "גלובס" מראה: כשאפשר לקבל מאות שקלים ללילה, ישראלים רבים בוחרים להצטרף לטרנד • למדריך ומחשבון מס על שכר דירה

המלונות באילת /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
המלונות באילת /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשנה שחלפה גדלו ב-52% נכסי הדיור לתיירות בישראל המוצעים דרך אתרי אונליין, כך עולה מבדיקה שערך אתר השוואת מחירי המלונות הוטלס קומביינד, המרכז מידע על מלונות ודירות נופש מרחבי האינטרנט.

מדובר בעיקר בתוספת של דירות מגורים המיועדות לאירוח, כדוגמת Airbnb, כאשר לפי ממצאי הבדיקה עיקר הגידול בהיצע מתרכז בתל-אביב. אולם לצד הפריחה בדירות להשכרה תיירותית באזור תל-אביב צומח טרנד חדש: השכרה תיירותית בערים שמזוהות פחות עם תיירים דוגמת גני תקווה או כפר-סבא, וככל הנראה דירות אלה מיועדות לתיירות פנים.

מבדיקת האתר עבור "גלובס" עולה כי בשנה החולפת נוספו 2,300 נכסי תיירות חדשים. אחרי הוספת הנכסים הללו עומד כעת סך היצע נכסי התיירות הקיימים בישראל לטובת התיירים (פנים וחוץ) על 6,747. נכסים אלה כוללים דירות פרטיות, צימרים, מלונות ואכסניות. יצוין כי לפי התחשיב, כל פתרון לינה, בין אם מדובר במלון ובו מאות חדרים או דירת שני חדרים נספר כנכס אחד.

תל-אביב ממשיכה להיות העיר שבה יותר ויותר דירות מופנות לטובת השכרה קצרת-טווח, וזאת ביחס ישיר לביקוש של התיירים לשהות בעיר. ההערכות הן כי ברחבי העיר הלבנה יש כ-10,000 חדרי מלון ומספר דומה של דירות להשכרה.

קו החוף של תל אביב/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 קו החוף של תל אביב/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בהוטלס קומביינד מזהים את המגמה הברורה הזו כאשר היצע הנכסים המרוכזים בתל-אביב מהווה 30% מכלל הנכסים בישראל עם 2,062 פתרונות לינה שונים. בשנה האחרונה, כלומר בין החודשים ספטמבר 2017 ועד לספטמבר 2018 נוספו לרשימת הנכסים בתל-אביב לא פחות מ-600 דירות, לעומת 187 דירות שנוספו באותה התקופה בשנה קודמת. מדובר בקפיצה של יותר מפי שלוש שמלמדת על כך שתיירים המגיעים לתל-אביב מחפשים פתרונות לינה אחרים מהמלונות היקרים בעיר, לצד השאיפה העולמית לחוות חוויה אותנטית 'של מקומיים'. לינה בדירות מהווה גם פתרון למשפחות או לקבוצות גדולות של מבקרים שרוצים ללון יחד.

14 אלף שקל ללילה באירוויזיון

מספר הנכסים האחרים שהתווספו לתל-אביב, כלומר מלונות ואכסניות עמד השנה על 257. תל-אביב שנערכת לאירוויזיון שיתקיים בחודש מאי צפויה להמשיל ולהגדיל את היצע החדרים שבה, בעיקר באמצעות דירות שיציעו בעלי נכסים לתיירים שיפקדו את העיר.

לנוכח הצפי להגעה של 30 אלף תיירים מסתמן שגם ערים סמוכות יוכלו ליהנות מתיירים שיזלגו אליהם, והמחירים אגב בהתאם. מיד אחרי הפרסום שהאירוויזיון יתקיים בתל-אביב זינקו מחירי הלינה בתל-אביב במאות ובאלפי אחוזים שבמקרה קיצון המחיר המבוקש לחדר עמד על 14 אלף שקל לזוג לסוף השבוע של האירוויזיון במלון בוטיק במרכז העיר.

הביקוש העולה של תיירים לפתרונות לינה בא לידי ביטוי גם בדוחות שמפרסמת התאחדות המלונות - בדוח הלינות לחודש אוגוסט נרשמו 778 אלף לינות של תיירים המשקפים עלייה של 6% לעומת שנה קודמת. זאת נוכח הגידול במספר התיירים שמבקרים בישראל: בחודש אוגוסט לבדו ביקרו בישראל  כ-280 אלף תיירים - עלייה של 10% לעומת אוגוסט שעבר.

לינות התיירים מהווים 31% מסך הלינות כשמרביתן נרשמו בירושלים ובתל-אביב - כ-32% בכל אחת מהן. בהתאחדות אף מדגישים כי "למרות העלייה במספר לינות התיירים באוגוסט והעלייה המרשימה במספר כניסות התיירים לישראל, אנו מסכמים את חודשי הקיץ בירידה של 1% בלינות התיירים, וזאת בשל הכלכלה השחורה של Airbnb אשר התפתחה לצד המלונות".

גם בערים נוספות נרשמה השנה עלייה במספר התיירים: ירושלים לדוגמה כוללת כ-700 נכסים שהם כ-10% מכלל הנכסים המוצעים בישראל. בעיר הבירה עלה הביקוש לדירות עבור תיירים: בשנה החולפת הכפיל את עצמו ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת מספר הדירות שהתווספו למאגר: כ-170 דירות התווספו למאגר בירושלים לעומת 95 דירות שהתווספו בתקופה המקבילה אשתקד. מספר המלונות והאכסניות שהצטרפו למאגר העיר ירושלים עמד השנה על 65.

אילת, עיר שמושכת אליה בעיקר תיירות פנים מונה כ-500 נכסים והם מהווים כ-7.5% מכלל ההיצע הכולל בארץ. גם באילת פתרונות הלינה לא מתמקדים רק במלונות שזכו הקיץ לתפוסה של 90%. בשנה החולפת התווספו למאגר המקוון 135 דירות להשכרה קצרת-טווח בעיר אילת - מספר זהה לזה שנרשם בשנה הקודמת. מספר המלונות והאכסניות במאגר האילתי גדל השנה ב-79 נכסים.

חיפה הוסיפה השנה 115 דירות חדשות להשכרה קצרת-טווח, הרצליה הוסיפה 75 דירות לצד פתיחה של מספר בתי מלון חדשים באזור המרינה ואפילו בטבריה נרשמו 55 דירות חדשות כנכסים להשכרה לתיירים.

Airbnb לארוחת חג אצל הדודה

לא רק תיירים מחו"ל מהווים מקור פוטנציאלי להכנסה עבור בעלי הנכסים: בהוטלס קומביינד מזהים מגמה של דירות המוצעות בערים כמו פתח-תקווה, כפר-סבא, רעננה, ראשון-לציון, יוקנעם, לוד, כפר הס, ערד וגני תקווה. לדברי איל סגל מהאתר נכסים אלה כמעט ולא מוזמנים על-ידי תושבי חוץ והם משמשים בעיקר להשכרה לתושבי הארץ גם כפתרונות לינה באזור מסוים, דוגמת ארוחת חג אצל הדודה.

רוב הדירות בפריפריה מוצעות בטווח של 100-150 שקל ללילה אבל יש דירות גם במחיר יקר יותר: המחיר ללילה בחודש אוקטובר בדירה ברעננה או בדירת שני חדרים בכפר-סבא עומד על כמעט 300 שקל ללילה. מנעד מחירי הדירות הוא רחב ונע ממאות שקלים ועד כ-8,000 שקל ללילה לווילה בסביון. בירושלים עומד ממוצע המחירים על טווח של 170-380 שקל ללילה ובאילת עומד המחיר הממוצע על טווח של 140-600 שקל ללילה.

העלייה במספר הנכסים להשכרה קצרת-טווח איננה תופעה ישראלית בלבד. מספר התיירים גדל כל שנה - השנה הוא עמד על 4.1 מיליארד נוסעים - כאשר בהתאם נרשמת גם עלייה במספר הנכסים המוצעים כפתרונות לינה לתיירים. "לפי הבדיקה שלנו, ב-2013 עמד מספר נכסי הדיור לתיירות בעולם על 422 אלף וב-2015 הוא כבר עמד על 2.2 מיליון, כאשר יותר ממחיצתן דירות. הכלכלה השיתופית משנה את ענף התיירות, והמגמה זהה: דירות בערים הגדולות פונות בעיקר לתיירות חוץ, ובפריפריה הן מיועדות בעיקר לתיירות פנים", אומר סגל.

חרף הדיבורים על הכוונה להטיל מס על דירות להשכרה לטווח קצר, בעלי הנכסים פטורים עדיין מהמס המדורג שפורסם לפי תכנון רשות המסים. גורמים שונים בענף התיירות גורסים כי ה'סחבת' הזו אינה מקרית והיא מתקיימת לאור המחסור בפתרונות לינה ובעיקר בכאלה המציעים מחירים זולים ביעדים התיירותיים.

בערים שונות בעולם נכנסו הגבלות על השכרת נכסים לטווח קצר, כמו למשל הגבלת מספר הימים המותרים להשכרה בכל שנה. בישראל בינתיים אין כל הגבלות גם בגזרה הזו ומכאן שאין פלא שבעלי נכסים רבים מעדיפים להסב את דירתם לטובת תיירים שמשלמים הרבה יותר, גם אם הם באים לשישי-שבת לבקר את המשפחה בערד.