היקף נטילת המשכנתאות באוגוסט: כ-5.7 מיליארד שקל

הרצף צפוי להישבר בספטמבר, שהיה חודש חגים, עם משכנתאות בהיקף מוערך של 3.5 מיליארד ש' • עוד לפני עליית הריבית במשק: עלייה בריבית המשכנתאות באוגוסט • עם זאת, במערכת הבנקאית מעריכים כי ספטמבר יסתיים במתן משכנתאות בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל בלבד • לריבית משכנתא מעודכנת

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

בדומה להערכות הראשוניות, גם אוגוסט היה חודש חזק בשוק המשכנתאות. מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש אוגוסט נלקחו משכנתאות חדשות בהיקף של כ-5.7 מיליארד שקל, גבוה בכ-21% לעומת נתוני אוגוסט אשתקד. זאת ועוד, אוגוסט סגר ארבעה חודשים רצופים שהיקף המשכנתאות החודשי בהם חצה את רף ה-5 מיליארד שקל.

יחד עם זאת רצף זה צפוי להישבר בחודש ספטמבר. במערכת הבנקאית מעריכים כי ספטמבר יסתיים במתן משכנתאות בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל בלבד, נמוך בכ-25% מהממוצע ב-12 החודשים האחרונים שעמד על כ-4.7 מיליארד שקל בחודש. על אף הירידה בספטמבר, אין זה מבשר על שינוי במגמה, והנתון הנמוך נובע ממיעוט ימי העבודה בשל עונת החגים. נציין כי בחודש ספטמבר של שנת 2017 נלקחו משכנתאות בהיקף של כ-3.9 מיליארד שקל, אלא שבשנה שעברה חלק מהחגים חלו בחודש אוקטובר (בעוד השנה הם התרכזו בספטמבר), וכן כמעט ולא הוחסרו ימי עבודה בספטמבר 2017, שכן חלק מהחגים אירעו ממילא בסוף השבוע. למעשה, בהתחשב בכך שבחודש ספטמבר היו רק 9 ימי עבודה מלאים ו-7 חצאי ימים, הרי שמדובר בהספק נאה של משכנתאות.

היקף המשכנתאות מתחילת השנה
 היקף המשכנתאות מתחילת השנה

בחודשים האחרונים התעורר מחדש שוק המשכנתאות. היקף הביצועים החודשי גבוה בכ-20%-10% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2017, ובמערכת הבנקאית מעריכים כי שנת 2018 תסתיים עם משכנתאות חדשות בהיקף של מעל ל-60 מיליארד שקל.

הנתונים הגבוהים נובעים מכך שהשוק פעיל וחזק, אולם התנופה הנוספת שהוא מקבל היא מכניסת פעילות של רוכשי דירות במסגרת מחיר למשתכן. המשכנתאות שנלקחות בחודשים האחרונים הן של זוכי הפרויקט הראשונים מסוף שנת 2016 ותחילת 2017, שעברו לשלב נטילת המשכנתא. רוכשים אלה מהווים כיום 10% משוק המשכנתאות, אך בבנקים מעריכים כי חלקם יילך ויגדל ל-20% ומעלה בתוך כשנה.

נציין כי נתון מעניין לגבי חודש אוגוסט הוא שלאחר שבחודשים האחרונים נרשמה יציבות בריבית הממוצעת בשוק המשכנתאות, הרי שבאוגוסט היא רשמה דווקא עלייה, לפחות בחלק מהמסלולים. העלייה בולטת בעיקר במסלול השקלי בריבית קבועה - הריבית הממוצעת עמדה בחודש אוגוסט על כמעט 4% (3.97% ליתר דיוק), לעומת רמה של 3.8%-3.86% שנרשמה לאורך החודשים ומתחילת השנה.

במערכת הבנקאית מציינים כי העלייה נובעת ממגמת עלייה באורך חיי המשכנתא (לווים לוקחים משכנתא לתקופה ארוכה יותר), מה שמייקר את העלויות. מוקדם עדיין לומר האם מדובר בהתחלה של מגמת התייקרות, או בתזוזה חד פעמית. יחד עם זאת, בטווח הארוך יותר, אין ספק שריבית המשכנתא תעלה, וזאת לאור הציפיות שבקרוב (אולי כבר מחר) בנק ישראל יחל בתהליך העלאת ריבית בדומה למתרחש בעולם.

נתון מעניין נוסף שעולה הוא שנמשכת מגמת הגידול במשכנתאות במינוף גבוה (75%-60%). משכנתאות אלה היוו 33.7% מהמשכנתאות הניתנו בחודש אוגוסט, לעומת 30% ביולי ו-28.5% בלבד בחודש ינואר האחרון. העלייה המתונה והעקבית הזו נובעת מהקלה שבנק ישראל העניק לבנקים לפני כחצי שנה בנושא דרישות ההון במשכנתאות במינוף גבוה. ההקלה נעשתה במטרה לעודד בנקים לתת משכנתאות במינוף גבוה יותר, ובכך להקטין מגמה בה לווים נוטלים הלוואה רגילה ויקרה יותר כהשלמה להון העצמי. ואכן שינוי זה אכן מביא לתזוזות בשוק.