לקראת גיוס אגח של חצי מיליארד ש': S&P מעלות העניקה דירוג AA מינוס ללאומי קארד

חברת האשראי מתכננת לגיוס אג"ח ראשון בהיקף חצי מיליארד שקל • מעלות: "החברה תתמודד בהצלחה עם שינויי הרגולציה הרבים; צפי לעלייה בהפרשות להפסדי אשראי"

רון פאינרו - מנכ"ל לאומי קארד, צילום: איל יצהר
רון פאינרו - מנכ"ל לאומי קארד, צילום: איל יצהר

לאומי קארד מתקרבת לקראת גיוס אג"ח ראשון. הערב העניקה חברת הדירוג S&P מעלות דירוג של AA מינוס לחברת כרטיסי האשראי, לקראת גיוס אג"ח בהיקף של חצי מיליארד שקל. בעבודתה סוקרת מעלות את מצב ענף כרטיסי האשראי, העובר תהפוכות בתקופה זו, ואת השיקולים מאחורי מתן הדירוג.

"חברות כרטיסי האשראי בישראל חשופות לסיכונים נוספים בהשוואה למערכת הבנקאית, כתוצאה מסביבה עסקית עם תחרות גוברת להיעדר נגישות לקווי הנזילות של בנק ישראל. משום כך נקודת המוצא שלנו לדירוג נמוכה בשתי רמות דירוג מהבנקים", מסבירים במעלות את הדירוג.

בצד החיובי מציינים במעלות, כי בניגוד לבנקים לחברות כרטיסי האשראי אין חשיפה ללווים גדולים או לענפים מסוכנים ומחזוריים כגון הנדל"ן. באשר לחשיפתן של החברות לתחום האשראי הצרכני כותבים במעלות: "למרות העלייה במינוף של משקי הבית בישראל בשנים האחרונות איננו רואים בשלב זה סיכון חריג בחשיפה של חברות כרטיסי אשראי למינוף זה".

באשר ללאומי קארד עצמה, במעלות מעריכים שפרופיל הסיכון בהלוואות של החברה ילך ויגדל בעקבות העברת הבעלות הצפויה מבנק לאומי לקרן ורבורג פינקוס. זאת בכדי לשפר את הרווחיות של פעילות האשראי. במעלות מציינים לחיוב את ההפרשות הנמוכות להפסדי אשראי של החברה, אך מעריכים שהן יגדלו: "שיעור ההפרשה עלה מ-0.54% ב2017 ל-0.72% במחצית הראשונה של 2018, ולהערכתנו נראה עלייה לכ-1% בשנתיים שלוש הקרובות", כותבים במעלות.

התחזית של מעלות ללאומי קארד
 התחזית של מעלות ללאומי קארד

עוד רומזים במעלות כי להערכתם לאומי קארד תפצה עצמה על הירידה הצפויה בעמלה הצולבת (העמלה המהווה את מחיר הרצפה לעמלת הסליקה שמשלמים לה בתי העסק), באמצעות העלאת עמלות אחרות: "אנו צופים כי החברה תתמודד בהצלחה בשינויים הרגולציה הרבים, וכי החברה תתמקד בהרחבת פעילות האשראי ותתאים את מבנה העמלות על מנת לפצות על הירידה הצפויה בשיעור העמלה הצולבת".

על אף השינויים הרבים הצפויים בענף כרטיסי האשראי, שמטרתם להגביר את התחרות, במעלות מאמינים שלאומי קארד תדע להתמודד עימם היטב וכי תוצאותיה לא ייפגעו. "המשך הצמיחה בשימוש בכרטיסי אשראי כאמצעי תשלום עיקרי של משקי הבית, והמשך הגידול בצריכה הפרטית, יגדילו את תזרים ההכנסות של החברה בשנים הקרובות", כותבים במעלות.

במעלות מעריכים כי בעקבות העברת הבעלות הצפויה לקרן ההשקעות, מדיניות הדיבידנד שלה תהפוך אגרסיבית יותר על מנת לשפר את ההחזר של הקרן על ההשקעה בחברה (ורבורג פינקוס רכשה את לאומי קארד בתמורה ל-2.5 מיליארד שקל, כ-30% מעל הונה העצמי). בנושא זה כותבים במעלות: "אנו סבורים כי יכולת יצירת הרווחים הטובה של החברה תתקזז על ידי מדיניות דיבידנדים אגרסיבית יותר תחת הבעלות החדשה".

גיוס האג"ח המתוכנן של לאומי קארד יהיה הראשון, אך ככל הנראה לא האחרון. בעקבות הניתוק מבנק לאומי, על החברה לגוון את מקורות המימון שלה שעד היום נשענו על הבנק. במעלות מתייחסים לסוגיה זו וכותבים: "לאומי קארד תצטרך להתמודד גם עם עלייה בעלות המימון שלה בעקבות ההיפרדות מחברת האם ושינוי אופן מימון פעילותה, מה שיביא להישענות רבה יותר על מקורות מימון סיטונאיים משוק ההון עם מח"מ ארוך יותר.

בנושא זה נזכיר כי פורסם היום ב"גלובס" כי האוצר ובנק ישראל הגיעו להסכמות ולפיהם היקף הגיוס האג"ח של חברות האשראי החוץ בנקאי יגדל משמעותית לעומת המגבלה הנוכחית העומדת על 5 מיליארד שקל. המרוויחות הגדולות מההקלה הזו יהיו חברות כרטיסי האשראי המחפשות כאמור מקורות מימון חדשים.

מנכ"ל לאומי קארד רון פאינרו מסר בעקבות קבלת הדירוג: "דירוג החברה הוא צעד נוסף בדרכה של לאומי קארד להפוך לגוף פיננסי עצמאי. הדירוג יאפשר לנו לגוון את מקורות מימון והפעילות של החברה״.