מי התחדש באמנות ורוח ישראלית, ותרם 60 אלף שקל?

ביום חמישי נפתחה במוז"א, מוזיאון ארץ ישראל, תערוכת האמנות של עמותת הרוח הישראלית, תחת הכותרת "נקודת זכות" • וגם: בשבוע שעבר ערכה עמותת "הקרן למצוינות אולימפית בישראל", כנס בכורה ב-Labs בתל אביב

יודפת בוכריס ופיני כהן / צילום: אביב חופי
יודפת בוכריס ופיני כהן / צילום: אביב חופי

מי התחדש באמנות ורוח ישראלית, ותרם 60 אלף שקל?

ביום חמישי נפתחה במוז"א, מוזיאון ארץ ישראל, תערוכת האמנות של עמותת הרוח הישראלית, תחת הכותרת "נקודת זכות". בתערוכה נערכה מכירת יצירות אמנות של אמנים ישראליים, כאשר ההכנסות הוקדשו לטובת העמותה הפועלת למען ילדים ובני נוער בסיכון.

איש העסקים ישראל מקוב, המכהן בין היתר כיו"ר ביולייט (ולשעבר מנכ"ל טבע), המוכר גם כאספן אמנות, הוסיף לאוסף הפרטי שלו שלוש יצירות, וכך תרם 60 אלף שקל לעמותה.  

התרשמו מהרוח ומהיצירה: מיקי דהב, מנכ"לית הרוח הישראלית; עמי כץ, מנכ"ל מוזיאון ארץ ישראל; רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב יפו; לילך אשר טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט ויוסי בכר, היו"ר הפורש; שולמית נוס, אוצרת האמנות של הבנק; משה אטיאס, סמנכ"ל הכספים של מטריקס ויו"ר הרוח הישראלית; האדריכל מיכי סתר ורעייתו אורה; עו"ד איציק מולכו; קלמן שחם, מנכ"ל אלטשולר שחם ושי ירון מנהל קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם; האדריכל אמנון רכטר; איש העסקים ליאון רקנאטי; חני ודרור נגל, מנכ"ל אזורים; ריצ'י רוברטס, מייסד ושותף במשרד עו"ד שיבולת; טל ברמן ואחרים.

לילך אשר טופילסקי ומיקי דהב / צילום: רפי דלויה
 לילך אשר טופילסקי ומיקי דהב / צילום: רפי דלויה

הגיעו ולא רק בשביל המדליה

בשבוע שעבר ערכה עמותת "הקרן למצוינות אולימפית בישראל", כנס בכורה ב-Labs בתל אביב. במוקד הערב נערך פאנל בו ניסו הנוכחים והנוכחות להשיב על השאלה - מצוינות מהי.

הג'ודוקא והמדליסט האולימפי אריק זאבי, מייסד הקרן, סיפר לנוכחים על שיחה שהייתה לו בלונדון והיא שהובילה אותו להקמת העמותה לפני חמש שנים. " חזרתי עם חבר הונגרי לכפר האולימפי ובדרך הוא שאל אותי כמה מדליות יש לישראל", סיפר זאבי, "כשהשבתי לו שיש לנו שבע מדליות  - כי כך היה נכון באותה העת - הוא חשב שזה מספר המדליות בו זכינו במהלך האולימפיאדה בלונדון בלבד. הבעיה בספורט היא הוואקום בגילאי הנוער בהם האוריינטציה היא חוגית ואין מערכת מקבילה של מצוינות. כך נולד רעיון הקמת הקרן". את דבריו חיזקה הישראלי הראשונה שזכתה במדליה אולימפית, הג'ודאית יעל ארד, שסיפרה: "התחלתי להתאמן בגיל 8 כשהייתי צעירה ואז גם הייתה תחושה שהספורט הישראלי טס להתחרות בחו"ל כדי להפסיד בכבוד ולא נתנו לנו כלים. יש פה כשרונות אדירים בישראל שחייבים לטפח".

את הזווית העסקית העניק היזם והמשקיע גיגי לוי וייס שהסביר כי "הדמיון בין אנשים מצליחים בכל תחום הוא חד. עד גיל 14 הייתי טניסאי והתאמנתי 4-5 שעות ביום, בצבא הייתי טייס והיום הקמתי חברות ויש קשר  בין הגורמים. אי אפשר להצליח אם לא תחשוב שאתה רוצה להצליח. זה לא מספיק רק לחלום, זה בא עם עבודה קשה. זה קשור בצורך להיות 'הכי טוב שלך' מול עצמך ולאו דווקא מול העולם".

התרשמו ואמרו שהיה מצוין: דני זאבי, יו"ר הקרן ואחיו של אריק זאבי; ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט; ניר שרצקי, מנכ"ל איתוראן; היזמית רות ריינר; אור ועומר שחר, קבוצת מאיר; בני איל, מנכ"ל וסגן יו"ר קבוצת אינפיניטי; היזם דיוויד צ'יזיק; עו"ד עידו חיטמן, בנו של עוזי חיטמן ז"ל; דורין ודיויד אריסון; ספורטאי וספורטאיות עבר והווה ואחרים. 

אריק זאבי עומר שחר וניר שרצקי / צילום: ערן פלר
 אריק זאבי עומר שחר וניר שרצקי / צילום: ערן פלר

האסתטיקה של הטכנולוגיה

את בוקר יום שישי פתחו חברי וחברות "פורום המובילים הצעירים של בילינסון" בחדר פרטי בתל אביב, שם התקיים אירוע של עמותת ידידי המרכז הרפואי רבין. מטרת המפגש הפעם הייתה קידום החממה הטכנולוגית המוקמת על-ידי העמותה, ואותה מוביל ד"ר ליאור פרל, מהמערך הקרדיולוגי בבית החולים.

במוקד המפגש עמדו שתי הרצאות. האחת על הקשר שבין טכנולוגיה וכירוגיה פלסטית, אותה העביר ד"ר דין עד אל, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים והשנייה עסקה בחקר המוח בתהליכי יצירה, אותה העביר ד"ר יהונתן ריינר, רופא בכיר עבור איכות חיים. כך למשל, מושתלי פנים, סטטיסטית, יחיו פחות שנים בגלל התרופות נוגדות דחייה וסיבוכים אפשריים. במרבית המקרים מטופלים אלה מוכנים "לשלם את המחיר" לטובת איכות חייהם. 

הרצאתו של ד"ר ריינר התמקדה בתהליכים של הרשתות במוח הפעילות בזמן שאנחנו יצירתיים. ריינר דיבר על המחקר בו הוא עוסק בימים אלה בנושא הבסיס הנוירולוגי של תהליך היצירה החזותית, בו מזמינים אמנים לצייר בתוך סורק על מנת להמשיך לאפיין את האזורים במח שפעילים בתהליך זה. הוא הסביר שחקר היצירתיות במדעי המוח קיבל תפנית מעולם הרוח והפסיכולוגיה לעולם המדעי, הודות לאמצעי הדמיה מתקדמים.

הגיעו, התרשמו מיופיה של הטכנולוגיה ומהקשר בין השתיים: פנחס (פיני) כהן, יו"ר עמותת הידידים ויו"ר קרן נוי; אורלי מסקין, מנכ"לית עמותת הידידים וד"ר ערן הלפרן, מנהל המרכז רפואי רבין, קיבלו את פניהם של: יודפת בוכריס, ממנהלי בלומברג קפיטל, דירקטורית בדיסקונט ולשעבר מנכ"לית טמרס קפיטל; שלי וניר זיכלינסקי, מנכ"ל SRI גלובל גרופ; אורנה ושי דהן, מנכ"ל אלדן; גלית פרבר-שרצקי ואחרים.

אורנה ושי דהן / צילום: אביב חופי
 אורנה ושי דהן / צילום: אביב חופי