נציבות שוויון הזדמנויות: "החלפת הנהגת בנהג זו אפליה על רקע מין"

נציבת שוויון ההזדמנויות בעבודה עו"ד מרים כבהא פנתה הערב במכתב לממונה הנכנס על שוק ההון משה ברקת ובו הבהירה כי פיטורי עובדת רק בשל מינה, היא בגדר אפליה מחמת מגדר ומנוגדת לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה

משה ברקת / צילום:תמר מצפי
משה ברקת / צילום:תמר מצפי

נציבת שוויון ההזדמנויות בעבודה, עו"ד מרים כבהא, פנתה הערב (ב') במכתב לממונה הנכנס על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, ובו הבהירה כי פיטורי עובדת רק בשל מינה, היא בגדר אפליה מחמת מגדר ומנוגדת לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. הפנייה מגיעה על רקע בקשתו של ברקת להעביר את הנהגת האישית, ששימשה את קודמתו בתפקיד, דורית סלינגר, מתפקידה, מכיוון שהוא מעדיף נהג-גבר. הסיבה לכך, כפי שהסביר לשרון שפורר "מהמקום הכי חם בגיהנום", היא "כי מישהו עלול להעליל עלי", כלומר חששו שייקלע לסיטואציה של דיבור עליו כי הוא מטריד מינית.

"אפליה על רקע מגדר היא רעה חולה המצויה במחוזותינו זמן רב, בין שהיא תוצאתית או התחלתית ובין שגלויה או נסתרת", כתבה כבהא. "אפליה זו באה לידי ביטוי בכלל תחומי החיים, בין היתר בשוק העבודה, שבו נשים ביקשו להשתלב בתפקידים בעלי אופי גברי". בהמשך התנצל ברקת על הדברים, ואמר כי לא התכוון לפגוע בנשים, וכי מדובר בתפקיד שהוא בגדר משרת אמון. אף שאכן ברקת רשאי לבחור בעובדיו אשר עובדים בצמוד לו, במסגרת משרות אמון, בהתאם לטעמו ונוחותו, דבריו עוררו ביקורת מצד ארגוני נשים וכעת גם מצד נציבת שוויון ההזדמנויות בעבודה, שכן הפיטורים נעשו רק על בסיס מגדר. יש לציין עם זאת כי הנהגת לא פוטרה משירות המדינה, אלא ממתינה כעת לשיבוץ חדש כנהגת.

לעניין העובדה שמשרתה של הנהגת היא משרת אמון כתבה כבהא: "גם אם מדובר במשרד אמון, העברת עובדת או עובד מתפקיד צריכה להתבצע על בסיס שיקולים מקצועיים הרלוונטיים לאופי ומהות התפקיד. כל התחשבות בשיקולים שאינם מקצועיים היא אפליה מגדרית...ומכתימה את החלטתך". עוד הוסיפה: "התייחסותך זו עלולה להרתיע נשים להתלונן על הטרדה מינית במקום העבודה...מאיש ציבור בתפקיד בכיר...מצופה שבעת בחירת עובד לתפקיד ינהג בשוויון ויימנע משקילת שיקולים לא מקצועיים". הנציבה ביקשה התייחסותו של ברקת להחלטתו בתוך יומיים.