הגמל להשקעה והחיסכון לכל ילד כבר נוגעים ב-11 מיליארד שקל

ניתוח הנתונים שמפרסמים האוצר ורשות שוק ההון באתר הגמל-נט, מלמד כי התשואות הממוצעות באפיקי ההשקעה הללו גבוהות יותר מהתשואה הכוללת בשוקי הגמל וההשתלמות, ועומדות ברמה של כ-6.3%-6.5%, לעומת כ-5.3% • למדריך קופות גמל להשקעה

גילעד אלטשולר בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם / צילום : אייל יצהר
גילעד אלטשולר בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם / צילום : אייל יצהר

לפני תקופה קצרה יצאו לדרך שני מכשירי חיסכון חדשים בשוק הגמל: הגמל להשקעה - הדומה לפוליסות החיסכון להשקעה לפרט שחברות הביטוח החלו למכור לפני שנים, והגמל להשקעה-חיסכון לכל ילד, שמקבל רוח גבית מהמדינה. מדובר בשני מכשירי השקעה שיצאו לדרך לפני כשנתיים, ושמספקים חלופה לתיקים המנוהלים ולקרנות הנאמנות, ועבור לקוחות מסוימים גם לפקדונות בבנקים.

נכון לסוף ספטמבר 2018, מנוהלים כ-10.8 מיליארד שקל בשני המכשירים, כך שבאמצעות הגמל להשקעה, שהינו מוצר השקעה שפתוח לכלל הציבור, מנוהלים כיום נכסים בשווי כ-6.3 מיליארד של, ובגמל חיסכון לכל ילד מנוהלים נכסים בשווי של כ-4.5 מיליארד שקל. ניתוח הנתונים שמפרסמים האוצר ורשות שוק ההון באתר הגמל-נט, מלמד כי התשואות הממוצעות באפיקי ההשקעה הללו גבוהות יותר מהתשואה הכוללת בשוקי הגמל וההשתלמות, ועומדות ברמה של כ-6.3%-6.5%, לעומת כ-5.3%.

הפער הזה צפוי, בין היתר משום שרק גופי ניהול החיסכון לטווח ארוך המובילים פועלים בתחומים אלה, כשאופי ההשקעה הממוצעת במכשירים אלה שונה ממה שנהוג בחסכונות אחרים בשוק הגמל. הבדלים אלה, במשך ובצרכי החיסכון במכשירים הללו, מביאים לכך שנכון לסוף הרבעון השלישי ב-2018 תמהיל התיק בהם שונה ממה שמציג שוק הגמל בכללותו.

מה קורה עם מוצרי הגמל החדשים והלא פנסיוניים?
 מה קורה עם מוצרי הגמל החדשים והלא פנסיוניים?

למה הכוונה? בתיק המצרפי של הגמל להשקעה ישנה חשיפה למניות בהיקף של כ-47.2%, ובחיסכון לכל ילד מדובר יש חשיפה דומה של 46.8%, וזאת לעומת חשיפה למניות ממוצעת של כ-33.3% בכל שוק הגמל וההשתלמות. יחד עם זאת, בקופות גמל להשקעה חשיפה של כ-33.1% לחו"ל וחשיפה של 18.9% למט"ח, כשבחיסכון לכל ילד מדובר על חשיפה של 31.1% ו-16.7%, בהתאמה, בעוד שבכל שוק הגמל מדובר על חשיפות של 30.5% ושל 19.6%.

נכון להיום יש בית השקעות אחד שגדול בהרבה מכל מתחריו בשני השווקים החדשים הללו - אלטשולר שחם, שכבר מנהל כ-5.2 מיליארד שקל בשני המכשירים הללו, כשהוא מחזיק אצלו 53% משוק הגמל להשקעה (עם נכסים של 3.3 מיליארד שקל) ו-42% מהחיסכון לכל ילד (עם נכסים של 1.9 מיליארד שקל).

אגב, לאלטשולר שחם יש עוד אפיק השקעה דומה לגמל להשקעה, שבאמצעותו הוא מנהל עוד כמה מיליארדי שקלים. במה מדובר? חברת הכשרה ביטוח הקימה לפני כמה שנים קו מוצרים של פוליסות השקעה חיסכון לפרט שבהן הציעה ללקוחות ניהול השקעות חיצוני על ידי שורה של בתי השקעות, ובהם אלטשולר שחם - שמנהל את המסלולים היותר גדולים של הכשרה ביטוח בתחום האמור. כך, נכון לסוף ספטמבר השנה אלטשולר שחם מנהל את ההשקעות בשלושה מסלולי השקעה בהכשרה ביטוח, שהיקפם כ-3.9 מיליארד שקל.