ננעלו הקלפיות: נחצה אחוז ההצבעה הארצי של בחירות 2013

שיעורי ההצבעה במערכת הבחירות המקומיות של 2013 היו נמוכים יחסית ועמדו על 51% • במשרד הפנים בחנו אתמול במהלך היום את שיעורי ההשתתפות בשעות השונות והאם יום השבתון מאפשר לשיעור גבוה יותר של אנשים להשתתף - או שמא הבוחרים מנצלים את יום החופש כדי לטייל ולא הולכים כלל להצביע

קניון עזריאלי היום / צילום: שלומי יוסף
קניון עזריאלי היום / צילום: שלומי יוסף

שיעור ההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות עמד אתמול על 57% - 3.67 מיליון איש יצאו להצביע. ההצבעות התקיימו ב-11 אלף קלפיות, מתוכן 9,452 קלפיות ברשויות המקומיות. 6,031,784 תושבים קיבלו זכות הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות, ו-622,024 תושבים בעלי זכות הצבעה במועצות האזוריות.

שיעור ההצבעה, ללא קולות החיילים, שב"ס ובתי האבות, עמד אתמול בתל-אביב על 44.94%, בחיפה על 47.41% ובירושלים 37.91%.

המצביעים נוהרים לקניונים

בשעת הצהריים אתמול קניון עזריאלי בתל-אביב מלא באנשים. מאות אנשים גדשו את חנויות הקניון, ורבים מהם אחזו שקיות מלאות מוצרים מחנויות הקניון. המסעדות בקניון התפקעו והתורים השתרכו. "נצביע בערב, בינתיים באנו לספוג קצת תל-אביב", אמר עמרם מחיפה ועמו 3 בנותיו הקטנות.

גם קניון TLV הסמוך נהנה מהתנועה הערה בתל-אביב ומאות פקדו את הקניון. "לקחנו רכבת והגענו לפה. צריך לעשות משהו עם הילדים שלא ישגעו אותנו בבית", אמרה מבקרת בקניון שעה שהיא ומשפחתה התלבטו באיזה תור לעמוד לטובת ארוחת הצהריים. "כן, זה יום יקר אבל אין מה לעשות. לא נשב בבית".

קניון עזראילי ביום הבחירות לעיריות 2018 / צילום: מיכל רז חיימוביץ
 קניון עזראילי ביום הבחירות לעיריות 2018 / צילום: מיכל רז חיימוביץ

על פי הערכות, פקדו את קניון דיזנגוף סנטר 65 אלף איש, לעומת 30 אלף מבקרים ביום רגיל.

הם לא נוהרים רק לקניונים: מרשת מחסני חשמל נמסר על גידול של 300% אחוז בהיקפי המכירות בהשוואה לממוצע היומי. עיקר המכירות היו בתחום הסמארטפונים והעזרים הנילווים, אחריהם המסכים הדקים, קונסולות המשחקים ומייבשי הכביסה.

האם השבתון מוכיח את עצמו?

שיעורי ההצבעה במערכת הבחירות המקומיות של שנת 2013 היו נמוכים יחסית, 51%, והובילו את המחוקקים לחשיבה מחודשת בנוגע להשתתפות הציבור בבחירות לרשויות. השנה, 2018, לראשונה מזה 30 שנה הוכרז יום שבתון, כדי לאפשר לאנשים להתייצב לקלפיות במהלך כל שעות היממה. 

אנשים ממלאים את דיזנגוף סנטר ביום הבחירות לעיריות 2018 / צילום: שני מוזס
 אנשים ממלאים את דיזנגוף סנטר ביום הבחירות לעיריות 2018 / צילום: שני מוזס

במשרד הפנים בחנו אתמול במהלך את שיעורי ההשתתפות בשעות השונות והאם יום השבתון מאפשר לשיעור גבוה יותר של אנשים להשתתף - או שמא הבוחרים מנצלים את יום החופש כדי לטייל ולא הולכים כלל להצביע.

לראשונה ניתן להיכנס מכל מחשב או טלפון חכם לאתר משרד הפנים ולהתעדכן באופן עצמאי לאורך כל היום באחוזי הצבעה ולצפות בתוצאות המגיעות מהקלפיות ללא תלות בדיווחים בתקשורת.