אחרי התאונה הקטלנית: אובר רוצה לחזור לניסויים ברכב אוטונומי

אובר הבטיחה לשפר את בטיחות רכביה האוטונומיים במסגרת מאמציה לחדש את הניסוייים בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, שהושעו במועד מוקדם יותר השנה לאחר שאחת ממכוניותיה פגעה בהולך רגל באריזונה והרגה אותו • החברה הכריזה כי תשפר את התוכנה שלה ואת הכשרת הנהגים, תציב שני נהגי מבחן בכל רכב ותנקוט צעדים נוספים

אפליקציית אובר / צילום: רויטרס
אפליקציית אובר / צילום: רויטרס

אובר הבטיחה לשפר את בטיחות רכביה האוטונומיים במסגרת מאמציה לחדש את הניסוייים בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, שהושעו במועד מוקדם יותר השנה לאחר שאחת ממכוניותיה פגעה בהולך רגל באריזונה והרגה אותו.

בדוח ארוך שהוצג שלשום (ו') אמרה ענקית הזמנת הנסיעות כי תשפר את התוכנה שלה ואת הכשרת הנהגים, תציב שני נהגי מבחן בכל רכב ותנקוט צעדים נוספים. אובר ציינה כי הגישה בקשת רישיון ממשרד התחבורה של פנסילבניה לחידוש נסיעות המבחן של רכביה בפיטסבורג, שבה היא מחזיקה במשרד.

לאחר תאונת הדרכים הקטלנית באריזונה במארס הפסיקה החברה את נסיעות המבחן של מכוניותיה האוטונומיות, ופיטרה כ-400 נהגי מבחן במסגרת רפורמה נרחבת של תוכנית הרכב האוטונומי בעלת העלות הגבוהה. כמה משקיעים ובכירים טענו שחטיבת הרכב האוטונומי, Advanced technologies Group, חייבת להיסגר או לעבור צמצום משמעותי בשל האמרת העלויות.

אשתקד חדלה אובר להציב בכלי הרכב האוטונומיים נהג מבחן שני שישב במושב הקדמי ליד הנהג, וזאת במסגרת המאמצים לצמצם עלויות. המכונית שהייתה מעורבת בתאונת הדרכים במארס הופעלה בידי נהגת מבחן יחידה, שמשמשת כקו ההגנה האחרון, ושלדברי החוקרים עסקה בהזרמת ווידיאו בטלפון שלה, במקום להתבונן בכביש, ברגעים שלפני התאונה.

אנשי טכנולוגיה מאמינים שרכבים אוטונומיים יהיו בטוחים יותר מהמכוניות של ימינו הודות לסילוק גורם הטעות האנושית, ושיעילותם הגבוהה יותר גם תקטין את העלויות. אך הטכנולוגיה עדיין נמצאת במרחק של שנים מכשירות נסיעה בכביש, ועדיין לא זכתה באישורן של רשויות הפיקוח.

"לא מדובר במרוץ לטווח קצר. רכבים אוטונומיים ורכבים נהוגים בידי בני אדם ייסעו זה לצד זה בכבישים במשך עשרות שנים", כתב מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי, בדוח הבטיחות. "הוספת רכבים אוטונומיים לפלטפורמה שלנו תגדיל את היקפה ויעילותה של רשת אובר בכללותה, במקום להחליף נסיעות בכלי רכב נהוגים בידי אדם בנסיעות בכלי רכב אוטונומיים".

המרוץ להעלאת רכבים אוטונומיים על הכביש אינו מתמקד אך ורק בסוגיית הבטיחות. אובר מעריכה כי 75% מעלות הנסיעות נובעת מהעסקה חוזית של נהגים. החברה מבקשת לערוך הנפקה ראשונית לציבור ב-2019 שתשקף לה שווי של כ-120 מיליארד דולר. אשתקד הוציאה אובר 750 מיליון דולר על פיתוח רכב אוטונומי, לדברי מקורות יודעי דבר.

אובר גם מחזרת אחר יצרניות הרכב הגדולות במטרה להיות הראשונה שתעלה הרכב האוטונומי שלה על הכביש. כך עושה גם אלפאבית, שהפכה כעת לבעלת עניין במסגרת ההסדר בפרשה שבה גנבה לכאורה אובר סודות מסחריים בתוכנית פיתוח הרכב האוטונומי של אלפאבית.

אחת מדוברות משרד התחבורה של פנסילבניה אמרה שהמשרד בוחן את בקשתה של אובר. אחת מדוברותיו של ראש עיריית פיטסבורג, וויליאם פדוטו, אמרה שאובר נוקטת ככל הנראה גישה מדודה יותר מאשר בעבר בכל הנוגע להשקת כלי הרכב. "נראה שהם ביצעו מספר רב יותר של שיפורי בטיחות", אמרה הדוברת ."אנחנו צריכים לערוך יותר דיונים, כולל בסוגיה כמה כלי רכב יהיו להם ברחובות העיר, ומה יהי העיתוי המדויק".

במסגרת הגישה החדשה הודיעה אובר כי תחדל לנטרל את מערכות הבלמים ב-SUV וולבו שבהם היא משתמשת. לדברי החוקרים נוטרלה מערכת הבלמים בכלי הרכב שהיה מעורב בתאונה במארס. כמו כן תשפר אובר את התוכנה שלה כדי שתזהה ביעילות רבה יותר עצמים או אנשים שנעים במהירות. החברה פיטרה השנה כמעט את כל הנהגים שכונו "נהגי בטיחות", והודיעה כי תשכור נהגים בעלי הכשרה רחבה יותר בנסיעות מבחן בכבישים ובמסלולים. לחלק מהנהגים שפוטרו, ושתפקידם לשמור על ערנות וליטול את ההגה לידיהם במקרה שהדברים משתבשים, היתה הכשרה מוגבלת בלבד ולא היה להם שום רקע בבטיחות.