בנק הפועלים הכפיל את רווחיו ברבעון; לא רשם הפרשות נוספות בגין חקירת הרשויות בארה"ב

רווחי בנק הפועלים ברבעון השלישי הסתכמו ב-950 מיליון שקל • שיעור התשואה על ההון של הבנק הגיע ל-10.7%, לעומת 5.3% ברבעון המקביל אשתקד

מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו / צילום: איל יצהר
מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו / צילום: איל יצהר

בנק הפועלים  סיכם הבוקר (ה') בחיוב את הרבעון השלישי של השנה, עם הכפלת הרווח הנקי שלו שהגיע ל-950 מיליון שקל, ושיעור התשואה על ההון שהגיע ל-10.7%, לעומת 5.3% ברבעון המקביל אשתקד. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הרווח הנקי של הפועלים הצטבר לסכום של 2.5 מיליארד שקל, המשקף עלייה של 22% ביחס לתקופה המקבילה ב-2017, ושיעור התשואה על ההון לתקופה זו הגיע ל-9.2%, לעומת 7.8% בסוף ספטמבר של השנה שעברה.

תוצאות הרבעון של בנק הפועלים
 תוצאות הרבעון של בנק הפועלים

בדומה לרבעון השני של 2018, גם ברבעון השלישי לשנה הנוכחית הפועלים לא הפריש סכומים נוספים בקשר עם חקירת הרשויות האמריקאיות. בסך הכל עד היום סכום ההפרשה שרשם הבנק בגין פרשה זו (חשד כי הבנק סייע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס) עומד על כ-365 מיליון דולר (כ-1.3 מיליארד שקל), ולא מן הנמנע כי הוא יפריש סכומים משמעותיים נוספים בהמשך. בדוחות מציין הבנק בין היתר כי רשם "עלייה בהוצאות המשפטיות הכרוכות בחקירת עסקי קבוצת הבנק עם לקוחות אמריקאים".

"לעת הזו אין מקום לחלוקת דיבידנד"

לצד הדוחות עדכן הבנק כי הפיקוח על הבנקים סבור כי "לעת הזו אין מקום לחלוקת דיבידנד על-ידי הבנק", ובהתאם הפועלים לא יחלק דיבידנד בגין תוצאות הרבעון השלישי (בדומה לרבעון הקודם), "וזאת מבלי לשנות ממדיניות חלוקת הדיבידנד של הבנק". בתחילת שנת 2017 אימץ הפועלים מדיניות חלוקת דיבידנד של עד 40% מהרווח הנקי הרבעוני הנובע מפעולות רגילות.

עוד עולה מהדוחות הכספיים כי הוצאות הבנק הרבעוניות בגין הפסדי אשראי הסתכמו ב-118 מיליון שקל, אחרי שברבעון המקביל רשם הפועלים הכנסות של 8 מיליון שקל בסעיף זה, ואילו בתשעת החודשים הראשונים של השנה הפסדי האשראי של הבנק הוכפלו והגיעו ל-424 מיליון שקל, לעומת 213 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

הוצאות הפועלים על תשלומי משכורות לעובדיו הצטמצמו בכ-2% עקב תהליכי התייעלות, והסתכמו בקצת יותר מ-1 מיליארד שקל ברבעון השלישי וב-3.1 מיליארד שקל עד סוף ספטמבר, עם צמצום הוצאות השכר לצד עלייה בהיקפי המענקים והתגמולים מבוססי מניות.

עוד הציג הפועלים בדוחותיו הכנסות ריבית נטו של 2.2 מיליארד שקל ברבעון, סכום שהצטבר ל-6.6 מיליארד שקל בין ינואר לספטמבר השנה, סכומים המשקפים צמיחה של כ-6%-7% ביחס לתקופות המקבילות ב-2017.

עוד בסיכום רבעוני, הפועלים הציג תיק אשראי לציבור (נטו) בהיקף המתקרב ל-276 מיליארד שקל, צמיחה של כ-5% ביחס לרבעון המקביל.

מפילוח תיק האשראי עולה בין היתר כי היקף ההלוואות לדיור לאנשים פרטיים של הפועלים עלה מתחילת השנה כמעט ב-6% ל-68.5 מיליארד שקל, וכי היקף יתר ההלוואות לפרטיים של הבנק הצטמצם ביותר מ-1% ל-53.3 מיליארד שקל.

מניית הפועלים, שנסחרה היום בשעות הצהריים במגמה חיובית מתונה, השלימה עלייה של כ-5% מתחילת השנה, המשקפת לבנק, הנמצא בשליטת שרי אריסון, שווי של קצת יותר מ-35 מיליארד שקל. העליות במניית הפועלים משקפות תשואת חסר ביחס למדד הבנקים, שהתחזק מתחילתה של 2018 ב-13%.