דווקא לפני הבלאק פריידיי: מערכת הפרסום של פייסבוק שותקה

מערכת הפרסום (Ads Manager) של פייסבוק שותקה קרוב ליממה • נבהיר שלא מדובר בתקלה הנוגעת רק לשווקים בחו"ל: למעשה כל מי שמנהל היום עסק ומפרסם, בוודאי מי שמנהל סחר אלקטרוני כלשהו, נפגע

מערכת הפרסום של פייסבוק / צילום: Shutterstock
מערכת הפרסום של פייסבוק / צילום: Shutterstock

בעיתוי אומלל במיוחד, ימים ספורים לפני מועד הבלאק פריידיי וסייבר מאנדיי, שותקה מערכת הפרסום (Ads Manager) של פייסבוק קרוב ליממה. בעולם ובארץ מדווחות סוכנויות הפרסום על חוסר יכולת להעלות ולנהל קמפיינים בשל התקלה, שמוגדרת כחמורה ביותר שידעה המערכת מאז השקתה.

תקלות השפיעו גם על היישומים של פייסבוק, כולל אינסטגרם ומסנג'ר. כאמור העיתוי של התקלה הוא קריטי במיוחד: סמוך למועד בלאק פריידיי והסייבר מאנדיי. הסייבר מאנדיי בנוי כולו אך ורק על רכישות ברשת, ורק בארה"ב נרכשו במהלכו מוצרים בהיקף של כ-6.5 מיליון דולר ביום אחד.

נבהיר שלא מדובר בתקלה הנוגעת רק לשווקים בחו"ל: למעשה כל מי שמנהל היום עסק ומפרסם, בוודאי מי שמנהל סחר אלקטרוני כלשהו, נפגע. בנוסף, בישראל ישנה תעשייה של לקוחות המפרסמת במיליוני דולרים רק לחו"ל, ולפעילות בפייסבוק יש עבורה משמעות גדולה.

באופן טבעי, הפגיעה מתעצמת בכל מי שסוחר באמזון או מפעיל פעילות כלשהי שנשענת על טראפיק מפייסבוק. בוודאי בימים שלפני מכירות הבלאק פריידיי, אז משתנות המודעות ללא הרף כדי לייצר תנועה ועניין בימי המכירות עצמם.

"אנחנו מודעים לכך שכמה משתמשים אינם יכולים כעת לגשת ל-Ads Manager", מסר דובר של פייסבוק אתמול (ג'), "אנחנו פועלים לפתור את הבעיה מוקדם ככל האפשר". אותו דובר הוסיף שקמפיינים שוטפים של פרסום אינם צריכים להיות מושפעים מהתקלה, אך מותגים ש"מנסים ליצור קמפיינים חדשים או לשנות קמפיינים קיימים נתקלים בקשיים".

בפייסבוק ישראל פעלו כדי למזער את הנזק מול סוכנויות הפרסום בישראל. "בפייסבוק ישראל הדגישו שהם פנו אתמול לכל סוכנויות המנוהלות התריעו על התקלה ועדכנו בהתפתחויות" מסרה דוברת החברה בישראל.

בסוכנויות הפרסום הגדירו הבוקר את המצב "מטורף". בפוסט שפרסם הבוקר (ד') אור פיאלקוב, בעל אחת מסוכנויות הדיגיטל הגדולות בישראל ומורה ומרצה לענייני פייסבוק, כתב "מערכת הפרסום של פייסבוק בקריסה כבר 10 שעות רצופות. יומיים לפני הבלאק פריידיי שאמור להיות השנה לפי התחזיות יחד עם הסייבר מאנדיי תקופת המכירות האלקטרונית הכי גדולה בעולם".

פיאלקוב מבהיר את החשיבות שמייחסים בפייסבוק לתקופה זאת וכותב "בפייסבוק מחזיקים בשבוע שלפני הבלאק פריידיי את מערכת הפרסום על הולד לא משחררים כלים חדשים לא מוציאים מודעות חדשות. רק ששום דבר לא ישבר לפני חג הקניות". "לדבריו "מעולם לא הייתה במערכת הפרסום של פייסובק תקופת זמן כזו ארוכה שמערכת הפרסום פשוט לא מתפקדת. המניה כנרה תרד לתקופה קצרה וההפסדים מהיום הזה ימחקו חלק מהרווח הרבעוני".