לא על אותו מישור: סכסוך פרץ בין אלכס שניידר לגיל בלוטרייך, בעלי השליטה בחברת הנדל"ן מישורים

המיליארדר הקנדי שניידר מופסד כ-20 מיליון שקל "על הנייר" מהשקעתו במישורים - כ-90 מיליון שקל שהקנו לו 37% ממניות החברה הפועלת בעיקר בצפון אמריקה • בשוק אומרים כי מדובר באנשי עסקים שונים ש"לא מדברים את אותה שפה"

כשנתיים לאחר השלמת עסקת כניסתו של איל ההון אלכס שניידר כשותף לשליטה בחברת הנדל"ן מישורים, לצידו של גיל בלוטרייך, פרץ סכסוך בין השניים. מישורים, שעיקר פעילותה מתבצעת בצפון אמריקה, עדכנה אתמול כי בין בלוטרייך ושניידר "התגלעו מחלוקות שונות, בין היתר בקשר למעורבות כל אחד מבעלי השליטה בחברה והחברות הבנות, וכן נערכה חלופת מכתבים בין עורכי הדין של בעלי השליטה". עוד הוסיפה מישורים כי "בשלב זה אין ביכולתה של החברה להעריך את השפעתם של המחלוקות והטענות על החברה, על החברות הבנות ועל השליטה בחברה".

מניית מישורים הגיבה אתמול לעדכון בירידה של כ-4% והשלימה צלילה של כ-25% מתחילת השנה, לשווי חברה של כ-200 מיליון שקל בלבד, אשר יכול להסביר את תסכולו של שניידר מההשקעה. שניידר, מיליארדר יהודי-קנדי שבעבר החזיק לזמן קצר בקבוצת הכדורגל מכבי תל-אביב, נכנס להשקעה לראשונה במישורים בסוף שנת 2015, ובנובמבר 2016 הפך לשותף שווה של בלוטרייך, עם החזקה של כ-37% בהון.

מאז כניסתו לשותפות השניים לא חסכו במחמאות אחד כלפי השני, אולם ברמה הפיננסית השקעתו של שניידר מסתמנת כמאכזבת למדי: שווי השוק של החזקותיו עומד על כ-70 מיליון שקל, לעומת השקעה כוללת של כ-90 מיליון שקל שביצע תוך כשנה בחברה של בלוטרייך.

עם הצטרפותו של שניידר לשליטה במישורים, השניים חתמו על הסכם שליטה משותפת, הכולל גם הסדרים בנוגע לאופן הצבעתם באסיפות החברה, מינוי דירקטורים ועוד, ובינתיים לא ברור כיצד ינהגו בנושאים אלה כעת. בשוק ההון היו מי שאמרו אתמול כי "בלוטרייך ושניידר הם שני אנשי עסקים מאוד שונים, ש'לא מדברים את אותה שפה'. בלוטרייך הוא יזם שפועל אינטואיטיבית ומאוד מצליח עם זה, והסגנון של שניידר מאוד שונה, הרבה יותר פורמלי".

עיקר פעילותה של מישורים מתרכז בייזום ונדל"ן מניב בישראל ובארה"ב, ובסוף הרבעון השני של השנה החזיקה בנכסים בשטח כולל של כ-260 אלף מ"ר. בנוסף, מישורים היא בעלת השליטה בחברת סקייליין, שעיקר פעילותה מתרכז בנדל"ן למלונאות ונדל"ן מניב בקנדה ובארה"ב, ואשר נסחרת בבורסה בשווי של כ-480 מיליון שקל, אחרי שחיקה של כ-12% במנייתה מתחילת השנה.

סקייליין סיכמה בימים האחרונים את שלושת הרבעונים הראשונים של 2018 עם קפיצה של 40% בהכנסותיה ל-450 מיליון שקל, בזכות עלייה בפעילות המלונאות אחרי איחוד פעילות מלונות "מריוט" שנרכש בסוף שנת 2017. אולם, עלייה בהוצאות הובילה אותה להפסד של כ-2 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של 6.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה. מישורים טרם פרסמה את דוחותיה.

רצי מרתון - לכיוונים נפרדים?

הפיכתו של שניידר לשותף לשליטה במישורים נעשתה באמצעות רכישת כ-16% ממניות החברה מידי בלוטרייך תמורת כ-45 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 9.5 שקל - גבוה בכ-50% משוויה הנוכחי של מניית מישורים, הנע סביב 6.5 שקל. זאת אחרי שבסוף 2015 השקיע כ-40 מיליון שקל בהנפקה פרטית של כ-21% מהונה של החברה במחיר מניה של 6 שקלים.

עם הצטרפותו של שניידר לשותפת שווה בחברה לפני כשנתיים הוא מסר כי "לאחר בחינה מעמיקה של פעילות הקבוצה בחודשים האחרונים, זיהינו פוטנציאל גבוה בתיק הנכסים אשר בבעלות מישורים וכן של החברה הבת סקייליין. על מנת להשפיע ולתרום בצורה משמעותית לאופן שבו החברה מתנהלת ומתפתחת, החלטתי להיכנס לשליטה משותפת בחברה יחד עם בלוטרייך. בשנה האחרונה רוח חדשה וחיובית מנשבת בקבוצה ונרצה להמשיך ביתר שאת את המגמה, וכן נרצה לראות את הקבוצה הופכת לשחקן נדל"ן משמעותי בשוקי צפון אמריקה, לצד שמירה על איתנותה הפיננסית".

מצידו של בלוטרייך, בראיון ל"גלובס" בסוף שנת 2017 הוא סיפר על הקשר בינו לבין שניידר ובין היתר אמר כי "הכרנו כבר לפני לא מעט שנים, עם רכישת מלון קינג אדוארד (שכבר נמכר מאז, א' ל'), והאמון בינינו נבנה לאורך זמן. שניידר גר בטורונטו, ואנחנו משלימים זה את זה בהרבה תחומים. לפעמים, כשאתה למעלה בפירמידה, אין לך עם מי להתייעץ, ועכשיו יש לי, וזה מאוד מקל עלי". עוד אמר בלוטרייך כי "שניידר הוא איש פיננסים והשקעות מוצלח ושקול, עם רשת קשרים ענפה בצפון אמריקה - דבר שמסייע מאוד, מאז שהוא נכנס לקבוצה, גם בפתיחת דלתות וגם בהתייעצויות וקבלת החלטות.

"שניידר עקב אחרי פעילות הקבוצה במשך כמה שנים, שמרתי אותו מעודכן בהתפתחויות, ולדעתי הוא רואה בשותפות בקבוצה התחלה של פעילות משותפת, כי יש לקבוצה עוד הרבה לאן ללכת ולשותפות יש עוד הרבה לאן לגדול", הוסיף אז בלוטרייך. "מה שמשותף לנו הוא ששנינו רצי מרתון, מסתכלים לטווח ארוך, ומאז שהוא נכנס יש רוח של עשייה והתמקצעות בכל השדרות".

הסכסוך הנוכחי עם שניידר, אינו הראשון בו מעורב בלוטרייך. בסוף שנת 2016, זמן קצר לאחר השלמת העסקה מול שניידר, ביקשה חברת הכשרת הישוב שבשליטת עופר נמרודי לצאת מהשקעה שביצעה בסקייליין לפני שנים רבות - בקשה שעוררה חילוקי דעות בינה לבין מישורים. בחודש יוני האחרון הסתיים הסכסוך בין הצדדים בהליך גישור עסקי שקבע כי החזקת הכשרת הישוב בסקייליין תונזל והחברה הפרטית סקייליין קנדה-ישראל, באמצעותה מוחזקות מניות השליטה בסקייליין הציבורית, תפורק מרצון.