עיר חצויה: אנשי הפיננסים של לונדון היו מאוחדים - עד שהגיע הברקזיט

האנשים באחד המרכזים הפיננסיים הגדולים בעולם התפצלו לכמה מחנות • המשמר הישן, חלוצי הפינטק, מנהלי ההשקעות, סוכני הסיכונים והבנקים הבינ"ל - מה הם רוצים וממה הם חוששים?

האזור הפיננסי של לונדון. העתיד של אחד המרכזים הפיננסיים הגדולים בעולם לוט בערפל 
צילום: רויטרס, Hann
האזור הפיננסי של לונדון. העתיד של אחד המרכזים הפיננסיים הגדולים בעולם לוט בערפל צילום: רויטרס, Hann

לונדון ניצבת בפני רגע קיומי כבירת ההון האירופית. על כף המאזניים מוטל מעמדה הדומיננטי כמרכז פיננסי עולמי לצד ניו-יורק, הונג קונג וסינגפור. אבל אם תשאלו את החוג הפיננסי בלונדון מהי משמעות הברקזיט, תקבלו תשובות כמספר השאלות. לכמה מהם, הברקזיט הוא אסון של אי ודאות ומחנק המסחר שאפשר להציל רק על ידי מו"מ לשמירה על הסטטוס-קוו. אחרים רואים בברקזיט הזדמנות מושלמת לשחרר את הכסף של לונדון לאפיקים חדשים, ללא מגבלות הרגולציה של האיחוד האירופי.

מסתבר שהסיטי של לונדון היא מקום חצוי, עם השקפות מנוגדות לחלוטין לעתים על איך עולם הכספים צריך לטפל בברקזיט. מה חושב כל אחד מהשבטים?

המשמר הישן של הסיטי

מבחינת המשמר הישן של הסיטי, שיש לו השפעה על מועצות המנהלים של החברות הגדולות ביותר, הברקזיט הוא הזדמנות לזרוק לפח את החוקים של האיחוד האירופי, ולבדל את לונדון מהיריבות היבשתיות שלה כמו פרנקפורט ופריז. הם זוכרים את ימי הזוהר של הרגולציה הקלילה, לפני המשבר הפיננסי העולמי, כשלונדון ביססה את הבכורה שלה באירופה.

מה הם רוצים? להקל את הרגולציה

ממה הם חוששים? שהברקזיט לא יקרה

עיר חצויה 1
 עיר חצויה 1

החלוצים של הפינטק

סצנת הפינטק (טכנולוגיה פיננסית) בלונדון, התעשייה החדשנית שמחברת את הפיננסים לטכנולוגיה, משגשגת על ידי משיכת המתכנתים המוכשרים מכל רחבי העולם, בייחוד מאירופה. אבל אחרי הברקזיט, יזמי הפינטק חוששים שהממשלה תקשה על מהגרים לעבוד בבריטניה. רגולציה או דה-רגולציה, בלי גישה לכישרונות, חברות סטארט-אפ בתחום הפינטק עשויות להגר בעצמן אל מחוץ לבריטניה.

מה הם רוצים? את היכולת לשכור עובדים בחו"ל

ממה הם חוששים? חקיקה נוקשה נגד הגירה אחרי הברקזיט

עיר חצויה 4
 עיר חצויה 4

מנהלי ההשקעות

מבחינת מנהלי קרנות הגידור וההון הפרטי, הברקזיט, כמו כל דבר, הוא עניין סחיר. הם פתחו את החנויות שלהם במאה ה-18 בבתי רובע מייפר היוקרתי בלונדון, והם תמיד יכולים לעקור ממנו. אם בריטניה תפחית מסים ותמשיך להקל עליהם לעשות עסקים, הם יישארו. אם לא, הם יכולים לעבור החוצה בקלות.

מה הם רוצים? דה-רגולציה ומסים נמוכים יותר

ממה הם חוששים? מסים גבוהים יותר

עיר חצויה 3
 עיר חצויה 3

סוכני הסיכונים

חברות הביטוח בלונדון מגדרות הרבה סיכונים ברחבי אירופה ומעבר לה. לפי הבנק אוף אינגלנד, זו בעיה. ברקזיט פתאומי ישאיר 10 מיליון בעלי פוליסות בריטים ועוד 38 מיליון בעלי פוליסות באיחוד האירופי ללא יכולת לתבוע את הביטוחים שלהם, כי הפוליסות הקיימות שנכתבו בבריטניה לא הביאו בחשבון אפשרות של ברקזיט פתאומי. בהיבט הרחב יותר, חברות הביטוח יצטרכו כנראה להקים חברות בנות באירופה כדי למכור ללקוחות שם. המצב האידיאלי עבורן יהיה לקבל אישור רגולטורי לשמירה על המומחיות והמינהלות שלהן בלונדון.

מה הם רוצים? לטפל במכירות ביטוח באירופה מלונדון

ממה הם חוששים? שהם יצטרכו להעביר חתמי פוליסות ואנשי מינהלה לאירופה

עיר חצויה 2
 עיר חצויה 2

הבנקאים הבינלאומיים

מבחינת הבנקים הגדולים ביותר בעולם, לונדון היא זירת מסחר עולמית, עם גישה לחצי מיליארד בני אדם שמתגוררים באיחוד האירופי. לקראת הברקזיט, הבנקים הגדולים מתכוננים לגרוע מכול, ופותחים משרדים ברחבי האיחוד האירופי. הם מקווים להימנע מהעברה של יותר מדי פונקציות מלונדון, ומעדיפים את כלכלת הגודל ומאגר הכישרונות בבירה הבריטית.

מה הם רוצים? שבריטניה תנהל מו"מ על המשך גישה לאיחוד האירופי, עי" הסכמה לרגולציה שלו.

ממה הם חוששים? כישלון במו"מ, שיוביל לברקזיט פתאומי. 

עיר חצויה 5
 עיר חצויה 5