זינוק של 89% ברווח הכולל של מנורה מבטחים ברבעון השלישי; המניה מזנקת בחדות

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 רשמה קבוצת הביטוח והפנסיה עלייה של כ-7.5% ברווח, שהסתכם בכ-261 מיליון שקל • בדוחות גילתה מנורה כי אישרה תוכנית אסטרטגית לשנים 2019-2022, ובמסגרתה "תשאף למקד את המאמץ השיווקי במוצרי הסיכון השונים תוך דגש על תחום הבריאות המתפתח"

מנכ"ל מנורה מבטחים, ארי קלמן / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל מנורה מבטחים, ארי קלמן / צילום: תמר מצפי

קבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים  הציגה ברבעון השלישי השנה גידול של כ-89% ברווח הכולל שלה, שהסתכם בכ-193 מיליון שקל. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשמה החברה עלייה של כ-7.5% ברווח הכולל, שהסתכם בכ-261 מיליון שקל. מניית מנורה מבטחים הגיבה לדוחות בעליות של כ-6%. 

מנורה מבטחים, שבניהול ארי קלמן, רשמה גידול בפרמיות הן ברבעון השלישי (עלייה של 3%) והן בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 (גידול של 9%) ביחס לתקופות המקבילות אשתקד. החברה גם נהנתה מגידול בדמי הניהול שגבתה מלקוחותיה בשלל פעילויותיה, בשתי התקופות האמורות - מה שקיזז ירידה בהכנסות "האחרות" שלה הן ברבעון השלישי והן מתחילת השנה, ביחס לתקופות המקבילות ב-2017.

אגב, לאחר שהפכה בשנים עברו לחברת ביטוח כללי גדולה, השנה מציגים הדוחות של מנורה מבטחים ירידה בפרמיות בתחומי הביטוח הכללי - הן ברבעון והן מתחילת שנה (להוציא חריג אחד של גידול סמלי בפרמיות ברכב רכוש, ביטוחי המקיף וצד ג', מתחילת השנה). למול זאת, הפרמיות שמנורה מבטחים גובה במגזרי החיסכון לטווח ארוך והבריאות גדלו בכל תתי התחומים.

בשורה התחתונה במגזרי הפעילות הציגה מנורה מבטחים גידול חד ברווח לפני מס ממגזר החיסכון לטווח ארוך וביטוחי חיים וממגזר הביטוח הכללי. מנגד, במגזר ביטוחי הבריאות החברה אמנם הציגה גידול של 70% ברווח לפני מס ברבעון השלישי, אך רווח זה קיזז רק באופן חלקי הפסד שרשמה במחצית הראשונה, ושבשקלולו היא מציגה מתחילת 2018 הפסד לפני מס של כ-42 מיליון שקל במגזר הבריאות, לעומת רווח של 28 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017.

השיפור האמור נבע מהשפעות חיוביות לשינויים בריבית על העתודות של החברה. מנגד, התוצאות לשלושת הרבעונים הראשונים השנה הושפעו גם מהגדלת עתודות בביטוח הסיעודי בכ-65 מיליון שקל לפני מס, וזו גם הסיבה למעבר להפסד במגזר ביטוחי הבריאות מתחילת 2018. נוסף על אלה חוותה החברה השפעות מנוגדות מכיוון המרווח הפיננסי (רווח על התיק הוותיק שלה והגמל המבטיח תשואה) שהגדיל את הרווח ברבעון השלישי ב-19 מיליון שקל לפני מס, אך הקטין את הרווח מתחילת השנה בכ-30 מיליון שקל. כמו כן, בתקופות המקבילות אשתקד הגדילה החברה את העתודות בביטוחי החבויות שלה בגין המלצות ועדת וינוגרד.

מנורה מבטחים מחזיקה בפעילות הפנסיה החדשה הגדולה ביותר במשק, שהניבה לה צמיחה דו ספרתית ברווח ברבעון ומתחילת השנה, שהסתכמו בכ-48 מיליון שקל ו-126 מיליון שקל, בהתאמה, וקיזזו לחלוטין ירידה ברווח מפעילות הגמל.

בדוחות גילתה מנורה כי אישרה תוכנית אסטרטגית לשנים 2019-2022, ובמסגרתה "תשאף הקבוצה למקד את המאמץ השיווקי שלה במוצרי הסיכון השונים תוך דגש על תחום הבריאות המתפתח" ובנוסף "תשאף לחזק ולפתח מקורות רווח שאינם מפעילות הביטוח וחיסכון ארוך טווח באמצעות חברות מוחזקות".