התרחבה ההידבקות בקדחת Q המסוכנת לאדם ומיוחסת לאוהל הנתיחות הזמני במשרד החקלאות

ח"כ גרמן: "8 עובדים נדבקו, מבקשת דיון מהיר בכנסת" • משרד החקלאות: פנינו למשרד הבריאות לעריכת תחקיר

ח"כ יעל גרמן / תמר מצפי
ח"כ יעל גרמן / תמר מצפי

עלה ל-8 מספר האנשים, בהם וטרינרים, שנדבקו וחלו במחלה מסוכנת הקרויה "קדחת Q", בעקבות עבודתם או שהותם באוהל הנתיחות הזמני של בעלי חיים, שהוקם במתחם משרד החקלאות בראשון לציון כתחליף לחדר הנתיחות הקבוע בו מתבצע שיפוץ. ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), שרת הבריאות לשעבר, פנתה אתמול (ד') ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי יואל אדלשטיין, בבקשה להעלות על סדר יומה של הכנסת הצעה לדיון מהיר בנושא: "8 עובדי המכון הוטרינרי נגועים בקדחת Q ודבר לא נעשה כדי להפסיק את המפגע".

קדחת Q היא מחלה זואונוטית קשה, כלומר, כזו המופיעה בבעלי חיים אך מועברת גם לאדם. מקור ההדבקה בקדחת Q הוא בעיקר בצאן ובבקר, אך וגם בחיות מחמד. כאשר המחלה מועברת לאדם היא מתבטאת בחום ובזיהומים קשים, כמו דלקות ריאות וכבד. בשלב הכרוני, אפילו שנים אחרי ההידבקות, קיים סיכון של אי ספיקת לב, ובהיעדר אבחון וטיפול ראוי נמצאו אחוזי תמותה גבוהים.

בתחקיר ב"גלובס" נחשפה בעיית הבטיחות והסניטציה באוהל הנתיחות, אחרי הפרסום על גילויי המחלה הראשונים, פנו וטרינרים ועובדים נוספים וביצעו בדיקות, וכאמור 5 נוספים מהם אישרו כי המחלה התגלתה בגופם, ואחרים עדיין מחכים לתשובות או שאינם מגלים כי חלו.

מסוף 2017 מתבצעות באוהל נתיחות של בעלי חיים שמתו בנסיבות חשודות. על פי התלונות שהגיעו למבקר המדינה, הבודק את העניין, האוהל פועל מאז בלי טיפול ראוי בשפכים המכילים חומרים מסוכנים, ללא אוורור ראוי, ובלי טיפול בבעיית החרקים באוהל וחלקי הגופות החשופים בסביבתו. "לא יכול להיות שלא תתרחש העברה והדבקה של מחלות על ידי חרקים... האוהל הזמני הוא פצצת זמן מתקתקת, בעיקר כי חלק מגורמי המחלות עמידים לתקופות ארוכות", כך אמר מדען המכיר את אוהל הנתיחות.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), שרת הבריאות לשעבר, פנתה אתמול (ד') ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי יואל אדלשטיין, בבקשה להעלות על סדר יומה של הכנסת הצעה דיון מהיר בנושא: "8 עובדי המכון הוטרינרי נגועים בקדחת Q ודבר לא נעשה כדי להפסיק את המפגע".

בדברי ההסבר אומרת גרמן: "מזה שנה משרד החקלאות מבצע נתיחות פגרי בעלי חיים באוהל פתוח שאינו עומד בסטנדרטים של סניטציה ושמירה על בריאות העובדים והסביבה. מדובר בפתולוגיה וטרינרית היחידה בישראל המטפלת במגוון רחב של מחלות חלקן מסוכנות לאדם כדוגמת: כלבת, ברוצלה, קדחת q, שחפת לפטוספירה (עכברת), כלמידה ועוד. הפגרים, כאמור, נושאי מחלות מסוכנות לחיות, לאדם ולסביבה.

"האוהל הוקם בניגוד לחוות דעת מקצועיות ובכללם מומחה גרמני בעל שם עולמי בפתולוגיה ובסיכון ביולוגי. עד היום כתוצאה מהתנאים הסניטרים הפגומים נדבקו 8 עובדים בקדחת מסוכנת כתוצאה מעבודתם באוהל.

"קיים חשש גבוה שעובדים נוספים יפגעו. אני מבקשת לקיים דיון דחוף בנושא בוועדת הבריאות כדי לשים קץ לסיכון ולמנוע נפגעים נוספים".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "העובדות אינן נכונות. אין עובדים חולים בקדחת Q, ישנם מספר עובדים שיש להם נוגדנים חיוביים. יצויין כי החיידק מועבר על ידי בעלי חיים רבים ובעלי כנף מרובים. המחלה נחשבת למחלת מקצוע בקרב וטרינרים וחקלאים - בסקרים שנעשו בעולם נמצא כי במדינות שונות יש כ-45% חשיפה בקרב האנשים בקבוצת הסיכון.

"יחד עם זאת, חודדו נהלי העבודה ונעשתה פנייה יזומה למשרד הבריאות לעריכת תחקיר ובדיקת הנושא. ככל שיידרש, משרד החקלאות יפעל בהתאם להנחיותיו".