הפסדי עתק לרכבת ישראל בצל הפתיחה המקרטעת של הקו לירושלים

בין הגורמים להפסדים ברבעון השלישי של 2018: הפתיחה המקרטעת של הקו המהיר לירושלים שגרמה לירידה במספר הנוסעים הכללי, הפעילות המדשדשת של חטיבת המטענים ועדכון ערך של נכסי החברה •  "לאור כל אלה, החליטה החברה על כניסה לתהליך התייעלות על מנת לעמוד ביעדי הרווח השנתיים החדשים"

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

הפתיחה המקרטעת של הקו המהיר לירושלים שגרמה לירידה במספר הנוסעים הכללי ברכבת, הפעילות המדשדשת של חטיבת המטענים ועדכון ערך של נכסי החברה - כל אלה גרמו להפסדי עתק של רכבת ישראל ברבעון השלישי של השנה.

בשורה התחתונה החברה סיימה את הרבעון בהפסד נקי של 273 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 16.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מדוחות הרכבת שפורסמו אמש. בהודעת הרכבת צוין כי "לאור כל אלה, החליטה החברה על כניסה לתהליך התייעלות על מנת לעמוד ביעדי הרווח השנתיים החדשים".

סך הכנסות החברה ברבעון השלישי הסתכמו בכ-608 מיליון שקל בהשוואה לכ-609 מיליון שקל מול הרבעון המקביל אשתקד. ההפסד תפעולי של החברה הסתכם בכ-42 מיליון שקל. בשל עדכון ערך של נכסי החברה שבוצע ברבעון הנוכחי נרשמה הפרשה בסכום של כ-209 מיליון שקל.

ברכבת ישראל מסבירים כי אחת הסיבות העיקריות להפסדים היא אי "עלייה מספקת במספר הנוסעים, כתוצאה מהסטת רכבות מקווים רוויי ביקוש לטובת הקו המהיר לירושלים הנמצא בהרצה ומוגבל ל-400 נוסעים לרכבת, ולכן פגיעה בהכנסות החברה מסובסידיה תמריצית".

כלומר, כדי להפעיל את הקו המהיר לירושלים שהושק תחת לחץ של שר התחבורה ישראל כ"ץ עוד בטרם הושלם במלואו נלקחו קרונות מקווים אחרים. ברבעון השלישי לשנת 2018 עמד מספר הנסיעות ברכבת על 15.7 מיליון, לעומת 16 מיליון נסיעות בתקופה המקבילה אשתקד - קיטון של כ-2%.

כפי שפורסם ב"גלובס" המחסור החמור בקרונות נובע בעיקר מתכנון לקוי לטווח ארוך, כאשר ההזמנות של הציוד החסר יצאו באיחור רב ובאופן חלקי בלבד. בשל כך, רכבת ישראל מתמודדת כיום עם המצב של עומסים כבדים בקוויה, איחורים וביטול קווים מבוקשים. כתוצאה מהמחסור בקרונות, הרכבת המשיכה להתדרדר בשיעור הדיוק - ברבעון השלישי זה ירד ל- 90.7%. סך רמת הדיוק מתחילת השנה הינו 92.2%.

מלבד הירידה הדרמטית ברמת השירות לנוסעים, מאבדת הרכבת הכנסה פוטנציאלית גבוהה - מכירות הכרטיסים בחודש עומדות על כחצי מיליון שקל בממוצע פר קרון - דבר שקיבל ביטוי בדוחותיה האחרונים של החברה הממשלתית. מאז שנפתח הקו המהיר לפני חודשיים אירעו בו לא מעט תקלות - רובן המכריע כנראה ניתן היה למנוע אם ברכבת היו דוחים את פתיחת הקו בעוד כמה חודשים.

בנוסף, הפעלת הקו המהיר גרמה להפסקת פעילות בתחנות נתב"ג ומודיעין בשל הרכבת מערכות החישמול בקו המהיר, מליל חמישי ועד לבוקר יום א', כולל בתקופת החופש הגדול וחגי תשרי. בנוסף טוענים בחברה הממשלתית כי טרם הועברו במלואן התחייבויות כספיות מטעם משרדי הממשלה.

הסיבה השנייה להפסדי הרכבת היא כאמור אי עליה מספקת בכמות המטען המובל ובשל כך והמשך הירידה בשיפוי הממשלתי שהחברה מקבלת לטובת הובלת מטענים. חטיבת המטענים של הרכבת רשמה ברבעון השלישי של 2018 הפסד של כ-29 מיליוני שקל. סך ההכנסות ממגזר המטענים ברבעון השלישי של 2018 עמד על כ-80 מיליוני שקלים, לעומת 87 מיליוני שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.