מנדלבליט בוועדה לביקורת המדינה: "אני מעריך שמינוי המפכ”ל יוכרע בבג”ץ”

(עדכון) - המערכת המשפטית והמערכת הפוליטית סוערות לאחר העיכוב במינוי המפכ"ל והמלצות המשטרה להגיש כתב אישום נגד נתניהו בתיק 4000 • על רקע זה, היועמ"ש אביחי מנדלבליט התייצב היום בוועדה לביקורת המדינה, העניק גיבוי למשטרה ולעו"ד דינה זילבר והודיע כי יקבל "החלטה כמה שיותר מהר בתיק 4000"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט וח"כ שלי יחימוביץ' / צילום: ערוץ הכנסת
היועמ"ש אביחי מנדלבליט וח"כ שלי יחימוביץ' / צילום: ערוץ הכנסת

דיון טעון במיוחד בוועדה לביקורת המדינה בכנסת בראשות ח"כ שלי יחימוביץ': על רקע סערת מינוי המפכ"ל והביקורת שהופנתה כלפי ועדת גולדברג והעומד בראשה; יום לאחר הדברים הקשים שהשמיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על משטרת ישראל לאור המלצתה בעניין תיק 4000; נוכח מאבקה של שרת המשפטים איילת שקד במשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר; ועל רקע הצעות חוק שנויות במחלוקת כמו "חוק הנאמנות בתרבות" "חוק היועמ"שים" - הגיע היום (ב') היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לדיון בוועדה לביקורת המדינה תחת הכותרת "מעמדם של שומרי הסף ונושאי תפקידים בשורות המדינה, אופן מינויים וכיצד מגנים עליהם". 

מלכתחילה תוכנן כי מי שתגיע להופיע בפני הוועדה תהיה המשנה של מנדלבליט, עו"ד דינה זילבר. אולם, אמש (א') הודיע מנדלבליט ליו"ר הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ', כי הוא ינכח בדיון בעצמו. כל זאת, נזכיר, על רקע הודעת שקד מלפני מספר שבועות, לפיה לא תאפשר לזילבר לייצג את עמדת משרד המשפטים בוועדות הכנסת במהלך מושב החורף של הכנסת.

בפתח הישיבה ביקשה יו"ר הוועדה יחימוביץ' ממנדלבליט להתייחס להגעתו שלו לדיון, חלף הגעתה המתוכננת של זילבר. מנדלבליט ציין בהקשר זה: "חשבתי לשלוח לכאן את דינה זילבר, אבל הנושא התרחב, והדיון עוסק במספר דוחות של מבקר המדינה. לכן חשבתי לנכון שאני אגיע. מבחינתי, עצמאות המוסד של הייעוץ המשפטי היא אבן-יסוד לכל הדיון הזה". 

לבקשת יו"ר הוועדה, מנדלבליט התייחס גם לוועדה למינויים בכירים בראשות השופט (בדימוס) אליעזר גולדברג ולהחלטתה מיום חמישי האחרון שלא להמליץ על מינויו של משה (צ'יקו) אדרי לתפקיד מפכ"ל המשטרה. לקראת סוף הדיון התייחס שוב מנדלבליט למינוי המפכ"ל, ואמר: "איך שלא יהיה, המינוי של המפכ"ל יוכרע בבית המשפט העליון".

"חשוב לשמור על ועדת המינויים"

מנדלבליט ביקש להעביר מסר לפיו הממשלה לא יכולה לבטל את המלצותיה של הוועדה במחי-יד: "טוב שיש ועדה כזו, וחשוב שהיא תישמר. מותר לבקר כל גוף וכל החלטה. זה דבר לגיטימי. המעמד של הוועדה הוא של ועדה מייעצת. יש סמכות לממשלה לקבל החלטה שונה, אבל המעמד של הוועדה הוא משמעותי, במיוחד לאור העובדה שעומד בראשה שופט עליון בדימוס, וגם בהתחשב בפסיקת בית המשפט העליון שמתייחסת לוועדה הזאת באופן קונקרטי. לכן אני מציע להיזהר. הנושא נשקל בימים אלה על-ידי הממשלה". 

מנדבליט ביקש לצאת נגד ההתקפות האישיות על יו"ר הוועדה, השופט גולדברג: "מה שאסור שיקרה ולא מקובל שיקרה אלה מתקפות אישות ופגיעה אישית במי שעומד בראש הוועדה. את המחלוקות צריך לנהל בצורה ראויה ולשמור על כבודו ועל הלגיטימציה של הוועדה - גם אם לא מרוצים מההחלטה". 

יו"ר הוועדה יחימוביץ' ביקשה ממנדלבליט להתייחס גם לביקורת שהפנה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כלפי המשטרה בנאומו בכנס פעילים של הליכוד. בהקשר זה אמר מנדלבליט: "כל הרשויות עובדות קשה מאוד, וראוי לתת להן הגנה".

ברוב שלביו של הדיון לא נכחו בו חברי כנסת מהקואליציה, ובהיעדרם קיבלו חברי הכנסת מהאופוזיציה במה נרחבת להביע עמדתם. כל חברי הכנסת שדיברו בדיון טענו כי שומרי הסף והייעוץ המשפטי לממשלה נמצאים תחת מתקפה חריפה, וכי נשקפת סכנה לדמוקרטיה. חלקם אף התייחסו באופן ספציפי למה שהם מכנים מתקפה של נתניהו על המשטרה, למתקפה של חברים מהממשלה על ועדת גולדברג ועל דינה זילבר ולכך שהממשלה מבקשת להחליש את שומרי הסף ולמנות עושי דברה במקומם. מרבית חברי הכנסת מהאופוזיציה ביקשו ממנדלבליט לגלות יותר תקיפות ונחרצות בגיבוי שהוא נותן לשומרי הסף ולוועדת גולדברג.

"אקבל החלטות כמה שיותר מהר"

לאחר אמצעו של הדיון התיישב ליד שולחן הוועדה גם חבר כנסת מטעם הליכוד, מיקי זהר. זוהר הצהיר כי מבחינת הקואליציה "היועצים המשפטיים במדינת ישראל הם אחד מהנדבכים החשובים ביותר בדמוקרטיה הישראלית", אך ציין: "רק דבר אחד מפריע לנו - כשיועץ משפטי מכניס את האג'נדה האישית שלו לתהליכי חקיקה ולתהליך העבודה המקצועית שלו. לזה אנו מתנגדים". 

מנדלבליט התייחס גם להמלצות המשטרה ורשות ניירות ערך בעניין תיק 4000 שפורסמו אתמול, ואמר: "חומר החקירה של תיק 4000 הגיע לראשונה אליי ביום חמישי, וצריך ללמוד אותו ולקבל החלטה. הציפייה שלכם שתוך יום נקבל החלטה? ככה אתם מצפים שתתנהל המערכת? זה יהיה אסון. כולם עובדים בשיא הלחץ ובשיא המרץ. אקבל החלטה כמה שיותר מהר. אם מצפים שיהיו החלטות בלי שאני אקבל את המלצת הפרקליטות והפרקליטה המלווה - זה לא יקרה". 

בישיבת הוועדה נכח גם נציב שירות המדינה הנכנס, פרופ' דניאל הרשקוביץ, שנטל חלק בדיוני ועדת גולדברג בעניין מינוי המפכ"ל ונותר בדעת מיעוט (יחד עם משה טרי) בעד מינויו של אדרי למפכ"ל. 

הרשקוביץ התייחס לדיוני ועדת גולדברג וציין: "ועדת גולדברג ישבה ישיבות רבות בנושא המפכ"ל. אלה היו ישיבות רציניות מאוד. בסופו של דבר התגלעה מחלוקת עניינית, לגיטימית. יש לוועדה תפקיד חשוב, לכן אני לא רואה מקום לביטול הוועדה. היו באמת חילוקי דעות בוועדה. זו שאלה משפטית - מה משקלה של הדעה המתנגדת. בכל מקרה, הוועדה צריכה להתקיים. מה צריך לעשות? מה שיאמר היועץ המשפטי לממשלה".