משרד השיכון מתנגד לבנייה ירוקה ברכס לבן וטוען לעלויות נוספות של 10% בבנייה

המשרד להגנת הסביבה: "החיסכון לגרים בבתים שנבנו לפי תקן בנייה ירוקה אינו ניתן לערעור"

בנייה ירוקה / שאטרסטוק
בנייה ירוקה / שאטרסטוק

בדיון שנערך אתמול (ב') בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בירושלים, שנגע לתוכנית הבנייה של כ-5,000 יחידות דיור ברכס לבן (מורדות המושבים אורה משואה), הודיע משרד השיכון כי הוא מתנגד לחייב בנייה לפי תקן הבנייה הירוקה. מדובר בתוכנית המקודמת על-ידי משרד הבינוי והשיכון בוועדה המחוזית בירושלים, הכוללת גם דיור מוגן, תעסוקה, מסחר ותוואי לרכבת קלה.

עמדת המשרד להגנת הסביבה היא, שבנייה ירוקה תורמת לחיסכון של הגרים בבית ומייעלת את השימוש במשאבים, ושומרת על הבריאות ועל איכות החיים של כלל המשתמשים במבנה. המשרד להגנת הסביבה דוחף בצורה נמרצת את תקן בנייה ירוקה (5281) במוסדות התכנון, אצל הקבלנים ושאר הגופים - ומצפה לקבל רוח גבית ממשרדי השיכון והאוצר ומגורמי התכנון.

מטרת הדיון, כפי שנכתב בסדר היום של הוועדה, הייתה "עדכון בתנאים להפקדת התכנית". אחד התנאים היה תיאום הטמעת עקרונות בנייה ירוקה בתוכנית עם המשרד להגנת הסביבה.

נציג המשרד להגנת הסביבה הציג את עמדת המשרד, כי לבנייה הירוקה תועלות רבות, הן בהפחתת העלויות השוטפות של הדיירים, הן בחיסכון למשק על ידי צריכת אנרגיה מופחתת וצריכת מים מופחתת, והן בהפחתת מזהמים. המשרד אומר כי נכון להטמיע את תקן הבנייה הירוקה בתכנית רכס לבן, ונציג המשרד ציין, כי על פי מחקרים שערך המשרד, עלויות הבנייה הירוקה אינן משמעותיות, וכי הדבר כבר נעשה באופן שוטף ברשויות מקומיות רבות דוגמת פורום ה- 15 של הערים הגדולות.

חברי הוועדה השתכנעו וקיבלו את עמדת נציג המשרד להגנת הסביבה, וקבעו כי התקן יוטמע בהוראות התכנית. נציג משרד הבינוי והשיכון היה היחיד שהתנגד להחלטת הוועדה. כמה שעות מאוחר יותר, ביקש משרד השיכון להעלות מחדש את הנושא לדיון בוועדה. לדברי המשרד, התוכנית לא תופקד אם תכלול את התקן הישראלי לבנייה ירוקה כחלק מהוראות התכנית, וכי משרד הבינוי והשיכון "מתנגד לחייב בנייה ירוקה בתכניות שהוא מקדם בשל העלות הגבוהה" - לטענתו הדבר מעלה את מחיר הדירות ב-10% ויותר.

בשל החשש שאכן יחליטו במשרד השיכון והבינוי שלא להפקיד את התוכנית, שינו רוב חברי הוועדה את עמדתם, ובהצבעה נוספת, שנערכה כמה שעות אחר כך, הוחלט שלא לעגן את התקן בהוראות התכנית.

בישראל, אחראי מגזר המבנים על כ-60% מצריכת החשמל ועל כשליש מפליטות גזי החממה. לדעת מומחי סביבה, נתון כזה מצריך התייעלות של תהליך הבנייה והשימוש במבנים, הן בשיפור היעילות האנרגטית והן מבחינת ההשפעה על הפחתת פליטות גזי החממה - וכאן נכנס לתמונה תקן בנייה ירוקה.

כיום יש בישראל מעל ל-11 אלף יחידות דיור שנבנו בתקן בנייה ירוקה בכל רחבי הארץ. בשנים האחרונות הוועדות המחוזיות והארציות וכן הותמ"ל אישרו מעל 440 תוכניות, שבהן מעל ל-100 אלף יחידות מאושרות בבנייה ירוקה - באשדוד, רחובות, רעננה, רמת גן, מודיעין, בת ים ואחרות. בירושלים אין כלל פרויקטים שנבנים בבנייה ירוקה כחלק מתהליך זה, ורק במספר פרויקטים בודדים, שבהם בחרו חברות יזמיות מיוזמתן, הבנייה היא לפי התקן.

"בכייה לדורות"

"העובדה שמוסד התכנון לא מקבל החלטה מחייבת בנושא ועדיין מאשר פרויקטים שאינם לפי תקן בנייה ירוקה, תהיה בכייה לדורות", אומר ל"גלובס" אדריכל רן אברהם, מנהל תחום בנייה ירוקה במשרד להגנת הסביבה. "אנחנו רואים מגמה מתרחבת של אימוץ בנייה ירוקה בתב"עות על-ידי ועדות התכנון, אך המגמה מתרכזת בעיקר ברשויות שבאזורי הביקוש. בניגוד לערים אחרות בישראל בכל רחבי הארץ, כשבודקים את עתודות הבנייה מגלים שבעיר ירושלים אין ולו יחידת דיור אחת שאושרה בבנייה ירוקה. היינו מצפים מהוועדה המחוזית וממשרד השיכון - במיוחד בתוכנית כזו כמו רכס לבן שהיא משמעותית וביוזמת משרד השיכון - לחייב את התקן לבנייה ירוקה ולשפר את העבודה התכנונית".

ומה באשר לטענה שהושמעה בדיון, על-ידי נציג משרד השיכון, שלפיה בנייה ירוקה מייקרת את הנכס באחוזים רבים?

"זו טענה שמעולם לא ראינו סימוכין לגביה, להפך. במחקר שביצע המשרד להגנת הסביבה נמצא שהתוספת היא בין חצי אחוז מעלות בניית הדירה לבין אפס. כלומר, לכל היותר 5,000 שקל ליחידת דיור - וזהו סכום שנבלע בעלות הבנייה. סכומים דומים מופיעים גם במחירוני דקל הארציים המתמחרים בנייה, והם קיבלו תוקף גם על-ידי חברות יזמיות וקבלניות שבונות.

"החיסכון לגרים בבתים שנבנו לפי תקן בנייה ירוקה אינו ניתן לערעור. לפי מחקר שביצענו, החיסכון הכספי לדיירים עומד על 1,000 שקל בשנה רק מזווית החיסכון בחשמל. זה עוד לפני חישוב של התועלות האחרות הבריאותיות, הנוחות, החיסכון התרמי והעובדה שהבניין הנבנה לפי תקן בנייה ירוקה הוא עמיד יותר, ויהיה כאן גם בעוד 50 שנה. החזר ההשקעה הוא מהיר יחסית, ובוודאי שסכומים זניחים כאלה לא יכולים להוות שיקול לאי-אישור בוועדות התכנוניות את התקן כמחייב. יש צורך באימוץ גורף ואחיד של הבנייה הירוקה בתקנות התכנון והבנייה ברמה הלאומית".

משרד הבינוי והשיכון מסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון הינו הגורם המרכזי שמוביל ומקדם את תכנית הבנייה ברכס לבן. אמש העלה המשרד להגנת הסביבה תביעה לתקן ירוק ללא כל תיאום עם המשרד המקדם את התכנית. התקן מתבסס על תקן וולנטרי שאינו מחייב ואשר מייקר את עלות הבניה באופן משמעותי והתוספת השולית ליעילות אנרגטית נמוכה ולכן אינה חוסכת לאזרח באופן משמעותי בטווח המיידי. לפיכך מדובר על חיוב בתקן שישיט עלויות עצומות שיסכנו את הפרויקט מבחינת כדאיותו הכלכלית.

"חשוב לציין כי המשרד מקדם תיקונים לתקן בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה על מנת לייעל אותו ולהפוך אותו לכדאי כלכלית".