קנביט תייצר קנאביס רפואי עבור תיקון עולם

תיקון עולם נמצאת במגבלת כושר ייצור עד אישור חוות הגידול שלה בכפר יהושע • קנביט עשויה לייצר צמחים ראשונים ב-2019, אך גם היא ממתינה לאישור • מאפריל 2019 כנראה לא ניתן יהיה לייצר קנאביס שלא על פי התקנות החדשות • בתוך כך: אושר בקריאה ראשונה חוק ייצוא הקנאביס

חברת גידול הקנאביס קנביט, הודיעה כי תייצר קנאביס בהיקף פוטנציאלי של 4.8 מיליון שקל עבור חברת תיקון עולם, החברה הפרטית המובילה את שוק הקנאביס הרפואי בישראל. בעקבות ההודעה עלתה היום מניית הון אחזקות , אליה התמזגה קנביט, ב-30% והיא נסחרת לפי שווי של 97 מיליון שקל. על פי ההסכם קנביט תייצר מחזור אחד של קנאביס עבור תיקון עולם תמורת 2.4 מיליון שקל וישנה אופציה למחזור נוסף תמורת 2.4 מיליון שקל נוספים.

תיקון עולם מייצרת קנאביס בשני אתרים - חווה בביריה שאינה עומדת בתקני הייצור לפי רפורמת הקנאביס החדשה וחווה בכפר יהושע אשר אמורה לעמוד בתקנים החדשים אך עדיין לא קיבלה אישורים. לאחרונה הוגבל הייצור של תיקון עולם מהאתר בביריה, לאחר שמשרד הבריאות איתר בחווה כמה ליקויים בריאותיים לכאורה. בשלב זה עדיין נמצאים הליקויים בבדיקה, ומשרד הבריאות מאפשר לתיקון עולם להוציא משלוחים מביריה רק באופן מפוקח ומוגבל. כתוצאה מכך תיקון עולם סבלה ממחסורים וממעבר של לקוחות לספקים אחרים.

ההסכם הנוכחי לא נועד לפצות מיידית על המחסור הפוטנציאלי כי בשלב זה גם לקנביט אין אישור ולא אפשרות לייצר קנאביס רפואי. החברה מסרה כי היא מקווה לקצור את הקנאביס הראשון שלה בתחילת 2019. עם זאת, היא עדיין זקוקה לאישור משרד הבריאות למתקניה כדי שתוכל לעשות זאת. אולם, נראה כי תיקון עולם מכינה לעצמה גיבוי הן למקרה שהחווה בכפר יהושע לא תאושר על ידי משרד הבריאות והן למקרה שהייצור בה לא יספיק לעתיד תחום הקנאביס בישראל.

על פי ההסכם, קנביט תגדל את זני הקנאביס הייחודיים של תיקון עולם על בסיס פרוטוקול הגידול שפיתחה תיקון עולם. היא תגדל אותם עד שלב קציר הצמח ה"רטוב", ואילו תיקון עולם תהיה האחראית על הייבוש והעיבוד. יצויין כי אם תיקון עולם לא תצליח להשמיש את החווה בכפר יהושע הפועלת תחת תקנות הקנאביס החדשות, היא לא תוכל לבצע בה גם עיבוד של קנאביס ולא תוכל למכור קנאביס תחת התקנות החדשות.

לא כל החברות המובילות ערוכות ליום שאחרי הרפורמה

באפריל השנה נכנסה לתוקף רפורמת הקנאביס החדשה, והיא מקויימת כרגע במקביל לתקנות הקנאביס הישנות שהן בנות כעשור. על פי הרפורמה החדשה, ניתנו רישיונות גידול והקמת מפעלים לעשרות חקלאים ויצרנים, במקום רק לשמונה גורמים כפי שהיו במסגרת החוקים הישנים.

כדי למכור מוצר קנאביס תחת הרפורמה החדשה יש לגדלו בחוות גידול מאושרת, לייצרו במפעל מאושר, לשנעו דרך חברת הפצה מאושרת לרפורמה ולמכור אותו בבית מרקחת מאושר.

לאחרונה מסר משרד הבריאות לחברות כי מי שלא תעמוד ברפורמה עד סוף מרץ 2019, לא תוכל להמשיך למכור על בסיס הרפורמה הישנה גם אם עשתה זאת בעבר, ועלולה לאבד את רישיון הקנאביס שלה כליל.

מבין החברות הותיקות בשוק הקנאביס, רק לקאנדוק, BOL ושיח יש אישור גידול לפי הרפורמה. באשר לייצור, ל-BOL יש גם מפעל ואילו שיח וקאנדוק מייצרות היום דרך פנאקסיה. תיקון עולם כאמור מקימה חווה בכפר יהושע (אך לא מפעל), וגם החברות בטר קנאביס ופרמקאן שנכנסו לבורסה לאחרונה, במיזוגים עם וייטסמוק ו?? בהתאמה, עדיין לא קיבלו את האישורים שלהן תחת הרפורמה החדשה.

החברות טוגדר , מדיוי , תפן , יו ניבו  וכן הון אחזקות (קנביט) שהוזכרה לעיל, שהן השחקניות החדשות בשוק, מתכננות לפעול מלכתחילה תחת הרפורמה, ויש להן אישורים עקרוניים לעשות זאת אך לא אישורים סופיים של משרד הבריאות לאתרי הגי'דול הפעילים. כך גם לגבי קנאשור שהתמזגה לדירקט קפיטל, שיש לה אישור עקרוני להסבת מפעל לקנאביס אולם עוד אין לה אישור סופי לתוצרת שיוצאת ממפעל זה.