קיללתם את הדייל? נכנסתם לסטטיסטיקה של הנוסעים המתפרעים

סיכום נתוני שנת 2017 חושפים כי באחת מתוך 1,053 טיסות שנערכו ברחבי העולם נרשמה התפרעות של נוסעים בטיסה • בנוסף נרשמה עלייה במספר המקרים החמורים יותר של התפרעויות נוסעים

מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock
מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock

בסוף השבוע האחרון, טיסה של חברת התעופה ההודית Vistara איירליינס התעכבה ב-3 שעות בהמראה לאור ויכוח שהתעורר במטוס בין אנשי הצוות לבין נוסע שהתעקש לעשן במטוס, "כיוון שמדובר בטיסה ארוכה, והוא לא יחזיק מעמד בלי סיגריה". הוויכוח, כך מסתבר, גלש מעבר לשיח חריף כזה או אחר עם הדיילים, היות שבסופו של דבר הנוסע הורד מהמטוס עוד בנמל התעופה בדלהי, והנוסעים המריאו לכלכותה 3 שעות לאחר המועד המקורי.

המקרה הזה נכנס לסטטיסטיקות ולדיווחים של חברות התעופה על מה שמכונה Unruly Passenger - "נוסעים מתפרעים". אמנם אל מול הגידול במספר הטיסות, מספר האירועים המדווחים דווקא ירד, אבל נתוני יאט"א, ארגון התעופה העולמי, חושפים כי שיעור המקרים החמורים של התפרעות הנוסעים בטיסות - גדל, ומדובר במקרים שהם מסכנים את הצוות ואת הנוסעים.

סיכום נתוני שנת 2017 חושפים כי באחת מתוך 1,053 טיסות שנערכו ברחבי העולם נרשמה התפרעות של נוסעים בטיסה. בשנת 2016 נרשם מקרה אחד לכל 1,424 טיסות.

בסיכום המספרים, שנת 2017 הסתכמה ב-8,731 אירועים מדווחים של חברות התעופה בעולם, לעומת 9,837 אירועים בשנת 2016. ביאט"א, אגב, מסייגים ואומרים שייתכן כי בפועל מספר המקרים של התנהגות פרועה בטיסה הם גבוהים יותר, משום שיש אירועים שחברות התעופה לא מדווחות עליהם, וכן לאור שינוי טכני באופן הדיווח על מקרים כאלה. אבל מה שכדאי לשים עליו את הפוקוס הוא לא הירידה במספרים אלא העלייה במספר המקרים החמורים של נוסעים מתפרעים, מספר שגדל והסתכם בעשרות מקרים.

את התפרעות הנוסעים מחלקת יאט"א ל-4 קטגוריות: רמה 1 מתייחסת להתנהגות פרועה שהיא בעיקרה ורבלית ובעיקר נוגעת לאי-ציות הנוסעים לדרישות בטיחות, למשל לישיבה בעת המראה או הנחיתה, לאי-ציות לחגור חגורת בטיחות, לעישון בתאי השירותים וכדומה. זוהי הרמה שבה נרשמו עיקר המקרים, כשיצוין כי לא מדובר בוויכוח חולף "סטנדרטי" אלא באירוע שמייצר אינטראקציה או ויכוח ממושך מול אנשי הצוות, שלעתים אף מעורר את הצורך לערב את מנהל הטיסה ואת הקברניט. 86% מהמקרים בשנת 2017, כלומר 7,362 אירועים, היו בקטגוריה הזו.

השלב השני בהגדרות של נוסעים מתפרעים מוגדר ככזה שגלש לתגובות גופניות מצד הנוסע המתפרע, לרבות בעיטות, חבטות, צביטות ויריקות כלפי אנשי הצוות או הסבת נזק לציוד במטוס. 10% מהדיווחים בשנת 2017, כלומר 815 מקרים, היו של סיטואציות ברמה הזו.

רמה 3 מתארת מצב שבו בהתנהגות הנוסע יש איום ממשי לחיי הצוות. מדובר בהתנהגות מסכנת חיים, כולל איום לבצע פעולה אלימה באנשי הצוות או בנוסעים. ב-2017 דווח על 279 מקרים כאלה, 3% מכלל ההתפרעויות בטיסות, וכאן נרשם גידול ממשי ומדאיג אל מול 2016, במהלכה דווח על 66 מקרים "בלבד" ברמת ההתפרעות הזו.

השלב החמור ביותר של התפרעות נוסעים הוא שלב 4, והוא מתייחס למימוש האיומים על חיי הצוות ועל היושבים במטוס. מדובר בשלב המתאר התנהגות אלימה ופרועה בפועל, כולל שיבוש של מהלך הטיסה. שלב זה, שלא דווח כלל בשנת 2016, הגיע ל-50 דיווחים בשנת 2017.

מהם שלושת הגורמים העיקריים להתנהגות פרועה של נוסעים בטיסה? ב-49% מקרים מדובר באי-ציות לדרישות בטיחות, 24% מהתקריות נוגעות לאי-ציות בכל הנוגע לאיסור לעשן במטוס, ו-27% מהמקרים יוחסו להתנהגות אלימה מצד נוסעים שתויים שגם צורכים כמויות גדולות של אלכוהול במהלך הטיסה - בעיקר של בקבוקי משקה שנרכשים קודם כן בדיוטי פרי. נושא האלכוהול טופל על-ידי חלק מרשויות התעופה באופן של קמפיין להעלאת המודעות להשלכות של נוסעים שיכורים במטוס.

בבריטניה, למשל, זיהו שמדובר במכה של ממש: בשנת 2013 נרשמו 98 מקרים של התפרעויות בטיסה של נוסעים שתויים, לעומת 417 דיווחים בשנת 2017, עלייה של 325%. המקרים, אגב, זוהו בעיקר בטיסות שנערכו בקיץ וליעדים מסוימים בממלכה. לפיכך הוחלט ברשויות התעופה הבריטיות לצאת במהלך: ראשית נקבע כי אין להעלות לטיסה נוסעים שתויים או נוסעים פוטנציאליים להשתכרות - נוסע שיעבור על החוק הזה צפוי לקנס של 5,000 ליש"ט או של שנתיים בכלא.

במקביל יצאו רשויות התעופה הבריטיות במהלך קיץ 2018 בקמפיין הנושא את הסלוגן "אחד יותר מדי", בכדי להעלות את נושא האחריות המצופה מהנוסעים שעולים על מטוס. המסר שהועבר בקמפיין היה: "אנחנו לא רוצים לפגוע בהנאה שלכם מהחופשה, אבל חכו עם החגיגות עד שתגיעו ליעד" או מסר בסגנון: "חבל שתחמיץ את החופשה שלך עוד לפני שהגעת אליה ובמקום לבלות במלון, תבלה במעצר". המסר הזה הועבר בשלטי חוצות ופרסום ב-11 נמלי תעופה בבריטניה, ביותר מ-100 כתבות וראיונות בנושא וכמובן ברשתות החברתיות.

ביאט"א מסבירים כי עדיין מוקדם לסכם את הצלחת הקמפיין, אבל המספרים מדברים בעד עצמם, כשמספר הדיווחים על התנהגות פרועה של נוסעים ב-2018 ירד ביחס לשנה קודמת. ועם הפנים קדימה - ביאט"א מתכננים לשכנע מדינות נוספות שבהן נרשמים אירועים דומים ליישם את מסרי הקמפיין, לרבות ארגון התעופה באירופה. זאת ועוד, ביאט"א מבינים שהנוסעים האחרים במטוס - שחווים התפרעות בטיסה של נוסע שגורם לעיכובים בטיסה או לאי-נעימות - היו רוצים לראות ענישה מרתיעה כלפי הנוסעים הסוררים, ולכן בארגון התעופה מבקשים לעודד את המדינות ואת רשויות התעופה למצות את הדין עם הנוסעים המתפרעים.

קריאה זו לא באה במקרה, היות שלפי נתוני יאט"א, מרבית המקרים המדווחים הסתיימו ללא ענישה. "כפי שבכל מקום ציבורי אי-אפשר לקבל התנהגות אלימה ופרועה - כך צריך להיות גם בטיסה", כך גורס טים קולהאן, סמנכ"ל לענייני חוץ ביאט"א, שמדגיש כי באמנת מונטריאול 2014 יש התייחסות לנושא האלימות בטיסה, אלא שהיא אינה מיושמת ברשויות רבות.