אג"ח | ניתוח

תיקון או שינוי מגמה? פעילים בולטים בשוק ממליצים במה להשקיע וממה להתרחק בדצמבר המר בשווקים

הכלכלן הראשי של אי.בי.אי, רפי גוזלן, סבור כי "פרמיית הסיכון תומכת בתשואות טובות ב-2019" • הכלכלן הראשי של פסגות, אורי גרינפלד, חושב ש"הסיפור הגדול בשווקים הוא הריבית" • רינת אשכנזי מאקסלנס מסבירה כי "כרגע הירידות יותר טכניות מאשר מעידות על מיתון" • דני ירדני מאלטשולר שחם טוען כי "יש הרבה פאניקה בשווקים" • מומחי שוק ההון מנתחים

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס, ברנדן מקדרמיד
סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס, ברנדן מקדרמיד

ירידות השערים שפקדו את הבורסה בתל אביב בשבוע שעבר, הפכו היום לקריסה של ממש, בהשפעת הנפילות בשווקים בעולם ובראשם וול סטריט. כשבוע לפני שהשנה מסתיימת, לאחר שמדד הנאסד"ק נכנס לטריטוריה "דובית", כבר ניתן לקבוע כי זהו אחד מחודשי דצמבר הגרועים בכל הזמנים בשווקים.

כדי להבין מה הוביל לגל הירידות הדרמטי ואילו צעדים כדאי למשקיעים לנקוט במצב כזה, פנינו לכמה מנהלים וכלכלנים בבתי ההשקעות המקומיים שינתחו עבור "גלובס" את המצב בשווקים.

תיקון או שינוי מגמה
 תיקון או שינוי מגמה

מהם הגורמים לירידות בשווקים?

לדעתו של רפי גוזלן, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, "נוצר פה שילוב של גורמים שכל אחד תרם את שלו ויחד הובילו לירידות החדות. הירידות התחילו לפני כחודש עם חשש להאטה בכלכלה הגלובלית, ואל חששות אלה נוספו עוד דברים. בשבוע האחרון ראינו אכזבה גדולה מהפד, אחרי שהשוק התרגל לסביבת נזילות גבוהה, והפד נתן סימן לא להמשיך לצפות לאותה סביבה.

"נוסף על כך, השוק גובה פרמיית סיכון גבוהה מסביבתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, והתנהלותו. התפטרות שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, מעלה את החשש שאין מבוגר אחראי בוושינגטון, והיא רק דוגמה להתנהלות הממשל. בנוסף, האיומים שהיו בנוגע לפיטורים אפשריים של יו"ר הפד, ג'רום פאואל, למרות שאין לכך בסיס, מאוד הלחיצו את המשקיעים משום שהפד הוא גוף שיכול לייצב את השווקים, והמשקיעים לא רוצים שהוא יהיה גוף הנתון ללחצים פוליטיים. השאיפות הפוליטיות של טראמפ מטרידות את השווקים, שכבר ראו לא פעם שהוא יודע 'לשלוף' במהירות.

"לצד אלה, עקום התשואות שמתחיל להתהפך בשוק האג"ח הממשלתי האמריקאי גם תרם את חלקו. בסך הכול, השוק הבין שארה"ב, שבלטה לטובה בשנה האחרונה, פתאום מתחילה להיראות הרבה פחות טוב, וראינו את זה בביצועי חסר של השווקים שם בשבוע ובחודש האחרון".

תיקון או שינוי מגמה?

גוזלן: "זה תיקון חזק מאוד אחרי גל עליות ממושך שאפשר לזהות מ-2016 כמעט בלי הפוגות, בטח בארה"ב. הירידות כעת נעשות כהתאמה לסביבת צמיחה פחות חזקה מזו שראינו קודם לכך, אבל הסביבה אינה גרועה ברמה שהשוק מתמחר כעת חשש למיתון עולמי, אלא יש לחץ מסחרי בגלל שיש הרבה כסף של הציבור שיוצא מהשווקים. עניין זה יכול להמשיך להפעיל לחץ על השווקים בתקופה הקרובה, אבל בסך הכול נראה שהמציאות הכלכלית ב-2019 תהיה טובה, בטח ביחס לזו המתומחרת כיום בשווקים".

איפה להשקיע את הכסף וממה להתרחק?

גוזלן: "באופן יחסי, שוקי המניות מציעים כעת תמחור סיכון-סיכוי טוב יותר מזה שנראה בשוקי האג"ח, גם הקונצרני וגם הממשלתי. פרמיית הסיכון שנבנתה כעת תומכת בתשואות יחסית טובות ב-2019, גם אם נראה עוד לחץ בטווח הקצר. לא צריך לתזמן את השווקים.

"הפד נכנס כעת לעמדת המתנה של לפחות כמה חודשים, כי הלחץ שנוצר בשווקים לא יאפשר לו לבצע העלאות ריבית נוספות, והוא ימתין להתפתחויות נוספות. למרות זאת, אצלנו המציאות תכתיב המשך העלאות ריבית כי אנחנו עדיין נמצאים ברמת ריבית מאוד נמוכה שלא תואמת את מצב המשק. לכן שוק האג"ח לא נראה בתמחור מספיק אטרקטיבי, וניתן להניח שהשוק הקונצרני יספוג בתקופה הקרובה את עיקר הלחץ בקרנות הנאמנות, מה שיכביד עליו". 

"הסיפור הגדול בשווקים הוא הריבית, כל השאר הם רעשי רקע"

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, הסיפור מאחורי הירידות הוא האטה כלכלית. "כמו שתמיד קורה, ברגע שפעילות כלכלית חזקה, הבנק המרכזי מתחיל להעלות את הריבית, ובאיזשהו שלב הפעילות מתחילה להאט, וכנראה אנחנו מתקרבים למצב הזה. העלאת הריבית היא הטריגר, אבל העניין הוא ההאטה הכלכלית. הסיפור הגדול בשווקים הוא הריבית, כל השאר הם רעשי רקע שמייצרים תנודתיות וחוסר ודאות, שהיו גם בשנים קודמות. האטה כלכלית בגלל ריבית גבוהה מדי זה עניין של שינוי מגמה.

תיקון או שינוי מגמה?

"אף אחד לא יודע אם מדובר בתיקון או בשינוי מגמה. מבחינה היסטורית, השוק מגיב בדרך כלל להאטה כלכלית בין חצי שנה לשנה לפני שהיא מתרחשת בפועל. ההערכה שלנו היא שנראה את המשק האמריקאי נכנס להאטה בסוף 2019 או תחילת 2020, ואפשר לראות גם את עקום תשואות האג"ח שהולך ומשתטח, מה שגם קורה בדרך כלל שנה לפני האטה.

"להגיד אם הירידות האלה הן האטה או תיקון זה גם לא ממש חשוב, כי ההסתכלות שלנו היא בסופו של דבר על איך נראית המגמה הכלכלית. זו נראית כרגע פחות טוב, וזה גם מה שהשוק מתמחר, משום שיש שינוי כלכלי. ברוב המקומות המכפילים עדיין לא מספיק נמוכים כדי לתמחר תרחיש של האטה כלכלית. אבל במקרה שתרחיש זה יתממש, סביר שנראה את השווקים מגיעים למחירים יותר זולים.

איפה להשקיע את הכסף וממה להתרחק?

"כבר תקופה די ארוכה אנחנו מדברים על הסיכונים שיש בשווקים ועל החשש מהאטה בארה"ב. בהתאם, לראייתנו זהו זמן שנכון להקטין בו סיכונים - לחפש מקומות או ברמת הגיאוגרפיה או ברמת פעילות החברות, הנחשבים ליותר דפנסיביים. בתקופה של האטה כלכלית ענפים כמו תשתיות ובריאות עדיין ממשיכים לעבוד, ובדרך כלל בתקופות כאלה הם מגיבים יותר טוב לשווקים.

"בניגוד לשנים קודמות שגם בהן היו ירידות ותנודות בשוק, את הירידות הפעם מלווה האטה כלכלית, שלא הייתה בשנים קודמות, וזה לא טריגר או 'רעש' כמו אירועים שהיו בשנים קודמות בבחינת הזדמנות למימוש מבחינת המשקיעים אחרי עליות. הפעם כנראה מדובר בשינוי ממשי במחזור הכלכלי, ומה שזה אומר זה שכדאי להקטין את רמות הסיכון בתיק המניות. צמצום הסיכונים יכול לבוא לידי ביטוי בהרבה דרכים - מעבר לדירוגים גבוהים יותר באג"ח הקונצרניות, הגדלת רכיב האג"ח הממשלתי על חשבון הקונצרני, שינוי בהשקעה מבחינת ענפים או אלוקציות גאוגרפיות ועוד".

הגורמים שמזיזים את השוק - הריבית העולה ומלחמת הסחר

לדברי, דני ירדני, סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות אלטשולר שחם, "שני הדברים המרכזיים שמזיזים את השווקים הם עניין הריבית העולה ומלחמת הסחר של ארה"ב מול סין. בתחילת דצמבר השווקים עלו בעקבות לחיצת הידיים בין נשיאי ארה"ב וסין, ומאז אנחנו בהתרסקות די חזקה. אחד העניינים העיקריים המשפיעים כעת על השווקים זה אי הוודאות לגבי הצעד הבא של טראמפ, שמייצר כל הזמן אירועים לא צפויים.

"ביום רביעי האחרון הפד העלה את הריבית בהתאם לציפיות והוריד את תחזיותיו להמשך, ובחמישי ושישי טראמפ דאג 'לתבל' את המסחר עם כמה הודעות נוספות מצידו. יש הרבה גורמים שמגבירים את העצבנות בשווקים, ונוסף לציפיות למסר רגוע יותר לגבי העלאת הריבית, גם הצעדים שטראמפ ממשיך לנקוט, עם איומים בפיטורי יו"ר הפד, השבתת הממשל ועוד, תורמים לכך".

תיקון או שינוי מגמה?

"אפשר לראות שהתנהגות השווקים מאוד אמוציונלית, ובשלושת ימי המסחר האחרונים בארה"ב - בימים רביעי, חמישי ושישי בשבוע שעבר, השווקים היו ירוקים לזמן מסוים, והשתנו במהירות במסחר התוך יומי, עם שינויים שהגיעו לכ-3%-4%. התנהגות שכזו משקפת המון עצבנות, ולכן קשה להתנבא.

"יש פה סנטימנט שלילי והרבה דברים שיכולים להסביר את חוסר הוודאות בשווקים. מנגד, אפשר להסתכל על מחירי המניות ולהגיד שאם העולם לא הולך למיתון, המחירים מתחילים להיות לגמרי סבירים ואף מתחילים להיות יחסית זולים, לדוגמה, מכפיל הרווח של מדד ה-S&P 500 שירד משמעותית. לכן שוק המניות במחירים כיום משקף שוק יותר אטרקטיבי, ומי שיש לו אורך רוח, לא צריך להיבהל וצריך להבין שהתקופה הקרובה תמשיך להתאפיין בתנודתיות גבוהה. מה שקורה במצבים כאלה מגדיל את הסיכוי שהריבית בארה"ב לא תעלה. וכשהריבית לא עולה, המשקיעים חוזרים למניות. עניין נוסף שישפיע על ההמשך הוא מלחמת הסחר של ארה"ב מול סין, שאם לא תיפתר, הרבה אמריקאים יסבלו מכך והכלכלה האמריקאית תקרטע, משום שהיא תעלה את יוקר המחיה שם".

איפה להשקיע את הכסף וממה להתרחק?

"השווקים שהיו חזקים בתקופה האחרונה הם השווקים המתעוררים, אבל לא הייתי נכנס אליהם עכשיו, מעצם זה שהם משקפים שווי פחות אטרקטיבי ביחס לשווקים המפותחים אחרי גל הירידות האחרון. עם כל מה שקרה בשווקים בארה"ב, המחירים שם הרבה יותר נוחים להשקעה ולא צריך כל כך להילחץ מהירידות האחרונות, אבל רק למי שיודע לחשוב לטווח ארוך. בגל הירידות האחרון כמעט הכול 'חוטף', מה שמעיד על כך שיש הרבה פאניקה בשווקים. המחירים היום הרבה יותר זולים ממה שהיו, מה שמשקף נקודת כניסה נוחה לשוק, אבל זה רלוונטי רק למי שיודע להסתכל לטווח ארוך, ולא למי שנגרר אחרי טרנדים, כי אנחנו עוד יכולים למצוא את עצמנו בעוד שבוע-שבועיים במחירים הרבה יותר נמוכים מאלה הנוכחיים". 

"כרגע הסכין נופלת, לכן קשה להגיד ממה להתרחק"

מה הגורמים לירידות בשווקים?

לדברי רינת אשכנזי, מנהלת מחקר מדדים בקבוצת קסם מבית אקסלנס, "היו לכך מכלול של גורמים, ומבין כל מה שמאיים על ביצועי השווקים בשנה הבאה, מה שהכי מלחיץ את החברות זה המכסים הקשורים למלחמת הסחר. נוסף לכך גם היחלשות אירופה מעיבה, לצד ירידה בקצב הצמיחה בסין. בסך הכול נראה שנוצר פער גדול בין מה שאומרים הכלכלנים, הסבורים שאנחנו בסוף מחזור כלכלי וקצב הצמיחה יהיה איטי יותר באזורים השונים, לבין השוק, שהירידות האחרונות הנרשמות בו משקפות חשש ממיתון ומאפשרות של כניסה למצב שלילי יותר מהאטה בצמיחה.

"העלאת הריבית של הפד בשבוע שעבר והמסר שהיא העבירה הייתה הקש האחרון בגל הירידות. המשקיעים חושבים שהפד טועה ושאין הצדקה להעלאת הריבית, ולכך מתווספת הביקורת של טראמפ על מדיניות הפד, שהוסיפה לחוסר הפופולריות של יו"ר הבנק ג'רום פאואל וחיזקה את החששות לגבי עצמאות הבנק, מה שמעיב מאוד על השווקים".

תיקון או שינוי מגמה?

"אין מישהו שיודע לחזות מתי יסתיימו ירידות השערים, וצריך לזכור שאנחנו נכנסים כעת לתקופת החגים בחו"ל ומחזורי המסחר נמוכים. ברמת המאקרו וגם המיקרו הנתונים מעידים על כך שכרגע הירידות הן יותר טכניות מאשר מעידות על מיתון, ועונת הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי תוכל להפריך קצת את החששות. אבל אי אפשר להגיד שכל הסיכונים התפזרו, וברקע עומדת מלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין, כשעכשיו נקבעו 90 יום להגיע להסכם בין הצדדים. קשה לי להאמין שבנושאים המהותיים הם יצליחו לגבש הסכמות מלאות תוך פרק זמן כל כך קצר. לכן ניתן להניח שיש עוד המון סיכונים שעדיין נמצאים ברקע, ולכן גם קשה להגיד בוודאות שהשוק לא ילך למקום יותר שלילי. בפני השווקים ניצבות עוד משוכות, ונוסף ליחסי ארה"ב-סין נמצאים ה'ברקזיט', מדיניות הריבית של הפד, ובכל מקרה נראה ש-2019 תהיה שנה מאתגרת".

איפה להשקיע את הכסף וממה להתרחק?

"אני לא מאמינה ביציאה מהשווקים וכניסה אליהם, כי אף אחד לא יודע מתי הם יתקנו, וההיסטוריה מראה שמי שלא נמצא חודש אחד בזמן של עליות מפספס חלק ניכר מהן. אנחנו מאמינים ביציבות ובכך שלא כדאי להיבהל מגל הירידות. לכן אני סבורה שכדאי להישאר בשוק וכמובן להיות עם אצבע על הדופק ולראות אם תגיע בהמשך התדרדרות באינדיקטורים הכלכליים, עונת דוחות כספיים גרועה, או סימנים שליליים אחרים. בינתיים לא כדאי לרוץ להוציא את הכסף, ואחר כך להכניס אותו שוב. כרגע הסכין נופלת, לכן קשה להגיד ממה להתרחק ומי שיגיד שהוא יודע, סביר להניח שהוא מהמר, כי חלק גדול ממה שקורה כעת מגיע מהחלטות של בני אדם ולא מנתונים כלכליים".