מנכ"ל רי/מקס ישראל: "דיור מסובסד מביא לעליית מחירים"

לדברי ברנרד רסקין, דווקא בערים שבהן ישנם פרויקטים של מחיר למשתכן נרשמה עלית מחירים, ובערים שאין- נרשמה ירידה: "כי אנשי עסקים בונים דירות שמתאימות לצרכים אמיתיים של אנשים, והממשלה בונה דירות שמתאימות לצרכים פוליטיים"

ברנרד רסקין מנכל רימקס ישראל / צלם: איל יצהר
ברנרד רסקין מנכל רימקס ישראל / צלם: איל יצהר

"הגיע הזמן שהממשלה תבין שהיא לא יכולה לסייע במצוקת הדיור, ואיפה שהיא מתערבת היא גורמת לנזק", כך אמר הבוקר (ב') מנכ"ל רשת התיווך רי/מקס ברנרד רסקין במסיבת עיתונאים לסיכום שנת 2018. "אי אפשר לשפר את מצב הדיור על ידי פעילות ממשלתית שהיא הרסנית. מספיק להסתכל על הנתון האחרון של התחלות הבנייה לשנת 2018- 31 אלף יחידות דיור ב-3 הרבעונים הראשונים של השנה, לעומת התחלות בנייה בהיקף 46 אלף יחידות דיור ב-3 הרבעונים הראשונים של 2017. הממשלה יכולה להגיד מה שהיא רוצה על הצלחות, אבל ההצלחות שהממשלה מדברת עליהן הן נקודתיות. בכל המקומות בעולם שבהם מחירי הדיור יורדים, יש מיתון. זה מה שהממשלה שואפת אליו? מיתון במשק?"

רסקין הציג מחקר שערכה הנהלת הרשת המתבסס על העסקאות שבוצעו בסניפי הרשת בשנת 2018: "מצאנו שדווקא במקומות שבהם יש פרויקטים של מחיר למשתכן אין ירידת מחירים, אלא עלייה. ירידות מחירים נרשמו דווקא במקומות שההשפעה של מחיר למשתכן מתונה יותר. בנהריה למשל נרשמה ירידת מחירים של עד 11%. דירות 4 חדרים שנמכרו במחיר ממוצע של 1.24 מיליון שקל ב-2017, נמכרות במחיר ממוצע של 1.1 מיליון שקל ב-2018. הסיבה היא כמובן בנייה פרטית מאסיבית ולא מחיר למשתכן. כי אנשי עסקים בונים דירות שמתאימות לצרכים אמיתיים של אנשים, והממשלה בונה דירות שמתאימות לצרכים פוליטיים. בכרמיאל למשל נרשמה עליית מחירים ויש בעיר פרויקטים של מחיר למשתכן. בעפולה שמוצפת בבנייה, העפולאים בחרו לקנות דירות במרכז העיר והמחירים שם עלו. למה? כי חד משמעית דיור מסובסד מביא לעליית מחירים. בתל אביב יש יציבות".

לדברי רסקין הממשלה מפנה אצבע מאשימה אל הגורמים הלא נכונים. "מדוע מאשימים את הסקטור הפרטי? החובה הראשונה של איש עסקים בעל חברה, היא לשמור על הרווחיות של החברה. ואם על פי נתונים רשמיים 20% מהחברות הקבלניות מצויות בסכנת קריסה, אז אנחנו הולכים למקום לא טוב. אם קצב המכירות של הקבלנים שהשקיעו כסף רב בפרויקטים חדשים לא יהייה מספיק גדול כדי לתמוך בהתחייבויות של הקבלנים אז ככה בדיוק יתחיל מיתון. כי לא מדובר רק בקבלנים שמוכרים דירות, אלא גם בחברות שמספקות מטבחים, מפעלי יצור וספקים".

רסקין התייחס גם לשוק המשקיעים שהלך והצטמצם בעקבות גזירות הממשלה ומאמציה לסלק אותם משוק הנדל"ן: "הכי קל זה לתקוף משקיעים, כי שיש מישהו שיש לו שתי דירות ומישהו שאין לו דירה אחת, אז זה נראה טוב לתקוף את המשקיע. אבל מה לעשות שכדי שמחירי השכירות יהיו לא גבוהים צריך הרבה דירות? בשנים האחרונות יש מלחמה מתמדת נגד המשקיעים שחלק גדול מהם לא מה שאנחנו חושבים. אנשים בלי פנסיה שקנו דירות וזאת הפנסיה שלהם, שעבדו כל החיים ומגיע להם להנות מהכסף הזה. לא כל אחד הולך לגור בדירה בבעלותו. אם משקיע קונה היום דירה להשקעה בורשה זה לא פותר את הבעיה של מי שצריך דירה בשכירות בישראל".

לדברי רסקין, אחד הממצאים שהועלו במחקר הוא שאין עליה במחירי הדירות הקטנות של ה-3 חדרים, אלא בדירות הגדולות יותר בגלל שהיקף המשקיעים ירד. "בשנים האחרונות מחירי הדירות הקטנות כל הזמן עלה כי משקיעים היו קונים אותן, עכשיו זה הפסיק", אמר. "אני חושש לא מעליית מחירים מתונה, אלא מירידת מחירים שתגרום למתיון במשק".