האיש שהוציא 5000 דולר מכיסו האישי כדי לצלם את זימבבווה עבור Google Street View

טוונדה קנהמה, בעל רקע בצילום דוקומנטרי ובעיתונות, כיסה מעל 804 קילומטרים בזימבבווה • במהלך הפרויקט קנהמה צילם מתוך רכב, סירת מנוע, טרקטורון, תוך כדי הליכה ברגל ורכיבה על אופניים, ואף יצר סיור וירטואלי ממסוק • "רציתי להשקיע כדי להפיק תוכן איכותי. זו מדינת הולדתי אחרי הכל", הסביר

מפלי ויקטוריה, זימבבואה  / צילום: רויטרס
מפלי ויקטוריה, זימבבואה / צילום: רויטרס

לטוונדה קנהמה, מנהל מוצר בן 37 ויליד זימבבווה שהיגר לארה"ב, הפריע שאין ייצוג למדינת הולדתו בשירות Google Street View, המאפשר למשתמשים להיחשף ולחוות מקומות שונים בעולם באמצעות מעין סיור וירטואלי. קנהמה החליט לשנות את המצב, ובמסע של שבועיים לזימבבווה - שבמהלכו כיסה מעל 804 קילומטרים (500 מיילים) והוציא חמשת אלפים דולר מכיסו האישי - הוא צילם אתרים מרכזיים במדינה עבור השירות.

"יש לי רקע בצילום דוקומנטרי ובעיתונות, אז לספר סיפור באופן ויזואלי זה משהו שתמיד היה קרוב ללבי", סיפר קנהמה בראיון לאתר Cnet. "ב-2015 התחלתי לצלם סרטונים ותמונות ב-360 מעלות וב-2016 לקחתי חלק ביוזמה של גוגל שאפשרה לצלמים להשאיל מצלמת Street View ולקחת אותה למקום מעניין. הצעתי שני אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו, מפלי ויקטוריה בזימבבווה וסטון טאון בזנזיבר, בתור פיילוטים אידאלים להרחבת Street View לשווקים חדשים באפריקה הדרומית, מחוז שעדיין סובל מחוסר ייצוג וברובו נעדר לגמרי מ-Street View" אמר.

בהמשך לאותה יוזמה הגיע הפרויקט הנוכחי, שבמהלכו קנהמה צילם אתרים במדינה כמו אזור העסקים המרכזי בבירת זימבבווה הארארה, קניונים, מפלי ויקטוריה, רכסי הרים, אזורי עתיקות ועוד. קנהמה עשה זאת בעזרת מערכת מצלמות מותאמת אישית הכוללת את דגמי המצלמות Insta360 Pro 2 ו-GoPro Fusion. את מצלמת ה-Insta360 Pro 2 סיפקו לו גוגל ו-Insta360 לצורך הפרויקט, ולדבריו היא הייתה בשוק רק שבוע כשהפרויקט התחיל, כך שהוא היווה מעין בחינה של הדגם. מלבד זאת אספקת המצלמה, קנהמה מימן את כל עלויות הטיול וההפקה, שהסתכמו ב-5000 דולר, על טיסות, מלונות, השכרת רכבים והוצאות דלק. "צילום הוא לא תחביב זול, ורציתי להשקיע כדי להפיק תוכן איכותי. זו מדינת הולדתי אחרי הכל" אמר ל-Cnet. במהלך הפרויקט קנהמה צילם מתוך רכב, סירת מנוע, טרקטורון, תוך כדי הליכה ברגל ורכיבה על אופניים, ובמפלי ויקטוריה הוא אף יצר סיור וירטואלי ממסוק.

טוונדה קנהמה, מתוך עמוד האינסטגרם kanhemaphoto
 טוונדה קנהמה, מתוך עמוד האינסטגרם kanhemaphoto

קנהמה תיאר כי במהלך ימי הצילומים "נסענו כשמונה שעות בכל יום במשך עשרה ימים, ובנוסף היו שני ימים שהוקדשו לניהול המדיה ושני ימים בהם טיילנו. בגלל שמייצרים כל כך הרבה דאטה בתהליך, לא כדאי לעשות משהו ארוך יותר מעשרה ימי עבודה בכל פעם, לפני שמעבדים ומפרסמים חלק מהתמונות. הצלחתי לצלם את רוב החלקים החשובים, אבל חשבתי על הפרויקט יותר כעל הצצה לזימבבווה ב-Street View, שתפסה את כל מקומות המפתח".

הוא הוסיף כי החלק האהוב עליו בפרויקט היה המיפוי של נהר זמבזי - אזור שהצילומים בו נעשו מתוך סירת מנוע. "זו הייתה דרך ייחודית לחוות את המגוון הביולוגי של עמק הזמבזי", הסביר, "הגענו למפלי ויקטוריה בשעות אחר הצהריים המאוחרות, בדיוק בזמן לתפוס את השקיעה בנהר, והפלגנו וצילמנו פיל וקבוצת היפופוטמים ששהו בסביבות הנהר". חלק מהתמונות והסרטונים שצולמו אפשר למצוא בעמוד האינסטגרם של קנהמה.

קנהמה אמר כי הפרויקט הבא שלו בתחום יהיה למפות את זנזיבר עבור השירות, והסביר את חשיבותם של פרויקטים מסוג זה. "שיפור מפות הוא המפתח לפתיחת הזדמנויות, לא רק עבור עסקים מקומיים, אלא גם עבור ממשלות מקומיות. יש מספר יישומים פוטנציאליים לנתוני GIS (מערכת מידע גאוגרפית), מתכנון ותחזוקת תשתיות, הגברת בטיחות בכבישים, ועד ניטור סביבתי עבור שימור ומחקר אפידמיולוגי, ועוד" סיכם קנהמה.