חברי כנסת במחנה הציוני שוקלים להתפצל מן המפלגה ולהקים סיעה בת 8 ח"כים

בין השוקלים לפרוש מהמחנה הצינוי נמצאים ח״כ איילת נחמיאס ורבין, ח״כ מיקי רוזנטל, ח״כ יוסי יונה, וח״כ איתן כבל • החל הדיון בחוק פיזור הכנסת • "אני מודיע כאן ועכשיו שהישיבה הזאת לא תנעל ולא ישתנה סדר יומה כל עוד החוק לפיזור הכנסת לא יחוקק סופית בשנייה ושלישית": כך אמר יו"ר הכנסת אדלשטיין בתחילת הדיון

ישיבת ממשלה/ צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
ישיבת ממשלה/ צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

החל הדיון במליאת הכנסת בקריאה ראשונה על חוק פיזור הכנסת. בשעה זו נואמות במליאה יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני, ויו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג. תאריך הבחירות בהצעת החוק נקבע ל-9 באפריל. יותר מוקדם הבוקר קיווה ח"כ מיקי זהר, בתפקידו כיו"ר ועדת הכנסת, לשנות את מועד הבחירות וזאת כדי לאפשר לו להעביר חוקים נוספים, מן השלב של קריאה טרומית לשלב הקריאה הראשונה וזאת כדי שניתן יהיה להחיל עליהם דין רציפות, אך הוא לא צלח.

בפתח הדברים במליאה אמר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין: "סיכמנו דברים ברורים. הבחירות יתקיימו ב-9 באפריל, ובמהלך היום החוק לפיזור הכנסת יחוקק בקריאה שנייה ושלישית. אני מודיע כאן ועכשיו שהישיבה הזאת לא תנעל ולא ישתנה סדר יומה כל עוד החוק לפיזור הכנסת לא יחוקק סופית בשנייה ושלישית. יהיה היום - אז היום. מחר - אז מחר או בעוד שבוע. אבל הישיבה הזאת לא תנעל ולא יהיו שום תוספות עד שהחוק הזה לא יעבור".

השר יריב לוין ייצג את הממשלה בפתח הדיון והקדיש את דבריו להישגי הממשלה. ח"כ ציפי לבני אמרה "ישראל זקוקה למהפך. השנים האחרונות היו קשות במיוחד, בשל הצורך לצפות בשורה של חקיקה שפוגעת במדינה" היא אמרה.

במקביל, מספר חברי כנסת במחנה הציוני שוקלים להתפצל מן המפלגה ולהקים סיעה בת 8 ח"כים. לפי החוק, אם מדובר בשליש מן הח"כים, הכנסת לא תוכל לשלול מהם את כספי מימון הבחירות והם יוכלו להתמודד בבחירות לכנסת ה-21, או לחבור (עם סכום הכסף, שהוא משמעותי במצב כזה) למפלגה אחרת, חדשה או ותיקה.

בין השוקלים לפרוש מן המחנה הציוני הם חברי הכנסת אשר הובילו את מהלך ההחתמות של חברי הוועידה, כדי לבטל מספר מן השריונים שיש ליו״ר אבי גבאי וליו״ר התנועה, ציפי לבני. מדובר בח״כ איילת נחמיאס ורבין, ח״כ מיקי רוזנטל, ח״כ יוסי יונה, וח״כ איתן כבל. אף אחד מחברי הקבוצה אינו מעוניין לדבר, אולם במפלגה העריכו שלמהלך אין היתכנות אמיתית. ממפלגת מרצ מסרו שהם קוראים לח״כים הרוצים לנטוש את המחנה הציוני להצטרף אליהם. ח״כ זנדברג אף אמרה את הדברים בקולה ביום א׳ בערב בנאום פתיחת הבחירות שלה.