הכשלים בהסכם שמטיל קנסות על פועלי הבניין

במקום לשנות את תרבות העבודה, ההסתדרות נתנה גיבוי לקבלנים

אתר בנייה/ צילום: רויטרס, Arnd Wiegmann
אתר בנייה/ צילום: רויטרס, Arnd Wiegmann

בחתימתה על ההסכם הקיבוצי החדש עם התאחדות בוני הארץ לפני כמה שבועות נתנה ההסתדרות גיבוי לקבלנים, שמאשימים את העובדים במגפת תאונות העבודה בענף הבניין. במקום לפעול לשינוי תרבות העבודה בענף; ליזום חקיקה, הכשרת עובדים, מערך אכיפה, חקירה וענישה אפקטיביים שיעצרו קבלנים רשלנים, מתייצבת ההסתדרות לצד הקבלנים ונותנת להם פטור מאחריות. להלן 4 הכשלים המהותיים בהסכם:

כשל ראשון - תאונות העבודה ברובן המכריע כלל לא נגרמות בשל רשלנות של עובדים. מתוך מאות הרוגים בשנים האחרונות רק בודדים נפגעו כתוצאה מכך שלא היה להם ציוד מגן. הרוב המכריע נפגעו כתוצאה מכשלים באתר הבניין - כשלים שהם באחריות הבלעדית של הקבלן. במקום לטפל בבעיה מכוון ההסכם את האש לכוון שגוי.

כשל שני - זהו הסכם חד צדדי: אם מאשימים עובד בכך שלא חבש קסדה, ראוי לבדוק את האפשרות שלא סופקה לו קסדה ולהעניש את הקבלן אם זה המצב.

כשל שלישי - זהו הסכם שאינו ניתן ליישום, שכן הוא יחול רק על עובדים שמועסקים על ידי חברות המאוגדות בהתאחדות בוני הארץ. זאת, בשעה שהרוב המכריע של העובדים על הפיגומים לא מועסקים על ידיהן. החברות בהתאחדות מעסיקות באופן ישיר רק מנהלי עבודה ומהנדסים. את הביצוע הן מעבירות לקבלני משנה. כך למעשה אין לקבלנים הגדולים כל קשר לשכרם של העובדים באתרים שלהן, ולא אחריות ישירה עליהם. רובם המכריע של קבלני המשנה שמעסיקים בפועל את העובדים אינם חברים בהתאחדות בוני הארץ ולכן, להם ההסכם לא מתיר לגבות קנסות.

כשל רביעי - ניגוד עניינים. יש כאן חשש ברור לניגוד עניינים ולהטיה של הקבלנים: ההסכם מתיר לקבלנים להגיש את התלונה נגד עובד, לשבת בוועדת המשמעת שתחליט בעניין הקנס ולקבל את סכום הקנס שייקבע לקרן השייכת להתאחדות בוני הארץ וההסתדרות. הפרדת רשויות כבר אמרנו?

הטלת קנסות על עובדים אסורה על פי חוק, אלא אם כן הדבר הוסדר על ידי ארגון עובדים יציג בהסכם קיבוצי. הסכמים קיבוציים באים להסדיר ושפר את תנאי העבודה והשכר של העובדים. במסגרת זו מסכימים ארגוני עובדים לעתים לשלב בהסכם סעיפי משמעת ואף סמכות להטלת קנסות בתנאים מגבילים ובסכומים סמליים. במקרה הזה מדובר בהסכם חסר תקדים, שבו חתמה ההסתדרות בשם כלל עובדי הענף על הסכמה להטלת קנסות בלי שהשיגה כנגד זה ולו הישג קטן לעובדים.

אין כוונתנו במאמר זה להקל ראש בתופעה של רשלנות עובדים וזלזולם בהוראות הבטיחות. ארגון העובדים מען פועל יומם ולילה לקדם מודעות ואחריות בקרב עובדים לחשיבות של הוראות הבטיחות. באפריל 2018 יזמנו יחד עם "קו לעובד" כנס ציבורי רחב בכפר יפיע בגליל תחת הכותרת "לא עולה על פיגום קלוקל. חיי חשובים יותר" וזאת במטרה לעורר מודעות ואחריות גם אצל עובדים. הגישה שאומצה על ידינו פונה לעובדים לקחת אחריות אך אין לבלבל אותה עם קביעה ברורה לגבי מי אחראי ליצור תרבות בטיחות באתרים - הקבלנים.

הבטיחות באתרי הבניין בישראל לא תשתפר ללא פעולה רחבת היקף שעיקרה שינוי שורשי ביחס של הרשויות והקבלנים לתחום זה. הפלת האשמה על העובדים היא צעד מוטעה, שמסיט את תשומת הלב מהבעיה האמתית, ועלול לכן לגרום לנזק. ראוי שהסכם זה ייגנז ויבוטל, ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא מנכ"ל ארגון העובדים מען ושותף עם "קו לעובד" ב"נרתמים - בטיחות לעובדי הבניין"