שקד ובנט? מפלגה שתמהר להתאדות

הצמד בנט-שקד יוצא לדרך במרכבה של בלופים, גלויים ומוסווים, ששירתו אותם גם בתפקידיהם הממלכתיים

נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי
נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי

האם בצלאל סמוטריץ' שווה מפלגה חדשה? נפתלי בנט ואיילת שקד חושבים שלהם זה שווה. אני לא יודע מה הפריע להם יותר אצל סמוטריץ' - הדתיות הקיצונית או כוונתו המוצהרת להעמיד עצמו לבחירה נגדם. מכל הסיבות ששמענו לפילוג מפי בנט ושקד, החשובה יותר היא זו שהם לא השמיעו. כלומר, הרתיעה מפני התמודדות עם סמוטריץ' שרכש לעצמו לא מעט פופולריות במפלגתם.

אותה מפלגה

מכל מקום, הצמד בנט-שקד יוצא לדרך במרכבה של בלופים, גלויים ומוסווים, ששירתו אותם גם בתפקידיהם הממלכתיים. זה מתחיל באיילת שקד, שבנט מציג אותה כזרוע החילונית שלו המאפשרת להגדיר את המפלגה כחילונית-דתית. זה הבלוף הראשון. כי ההבדל היחיד בין הבית היהודי והמפלגה החדשה הוא סמוטריץ'. מעבר לכך זו אותה מפלגה עם אותם ערכים דתיים יהודיים. או שמא דעותיו של בנט השתנו? האם הוא נטש את תלותו בהלכה העתיקה? כי זה היה יכול להיות ההבדל בין הישן והחדש - ואנחנו יודעים שההבדל הזה לא קיים.

בגידת שקד בחילוניות

בנט, אם כן, ממשיך בדבקותו באמונות דתיות קיצוניות. והוא ממשיך להיות מיסיונר, אבי ההדתה הבלתי חוקית. שקד, לעומתו - מה היא באמת? דתייה? חילונית? שקד היא חילונית שבוגדת במורשתה החילונית כמעט מדי יום, הכל בשירות האמביציה הבוערת בה להתקדם במעלה הפוליטיקה. כן, יש דבר כזה, בגידה בחילוניות. כשם שיש בגידה בדתיות. גם החילוניות היא אמונה שאלוהיה הם ערכים אוניברסליים. ושקד - החילונית - פועלת נגד הערכים הללו בכל מרצה, באמצעות חוקים המשרתים את האמונה הדתית, ואת מעמדה במפלגתה הדתית. באמצעות, בעצם, חוקים לאומניים המאיימים על הדמוקרטיה.

הישגים שהם חטאים

השם ששקד ובנט בחרו בו למפלגתם הוא "הימין החדש". השם הנכון צריך להיות "הלאומנות הישנה". שקד מקפידה כמעט בכל נאום לקלס ולשבח את ההישגים שלה. אבל הדברים שנראים בעיניה כהישגים הם מוקצים מחמת מיאוס בכל חברה דמוקרטית וליברלית.

מפלגה מתאיידת

האמת היא שסמוטריץ' ייצג את הבית היהודי יותר מדויק מאשר הצמד שקד-בנט. להיפטר ממנו זה אולי נכון מבחינה אלקטורלית, אבל במהות, בתוכן, בעמדות - זה אותו הדבר. אלא שסמוטריץ' הוא הדבר האמיתי, שקד ובנט הם פייק. בנט פייק דתי, ושקד פייק חילונית. לא שכל זה באמת משנה. למפלגה הזאת אין לאן ללכת, והיא נידונה להתאדות. אבל לא לפני ששקד ובנט ידיחו האחד את השני כפי שעשו לסמוטריץ’. כך נוהגים במפלגות המונחות על ידי עקרונות לאומניים.