החקירה חשפה: על מה קיבל המדליסט האולימפי 7,000 שקל בחודש מישראל ביתנו

מיכאל קולגנוב תיאר בעדותו תמונת העברות הכספים בין ישראל ביתנו לעמותת "איילים" • המדליסט מסידני, שאינו חשוד בפרשה, העיד כי הודות לפאינה קירשנבאום, הנאשמת המרכזית בפרשה, הוא קיבל שכר של 7,000 שקל בחודש במשך כשנה מעמותת "איילים", שזכתה לתקציבים מישראל ביתנו

האלוף האולימפי מיכאל קולגנוב / צילום: REUTERS/Kai Pfaffenbach
האלוף האולימפי מיכאל קולגנוב / צילום: REUTERS/Kai Pfaffenbach

"ברגע שאני מקבל כסף, אני לא שואל שאלות" - כך העיד בשבוע שעבר חותר הקיאקים מיכאל קולגנוב, זוכה מדליית הארד באולימפיאדת סידני 2000, במסגרת משפט מקבלי השוחד בפרשת השחיתות המכונה "פרשת ישראל ביתנו", ובראשם סגנית שר הפנים לשעבר מטעם ישראל ביתנו, פאינה קירשנבאום. עדותו של קולגנוב שירטטה שוב את תמונת העברות הכספים בין מפלגת ישראל ביתנו לעמותות שונות.

קולגנוב המתגורר בימים אלה בגרמניה, העיד באמצעות היוועדות חזותית ("וידאו קונפרנס"), והתייחס לתשלום חודשי על סך 7,000 שקל שקיבל במשך כשנה מעמותת "איילים", מבלי שבוצע עבודה כלשהי בעבורו. כל זאת, בעודו משמש כחבר מועצת העיר טבריה מטעם מפלגת "ישראל ביתנו". קולגנוב נחקר באזהרה במסגרת הפרשה, אך החשדות נגדו נגנזו ולפרקליטות לא קיימת טענה כי קולגנוב ביצע מעשים פליליים במסגרת הפרשה.

כך שימשה איילים כצינור להעברת כספי שוחד (לכאורה)  הפרשיות העיקריות
 כך שימשה איילים כצינור להעברת כספי שוחד (לכאורה) הפרשיות העיקריות

במסגרת הפרשה מואשמת קירשנבאום בקבלת שוחד בתמורה לחלוקת תקציבים ממשלתיים-קואליציוניים של מפלגתה. זאת, בסיועו הצמוד של יד-ימינה לשעבר, דוד גודובסקי, ששימש כמנהל אגף הארגון של המפלגה והיה הנאשם המרכזי לצד קירשנבאום בפרשה (גודובסקי הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון, בשורת עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון; ונידון ל-7 שנות מאסר. ערעורו על חומרת העונש תלוי בפני בית המשפט העליון).

לפי האישום, קירשנבאום ביקשה וקיבלה במישרין ובאמצעות מקורבים לה ובני משפחתה שוחד בדמות כספים, מימון חופשות, מכשירי אלקטרוניקה וטובות הנאה נוספות. זאת, בתמורה לכך שהקצתה מיליוני שקלים מהכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו לגופים שונים, כגון "עמותת איילים". לפי האישום, תשלום השוחד לקירשנבאום נעשה על-ידי הגופים שאליהם הועברו הכספים הקואליציוניים, באמצעות העברת "נתח" מאותם כספים שהתקבלו אצלם.

עוד עולה מהאישום, כי עמותת "איילים" והעומד בראשה, מתן דהן, החזירו חלק מהכספים הקואליציוניים שקיבלו ממפלגת ישראל ביתנו בחזרה למפלגה "בדרכים יצירתיות". (מוקדם יותר השנה, הורשע דהן במסגרת הסדר טיעון במתן שוחד לקירשנבאום ולגודובסקי ונגזרו עליו 6 חודשי עבודות שירות, שאותם הוא מרצה בימים אלה). אחת מאותן "דרכים יצירתיות" נוגעת למדליסט האולימפי קולגנוב בעת כהונתו כחבר מועצת טבריה מטעם ישראל ביתנו. 

 אלכס קולגנוב   /צילום: רויטרס
  אלכס קולגנוב /צילום: רויטרס

"פניתי לכולם לקבל עזרה"

"זה היה בדיוק לפני הבחירות, והמועמד לראשות עיריית טבריה, יוסי בן-דוד, ניסה לשכנע אותי לתמוך בו לראשות העיר ושאני יוביל את הספורט בעיר. אחרי זה נסענו ביחד לירושלים והוא הציג בפני פאינה (קרישנבאום) את הרעיון שלו שאני אתמוך בו ואהיה מקום שלישי ברשימה שלו", העיד קולגנוב.

לטענת קולגנוב, בן-דוד "הציג עצמו כמי שיעזור לי אחרי שינצח, שייתן לי 'עד סוף העולם', אבל אחרי הבחירות דחה כל הזמן פגישות איתי ולא עזר לי. בשלב מסוים בן-דוד אמר לי 'תפנה למפלגה שלך, אולי שם יעזרו לך'".

עקב בחירתו לשמש כחבר מועצת העיר, נאלץ קולגנוב להתפטר מתפקידו כמדריך ימאות של העירייה ונותר ללא פרנסה. לפי עדותו של קולגנוב, הוא נותר מחוסר עבודה במשך כשלושה חודשים, דבר שהטריד את מנוחתו. כך עולה, למשל, משיחות וממסרונים שהציגה התביעה בשבוע שעבר במהלך המשפט, שבהם ניכר כי קולגנוב היה נתון ללחץ רב עקב איבוד מקור פרנסתו, וביקש מספר פעמים מגודובסקי כי יסייע לו בכך, ללא הועיל.

וכך גם העיד קולגנוב עצמו. "יש לי שני ילדים ואישה. אני צריך לממן אותם", אמר; ראש צוות התביעה, עו"ד ד"ר מאור אבן חן, שאל את קולגנוב: "למי פנית כדי שיעזור לך למצוא עבודה בארץ?; וקולנגנוב השיב: "פניתי להרבה גופים - משרד החינוך, עיריית טבריה, מועצה אזורית עמק הירדן, היחידה לספורט הישגי ומפלגת 'ישראל ביתנו'. אם זה לא חוקי - לא ידעתי את זה. פשוט פניתי לכולם וביקשתי עזרה".

הפרקליטות ניסתה לקשור בין קירשנבאום לקולגנוב. במהלך הדיון, הציגה התביעה שיחות ומסרונים מהם עולה כי קולגנוב ביקש מגודובסקי לערב את קירשנבאום אישית על-מנת שזו תוכל לסייע לו. גם על-פי עדותו, פנה קולגנוב לקירשנבאום על-מנת שזו תסייע לו במציאת מקור פרנסה. "היא הייתה האדם היחיד בכל העסק הזה שאומר אמת, ורציתי לקבל ביטחון", העיד המדליסט האולימפי.

"לא הרגשתי שאני עובד"

לפי כתב האישום, על רקע בקשותיו החוזרות ונשנות של קולגנוב ומצוקתו הכלכלית, פנה לכאורה גודובוסקי לעמותת "איילים" והעומד בראשה, דהן. העמותה שילמה לקולגנוב החל מינואר 2014 ועד לנובמבר של אותה שנה סך מצטבר של 77 אלף שקל - 7,000 שקל ברוטו בחודש.

התשלום החודשי לקולגנוב הוצדק באמצעות הסכם העסקה בינו לבין העמותה, שבמסגרתו אמור היה קולגנוב, כביכול, לרכז עבור העמותה את תחום הסטודנטים ממדינות חבר העמים. אולם, למעשה, בכל התקופה שבה שילמה העמותה תשלום חודשי לקולגנוב, הספרוטאי לשעבר לא נדרש לעבוד, וממילא לא ביצע עבודה כלשהי.

בעדותו, קולגנוב נאלץ להודות כי הוא אכן לא ביצע עבודה כלשהי תמורת התשלום החודשי שקיבל מעמותת "איילים". בהקשר זה, ניהלו קולגנוב ושופט המחוזי בתל-אביב, ירון לוי, דו-שיח מרתק:
התובע אבן-חן: "אנחנו יודעים שבפועל לא עבדת".
קולגנוב: "ניסיתי להתקשר ולשאול מה קורה עם זה, אבל אמרו לי 'בינתיים תחכה, כשנצטרך נזמין אותך'".
השופט לוי: "אז זה נכון שלא עבדת?"
קולגנוב: "יכול להיות שזה חלק מהעבודה, אולי רק רצו להשתמש בתמונה שלי".
השופט: "אז העבודה שלך הייתה להיות בכוננות כל הזמן?"
קולגנוב: "אני הייתי מוכן, אם היו מתקשרים, הייתי נוסע לשם. לא הייתה לי עבודה אחרת."
השופט לוי: "עבדת או לא עבדת? מה כל כך מסובך?"
קולגנוב: "לא קמתי כל בוקר והלכתי לעבוד בעמותה".
השופט: "יש בוקר אחד שכן קמת וכן הלכת לעבוד בעמותה?"
קולגנוב: "זה באמת היה מוזר, אבל חשבתי שאולי הם צריכים אותי כפרסומת."
השופט: "מר קולגנוב, האם עבדת בעמותה - כן או לא?"
קולגנוב: "במציאות לא הרגשתי שאני עובד בעמותה הזאת".
השופט: "קיבלת כסף?"
קולגנוב: "כן, כסף קיבלתי".
השופט: "על מה קיבלת כסף?"
קולגנוב: "ברגע שאני מקבל כסף, אני לא שואל שאלות. יכול להיות שמי שנתן לי את הכסף, זה הספיק לו. זה שאני עובד או לא עובד לא מעניין אותי, אני לא עושה משהו לא חוקי".
השופט: "כמה זמן קיבלת כסף על העבודה הזאת?"
קולגנוב: "שנה. אמרו לי 'חכה', כשנצטרך נדבר איתך, אבל לא דיברו. אם עשיתי משהו לא חוקי, אני מוכן לקבל עונש".
בשלב זה שב התובע והזכיר לקולגנוב כי הוא אינו חשוד בפרשה, וכי הדברים שיאמר אינם ישמשו כראיה נגדו.

יתרה מכך, מעדותו בשבוע שעבר עולה כי קולגנוב כלל לא יודע מהו תחום עיסוקה של העמותה. עמותת "איילים" עוסקת בפיתוח ההתיישבות בישראל, בעיקר בנגב ובגליל. עיקר פעולותיה הוא הקמת כפרי סטודנטים תוך שילוב הדיירים בפעילות חברתית בקהילה. קולגנוב, לעומת זאת, מסר בעדותו כי הוא חשב שהעמותה עובדת עם "נוער בסיכון". זאת, בעוד שלפני ארבע שנים בזמן עדותו במשטרה הוא סבר בכלל שהעמותה עוסקת בעידוד העלייה מחבר העמים.

"זה מעיד על ברדק - לא שוחד"

יו"ר "איילים" דהן - שכאמור כבר הורשע במתן שוחד לקירשנבאום ולגודובסקי - הודה כי העברת התשלום החודשי הקבוע לקולגנוב מכספי העמותה מהווה מתן שוחד. לפני כשבועיים העיד דהן במסגרת המשפט, בין היתר בקשר להעסקתו של קולגנוב. דהן אישר כי מי שביקש מהעמותה להעסיק את קולגנוב היה גודובסקי. עוד העיד דהן, כי תפקידו של קולגנוב היה אמור להיות גיוס סטודנטים. במהלך עדותו הודה דהן כי על אף שקיבל שכר, קולגנוב לא ביצע עבודה כלשהי בפועל ואפילו לא השתתף בישיבות שנערכו בקשר לפרויקט.

בנוסף, העיד דהן, כי העברת הכסף לקולגנוב, בעוד זה לא מבצע עבודה כלשהי, אינה מהווה מרמה, לשיטתו, אלא מהווה דוגמה לניהול הלקוי של העמותה. לדברי דהן, "אם הייתי רוצה להסתיר שזה שוחד, הייתי נוהג אחרת. זה מעיד על 'ברדק', זה לא קשור לשוחד".

אגב, בעדותו של דהן העיד האחרון כי הוא לא ידע שקולגנוב הוא פעיל פוליטי של ישראל ביתנו. אולם בעדותו השבוע סיפר קולגנוב שדהן פגש אותו בכנס פוליטי של המפלגה, וכי הוא הוצג בפניו כפעיל פוליטי של המפלגה בטבריה.

בחקירתו הנגדית של קולגנוב, שאל אותו בא-כוחה של קירשנבאום, עו"ד גיורא אדרת, אם הסיכום עם "איילים" היה מושחת בבסיסו, וקולגנוב הכחיש זאת מכל וכול.

עו"ד אדרת: "הטענה פה במשפט היא שמלכתחילה הסיכום היה שאתה תקבל כסף ולא תעבוד. זה נכון?"; קולגנוב השיב: "ממש לא"; עוד הוסיף עו"ד אדרת ושאל: "כשדובר על העבודה ונחתם החוזה, אתה מבחינתך הבנת שאתה צריך למלא את תנאי החוזה ולעבוד לפי דרישות ובקשות שיופנו אלייך, נכון? תאשר לי, שמעולם לא דיברו איתך על משהו כמו חוזה פיקטיבי"; על כך השיב נחרצות קולגנוב: "מאשר. לא הייתי חותם על דבר כזה."

"הסבירו שזה כסף של המפלגה"

אישום נוסף נגד קירשנבאום הנוגע לקולגנוב, נוגע למיזם שביקש קולגנוב לקדם, שתכליתו המוצהרת הייתה "פיתוח ענף הקיאקים בישראל" באמצעות הקמת מועדון שיט. לפי כתב-האישום, קירשנבאום ביקשה לצורך קידום מיזם זה את עזרתו של משה קליסקי, עסקן בתחום הספורט, שהורשע בפרשה. קליסקי העריך כי עלות העסקתו של קולגנוב במיזם תעמוד על כ-200 אלף שקל לשנה.

קליסקי, לשעבר מבכירי עולם הספורט בישראל, הורשע לפני כחצי שנה, על-פי הודאתו, בעבירות תיווך לשוחד וסיוע לזיוף מסמך, במסגרת הפרשה. בכתב האישום המתוקן שבו הודה קליסקי, לא נכללה התייחסות למעורבותו בהקמת מיזם הקיאקים, אולם קליסקי עצמו העיד במסגרת המשפט גם בקשר לעבודה סביב התוכנית להקמת מועדון השיט.

לפי עדותו של קולגנוב, "ביחד עם מועצה אזורית עמק הירדן ניסינו להקים פנימייה לספורטאים צעירים. קלינסקי שהיה אמור להיות איש הקשר מול פאינה (קירשנבאום), שני נציגים של מועצת עמק הירדן ואני נפגשנו בתל-אביב עם פאינה בקשר לזה. היא אמרה שזה נשמע מאוד יפה ושהיא תנסה לעזור לנו".

בפגישה שנערכה במשרדה של קירשנבאום, דובר על הקמת המיזם בשטחי המועצה האזורית עמק הירדן. לפי האישום, קירשנבאום אמרה בפגישה כי היא תתמוך בפרויקט בהיקף של מיליון שקל, אך זאת בתנאי שקולגנוב יהיה זה שינהל את המיזם. בהתאם, סיכמה קירשנבאום עם גודובסקי כי עמותת "איילים" תהיה זו שתממן את המיזם, וכי בשלב הראשוני יעמוד המימון על סך של 300 אלף שקל.

לפי האישום, ראשי עמותת איילים הסכימו לממן את העברת הכספים, ומעת לעת הם עמדו בקשר עם גודובסקי כדי לתאמה. בשל העובדה שהחקירה בעניין פרשת ישראל ביתנו הפכה לגלויה בדצמבר 2014, בסופו של דבר לא יצאה אל הפועל העברת הכספים לעמותת השיט.

הפרקליטות טוענת כי המיזם לא היה קורם עור וגידים אילולא היה מובטח כי קולגנוב יהיה זה שיועסק בו, וכי להעברת הכספים הקואליציוניים למיזם לא הייתה כל תכלית אחרת מלבד "לדאוג" לקולגנוב. על-מנת לתמוך בטענותיה, הציגה התביעה בדיון תמלול של שיחה שנערכה בין קליסקי לקולגנוב, שבמהלכה אמר קליסקי: "אני עוצר את העברת הכסף (למועצה, מ' ב') עד שהוא (מנכ"ל המועצה, מ' ב') לא סוגר איתך".

התובע שאל את קולגנוב אם ידוע לו מהיכן היה אמור להגיע המימון לפרויקט בעמק הירדן, ועל כך השיב קולגנוב: "ממה שהסבירו לי זה כסף של המפלגה". התביעה הציגה לקולגנוב מסרונים שהוחלפו בינו לבין גודובסקי, ובינו לבין קליסקי. באחת מההודעות מופיעה התייחסות של קליסקי לסכום בגובה 300 אלף שקל. קולגנוב העיד כי מדובר ב"חלק מהסכום שהיה אמור להגיע למועצה האזורית עמק הירדן".

גם בהקשר זה ניסתה הפרקליטות להראות את מעורבותה של קירשנבאום. בהודעה נוספת ששלח קולגנוב לגודובסקי, הוא שאל אותו "יש משהו חדש בשבילי?", ועל כך ענה גודובסקי: "עוד לא, פאינה חוזרת עוד יומיים".

בחקירה הנגדית העלה בא-כוחה של קירשנבאום, עו"ד אדרת, שמות רבים של בכירים בעולם הספורט שתמכו ברעיון הקמת מיזם הקיאקים, ביניהם גם גורמים בכירים ביותר ממנהל הספורט, היחידה לספורט הישגי, הוועד האולימפי ואיגוד הקיאקים. "האם המיזם היה משהו מחתרתי, שסגרת בארבע עיניים עם קירשנבאום?", שאל עו"ד אדרת את קולגנוב, שהשיב: "ממש לא. המון אנשים ידעו על הפרויקט, אף אחד לא הביע התנגדות".

"היה ברור לך שאם הפרויקט יצא לפועל אתה תהיה זה שינהל אותו?", שאל עו"ד אדרת את קולגנוב, שהשיב: "זה היה מובן לאורך כל הדרך"; עו"ד אדרת המשיך: "למרות זאת, הבנת שמבחינה פרוצדוראלית יש צורך גם במכרז, נכון?"; קולגנוב השיב: "ככה הסביר לנו המנכ"ל של המועצה. הוא אמר שצריך לעשות את זה באופן חוקי. חשבתי שיש לי 90% סיכוי לזכות במכרז".

ת"ז: מיכאל קולגנוב

■ קולגנוב (44), נשוי ואב לשניים, מתגורר בימים אלה בעיר באדן־באדן שבגרמניה / ■ קולגנוב הוא חותר קיאקים בעל קריירה ספורטיבית מפוארת: הוא זכה במדליית הארד באולימפיאדת סידני 2000, בשתי מדליות זהב באליפות העולם בקיאקים, וכן בשתי מדליות זהב באליפות אירופה / ■ קולגנוב נולד בעיר טשקנט שבאוזבקיסטן, ועלה לישראל בגיל 22. במהלך הקריירה הספורטיבית שלו הוא זכה בתחרויות בינלאומיות ב־7 מדליות, 4 מהן מדליות זהב / ■ לאחר פרישתו, הועסק קולגנוב בעיריית טבריה ואימן את נבחרת הנוער של הפועל טבריה. בבחירות המקומיות שנערכו בשנת 2013, נבחר קולגנוב למועצת העיר טבריה, ומונה לאחראי על תחום הקליטה והספורט הימי בעיר. בעקבות בחירתו, נאלץ קולגנוב להתפטר מתפקידו בעירייה / ■ לפי עדותו, באוגוסט 2015, ולאחר שלא הצליח למצוא עבודה בישראל, עזב את ישראל ועבר לאמן את מועדון הקיאקים של העיר באדן־באדן

חזקת החפות: פאינה קירשנבאום ויתר הנאשמים בפרשת "ישראל ביתנו" הם בגדר נאשמים בלבד. הם לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן זכאים ליהנות מחזקת החפות. בעניינה של קירשנבאום מתנהל בימים אלה הליך הוכחות, שבמסגרתו היא מכחישה את כל המיוחס לה. כל עוד לא הורשעו בדין, הנאשמים הם בגדר חפים מפשע.