להיכן נעלמו 54 אלף זכאים של מחיר למשתכן?

בשבוע שעבר נחתמה ההגרלה השביעית של מחיר למשתכן • בדיקת "גלובס" מצאה שרק רבע מהזכאים נרשמו להגרלה • פרשנות • למדריך ומחשבון משכנתא

מחיר למשתכן ברעננה/צילום: תמר מצפי
מחיר למשתכן ברעננה/צילום: תמר מצפי

על מבצע הדגל של משה כחלון, מחיר למשתכן יש ביקורת רחבה, כמעט מכל כיוון שהוא: מבנק ישראל, מכלכלנים, מאיתנו בתקשורת וגם מכאלה שזכו, ומתלוננים על שורה של ליקויים באיכויות הדירות. אבל עד כמה ציבור הזכאים, זה שהתכנית מכוונת אליהם - מתייחס אליה? ברשתות החברתיות ניתן להתקל בהם, מביעים דעות לכאן ולכאן, אבל נראה, שהתנהלותם סביב המבצע האחרון - היא שמספרת את הסיפור האמיתי.

ביום חמישי בערב נחתמה ההרשמה להגרלה השביעית שהתפרסמה מאז הושקה התוכנית. 19,254 משקי בית נרשמו להגרלה, כשהערים הבולטות בביקושים הן באר יעקב עם 5,177 מתמודדים, רעננה עם 4,844 נרשמים, ירושלים (4,097), בית שמש (4,084) ונתניה (3,404 נרשמים).

המספרים הללו יפים, אך התמונה המצטיירת שונה כשבוחנים את סך משקי הבית שכלל לא התמודדו להגרלה. ערב ההגרלה היו רשומים 73 אלף זכאים שטרם זכו בדירה מוזלת. הגיוני היה, שרובם ישתתפו בהגרלות, מה עוד שהיצע הדירות בהגרלה האחרונה משתרע על פיזור גיאוגרפי רחב, וכולל גם ישובים מבוקשים באזורי המרכז. העובדה שרק 19 אלף, כרבע מהם ניגשו להגרלה הזו, מעוררת תהייה.

הרי ידוע היטב, שמדובר באחת מההגרלות האחרונות לפני הבחירות, שאחריהן לך לדעת מה יקרה עם מחיר למשתכן. אותם משקי בית ידעו היטב, על סמך נסיון ההגרלות הקודמות, שהמצב הממשלתי לא יכול להציע להם משהו יותר טוב. מדוע לא נהרו בהמוניהם?

האם חלקם נואשו מהמבצע ורכשו דירות בשוק החופשי? האם משקי בית נרשמו "סתם", ובחרו שלא לעשות כלום עם זכאותם? האם הגיעו למסקנה שההנחות במקומות שהיו רוצים לרכוש בהם דירות, אינן מספיק גדולות? האם בעקבות השיח ברשתות החברתיות והכתבות בתקשורת הם חוששים מבעיות שצפויות להם לאורך הדרך? ואולי בכלל הם החליטו לדחות את הרכישה?

כך או אחרת נראה, שגם ציבור הזכאים כבר לא בונה באמת על מחיר למשתכן כעל ההסדר שיפתור לו את בעיות הדיור, ואת זה צריך להפנים לא רק שר האוצר הנוכחי, אלא גם מי שעתיד להחליף אותו בעוד מספר חודשים. מחיר למשתכן, כך זה נראה, מיצה את עצמו במידה רבה.