סגרו את הברז: לידר מעריכים שבזק לא תחלק דיבידנד בשנתיים הקרובות

כלכלני לידר מעריכים כי הפרשות ומחיקות שביצעה בזק ברבעון האחרון יאפסו את הרווח שלה וימנעו חלוקה • בניגוד לכלכלני מידרוג, שהעריכו שב-2020 בזק תוכל לחזור לחלוקת דיבידנד משמעותית, בלידר מציינים כי ייתכן שהחברה תידרש למחוק את נכס המס בגין ההפסדים הצבורים המועברים של yes, בהיקף של 1.2 מיליארד שקל – מה שימנע חלוקת דיבידנדים גם בשנה הבאה

לאורך השנים חילקה קבוצת התקשורת בזק דיבידנדים נדיבים לבעלי המניות שלה, ותשואת הדיבידנד הגבוהה שלה משכה אליה משקיעים מקומיים וזרים. לפני כשנה, לאחר שחילקה יותר מ-19 מיליארד שקל כדיבידנדים במשך שמונה שנים, שינתה בזק את מדיניות הדיבידנד שלה - מחלוקה של 100% מהרווח ל-70%, כשברקע חקירת רשות ניירות ערך והתגברות התחרות בשוק התקשורת. ואולם, גם אז היה נראה שאיש מהמשקיעים לא העריך שבזק לא תחלק כלל דיבידנדים - הערכות שכיום הופכות ליותר ויותר שגורות.

כזכור, בזק , שאותה מוביל כיום היו"ר שלמה רודב, הזהירה בשבוע שעבר מפני אפשרות של ירידת ערך מהותית (בהיקף שלא נמסר) בחברות-הבנות, ובפרט חברת הלוויין yes. בתגובה, הפחיתה חברת הדירוג מידרוג את דירוג החוב של ביקום, בעלת השליטה בבזק, והעריכה כי הדיבידנד ב-2019 יתאפס, על רקע הפחתות והפרשות שבזק תרשום ושיאפסו למעשה את הרווח הנקי של בזק ב-2018 (הדיבידנד מחולק כל חצי שנה על בסיס רווחי המחצית). עם זאת, מידרוג העריכה כי בזק תוכל לחזור לחלוקת דיבידנד משמעותית יותר ב-2020. בלידר שוקי הון, לעומת זאת, מעריכים היום כי לא רק שגובר הסיכוי לאי חלוקת דיבידנד בבזק ב-2019, אלא שגם ב-2020 יימנע מבזק לחלק דיבידנדים.

מנהלת מחלקת המחקר בלידר, סבינה לוי, כתבה היום בהקשר זה כי "בזק הודיעה לאחרונה על רישום הפרשה מהותית לפרישה מוקדמת של עובדי התחום הקווי בדוחות הרבעון הרביעי של 2018, בהיקף של כחצי מיליארד שקל. ההפרשה תאפס את הרווח של הקבוצה למחצית השנייה של 2018. כמו כן, בזק צפויה לבצע ברבעון מחיקה מהותית (מאות מיליוני שקלים) בגין ירידת ערך של yes". להערכתה, היקף ההפרשה בגין ירידת הערך של yes עלול להגיע ל-500-800 מיליון שקל, ואולי אף יותר.

לדברי לוי, קיים סיכוי כי החברה תידרש למחוק בעתיד הקרוב את נכס המס בגין ההפסדים הצבורים המועברים של yes, בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל - דבר שלהערכתה, אם יתבצע, ימנע מבזק לחלק דיבידנדים גם ב-2020. רישום נכס המס מותנה לדבריה בסבירות שרואה החברה לביטול ההפרדה המבנית בעתיד הנראה לעין. להערכת לוי, לפני שתקבל החלטה סופית על נכס המס, בזק תנסה למצות את התהליך באמצעות ערכאות משפטיות, ואם לא תצליח להגיע להבנות עם הרגולטור, ישנו סיכוי שתמחק את הנכס בפעולה שתיצור הפסד חשבונאי מהותי.

לוי מציינת שבחמש השנים האחרונות תשואת הדיבידנד הממוצעת של בזק הייתה 9%, לעומת ממוצע של 5% בקרב מניות הטלקום באירופה. ב-2018 ירדה התשואה ל-4.6% ביחס לשווי השוק בתחילת השנה, בשל שינוי מדיניות הדיבידנד.